کووید می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی را افزایش دهد

مطالعه‌ای در دانمارک که با بررسی سوابق سلامت بیش از نیمی از جمعیت دانمارک نشان داد افرادی که آزمایش کووید-19 مثبت داشتند در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و سکته مغزی و خونریزی مغزی هستند.

محققان سوابق سلامت تقریباً نیمی از کل جمعیت دانمارک را در سال‌های 2020 و 2021 بررسی کردند. در طول دوره مطالعه، مشخص شد کسانی که آزمایش COVID-19 مثبت داشتند، 3.5 برابر بیشتر احتمال دارد به بیماری آلزایمر مبتلا شوند، 2.6 برابر بیشتر احتمال دارد که پارکینسون بگیرند، 4.8 برابر بیشتر احتمال دارد خونریزی در مغز را تجربه کند و 2.7 برابر بیشتر احتمال دارد دچار سکته مغزی شوند.

ریسک خطر ابتلا به کووید

پردیس ظریف کار، سرپرست تیم تحقیق خاطرنشان کرد: افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی به دنبال کووید-19 قبلاً در پی ابتلا به آنفولانزا یا ذات‌الریه باکتریایی گزارش شده بود.

تعدادی از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که التهاب مغز یکی از ویژگی‌های برخی از عفونت‌های COVID-19 است. اما هنوز مشخص نیست که ویروس چگونه ممکن است باعث این التهاب عصبی شود یا اینکه آیا این پاسخ خودایمنی باعث ایجاد این مشکلات طولانی مدت خواهد شد یا خیر.

البته مهم است که بدانیم بیماری‌های عصبی ناشی از زوال عقل توسط مجموعه‌ای از عوامل، از استعداد ژنتیکی گرفته تا سن و محیط ایجاد می‌شوند. بنابراین کووید-19 تنها نقش کوچکی در خطر کلی ابتلا به این بیماری‌ها ایفا می‌کند.

واکنش جامعه پارکینسون

دکتر راشل دولهون، معاون ارشد ارتباطات پزشکی در بنیاد مایکل جی فاکس برای تحقیقات پارکینسون، گفت که این مطالعه می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند و باعث نگرانی‌هایی شود.

دولهون گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که آیا کووید می‌تواند باعث پارکینسون شود یا خیر.

“این مطالعه گام مهمی در جهت پاسخ به این سوال است. در طول همه‌گیری، گزارش‌های متعددی مبنی بر بروز علائم پارکینسون به دنبال عفونت کووید در افراد گزارش شده است. بسیاری از محققان بر این باورند که هنگام ابتلا به کووید، فرد احتمالاً دچار تغییرات پارکینسون در مغز شده و عفونت باعث ایجاد علائم شده است. با این حال، مشخص نیست که دقیقاً چگونه یا چرا ممکن است این اتفاق بیفتد.”

کارشناسان تخمین می‌زنند که موارد پارکینسون تا سال 2040 دو برابر می‌شود. سن بزرگترین عامل خطر برای پارکینسون است و جمعیت ما در حال پیر شدن است.

اما شما می‌توانید با ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، ارتباطات اجتماعی مثبت و سایر فعالیت‌های ساده و روزانه، مغز خود را تا حد امکان سالم نگه دارید.

مراحل بعدی چیست؟

اکنون که محققان میزان تشخیص بیماری آلزایمر و پارکینسون پس از ابتلا به کووید-19 را مشاهده کرده‌اند، بعد از آن چه می‌شود؟

گام منطقی بعدی مشخص کردن دلیل آن است.

این که آیا این خطرات به دلیل تهاجم مستقیم ویروسی است؟ یا به دلیل پاسخ‌های التهابی به ویروس است؟ یا این که دلایل دیگری می‌تواند پشت آن باشد. در نتیجه محققان باید مطالعات بیشتری را برای پیدا کردن دلایل آن انجام دهند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.