مراقبت از پوست در سنین مختلف – چگونه روتین خود را با افزایش سن تغییر دهید

در این مطلب ما مراحلی را که باید برای مراقبت از پوست خود در سنین مختلف انجام دهید، با شما به اشتراک می‌گذاریم. نشانه‌های قابل مشاهده پیری روندی اجتناب ناپذیر است که از دهه 20 سالگی شروع می شود. استفاده مداوم از SPF می‌تواند به کاهش اثرات پیری کمک کند، اما عوامل اجتناب ناپذیری مانند ژنتیک، زمان و سطوح هورمونی می‌توانند بر میزان چین و چروک، خطوط ریز، خشکی پوست و نازک شدن پوست دخیل باشند.

مراقبت از پوست در 20 تا 50

چگونه پیری بر پوست تأثیر می‌گذارد

افزایش سن به طرق مختلفی روی پوست تأثیر می‌گذارد. با گذشت زمان پوست شما به طور طبیعی نازک‌تر می‌شود و چربی از دست می‌دهد، در نتیجه مانند اوایل دهه بیست سالگی، کمتر سفت به نظر می‌رسد. کلاژن که باعث استحکام پوست می‌شود به طور طبیعی با گذشت زمان از بین می‌رود زیرا پوست شما پس از 20 سالگی 1٪ کلاژن کمتری در سال تولید می‌کند و الاستین که به پوست انعطاف پذیری می‌دهد نیز شروع به شکستن می‌کند. همچنین زنان می‌توانند 30 درصد از کلاژن پوستی باقی مانده خود را در پنج سال اول یائسگی از دست بدهند.

پس از یائسگی، پوست استروژن و گیرنده‌های استروژن روی سلول‌های پوست مانند فیبروبلاست‌ها را از دست می‌دهد. استروژن متصل به این گیرنده‌ها مسئول حجیم کردن پوست، تحریک رشد گلیکوزامینوگلیکان‌ها، که هیدراتاسیون را بهبود می‌بخشد و همچنین تحریک کلاژن و الاستین جدید است. از دست دادن این تعامل منجر به خشکی و چین و چروک می شود.

فرآیند پیری طبیعی پوست با عوامل خارجی که در طول زندگی روی پوست شما تأثیر می‌گذارند (مانند آسیب نور خورشید، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا، استفاده از تنباکو و غیره) ترکیب می‌شوند و با گذشت زمان پوست شما کدرتر می‌شود و متاسفانه چین و چروک بیشتری ایجاد می‌شود.

به همین دلیل است که شما از سن 20  سالگی به یک روال مراقبت از پوست برای حفظ شادابی، حفاظت و عقب انداختن پیری نیاز دارید.

روتین‌های مراقبت از پوست در سنین مختلف:

مراقبت از پوست از جوانی تا پیری

مراقبت از پوست در 20 سالگی

در دهه 20 زندگی، مراقبت از پوست به پیشگیری و پی‌ریزی پایه‌های اصلی روتین شما مربوط می‌شود.

  • از پاک کننده بهتری استفاده کنید: اگر هنوز از پاک کننده‌های خشن استفاده می‌کنید که در دوران نوجوانی آن‌ها را می‌پرستیدید، آن‌ها را دور بریزید. با افزایش سن، غدد چربی شما کوچک می‌شوند، به این معنی که این پاک کننده‌ها ممکن است پوست شما را در این سن تحریک کنند. در نتیجه محصولی ملایم و بدون دانه‌های ساینده انتخاب کنید.
  • از لایه بردار استفاده کنید: در لایه برداری، سلول‌های مرده پوست از سطح پوست شما پاک می‌شود و پوستی سالم‌تر و جوان‌تر را تجربه خواهید کرد. شما باید به جای لایه‌بردارهای فیزیکی خشن، مانند دانه‌های تمیزکننده، از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید (به دنبال محصولاتی با پایه اسیدهای سالیسیلیک، آلفا یا بتا هیدروکسی باشید).
  •  آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C به روتین خود اضافه کنید: سرم‌های حاوی ویتامین C در روشن کردن پوست، جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد و حفاظت در برابر آسیب خورشید عالی هستند. می‌توانید ویتامین C را به عنوان اولین قدم در روتین مراقبت از پوست خود بعد از پاکسازی صبحگاهی استفاده کنید.
  • همیشه از SPF استفاده کنید: پوست شما به طور طبیعی در دهه 20 سالگی شروع به تولید کلاژن و الاستین کمتری می‌کند بنابراین مهم است که عوامل خارجی پیری را که می‌توانید کنترل کنید، کاهش دهید و خورشید یکی از بزرگ‌ترین عوامل پیری است. آکادمی پوست آمریکا می‌گوید باید از ضد آفتاب یا مرطوب‌کننده با حداقل SPF 30 استفاده کنید و زمانی که بیرون هستید، هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.
  • مرطوب کردن را فراموش نکنید: مرطوب کننده‌های بدون روغن یا بر پایه آب عالی هستند و پوست شما را در تمام طول روز هیدراته نگه می‌دارند.

مراقبت از پوست در 30 سالگی

در سی سالگی، شما شروع به دیدن علائم پیری می‌کنید و گردش سلول‌های پوست شما کند می‌شود. سلول‌های مرده پوست برای مدت طولانی‌تری روی سطح پوست شما می‌نشینند و باعث می‌شوند پوست شما کدرتر و ناهموارتر به نظر برسد. به پاکسازی پوست خود ادامه دهید و روزانه از SPF و مرطوب کننده استفاده کنید، اما این موارد جدید را هم در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید:

  • هیدراتاسیون را جدی‌تر بگیرید: در سی سالگی، پوست شما تولید اسید هیالورونیک را متوقف می‌کند و این اسید همان چیزی است که پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد. اکنون زمان آن رسیده است که سرم‌ها یا مرطوب ‌کننده‌هایی را که دارای مواد رطوبت رسان مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین هستند، در برنامه روزانه خود بگنجانید.

استفاده از محصولات ضد پیری را شروع کنید: اگرچه می‌توانید این کار را بعد از 25 سالگی هم شروع کنید، اما باید محصولات ضد پیری مانند رتینوئید را تا سی سالگی وارد روتین مراقبت از پوست خود کنید. تمام محصولات رتینوئیدی از ویتامین A گرفته شده است و برای ترمیم آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش خطوط و چین و چروک و به طور کلی صاف کردن پوست تاثیر گذار است و همچنین به آکنه کمک می‌کند.

  • از کرم دور چشم استفاده کنید: اگر قبلاً از کرمی برای مرطوب کردن و مراقبت از ناحیه ظریف چشم خود استفاده نمی‌کردید، حالا زمان آن است که از کرم دور چشم استفاده کنید تا باعث کاهش حلقه‌های تیره‌ دور چشم شما شود.
  • به لایه برداری ادامه دهید: امیدواریم لایه برداری را در دهه 20 زندگی خود شروع کرده باشید، اما اگر این کار را انجام نداده‌اید، حالا زمان شروع آن است و در حالت ایده آل، سه بار در هفته از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید تا پوست خود را روشن و درخشان نگه دارید.
مراقبت از پوست در دهه‌های مختلف

مراقبت از پوست در 40 سالگی

مشکلات پوستی جدیدی که در دهه 40 شما ظاهر می‌شود شامل نازک شدن پوست است که می‌تواند منجر به پوست حساس، قرمز و خشک شود. همچنین لکه‌های پیری و خطوط چین و چروک‌ها برجسته‌تر می‌شوند. علاوه بر این، تغییر هورمون‌ها در این دهه، به خصوص از دست دادن استروژن می‌تواند باعث از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست شود و چهره شما کمتر سفت و پر به نظر برسد. عادات مراقبت از پوست را از دهه 20 و 30 سالگی (پاکسازی، لایه برداری، مرطوب کردن،SPF) ادامه دهید، اما به این تغییرات جدید در روتین پوست خود توجه کنید.

  • به سلول‌های بنیادی فکر کنید: سلول‌های بنیادی مسئول بازسازی پوست شما هستند. اما با افزایش سن، این عملکرد کاهش می‌یابد و منجر به کشش کمتر و خطوط چین و چروک می‌شود. در 40 سالگی زمان آن رسیده است که به این نگرانی‌ها رسیدگی کنید. از محصولاتی که به سلول‌های بنیادی شما کمک می‌کند تا پوست جوانی را در دهه 40 زندگی داشته باشید، استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده‌های بهتری انتخاب کنید: با گذشت زمان، پوست خشک‌ و خشک‌تر می‌شود، بنابراین مهم است که به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی باشید که دارای چربی‌های جذب‌کننده رطوبت هستند. این ترکیبات می‌توانند از روی لیپیدهای طبیعی پوست تقلید کنند و به شما پوست نرم و لطیفی بدهند. مرطوب کننده‌های حاوی سرامید گزینه خوبی هستند.

روی چشم‌هایتان تمرکز کنید: از یک کرم دور چشم تخصصی  استفاده کنید. اگر قبلاً فقط از مرطوب‌کننده استفاده می‌کردید و آن را به سمت ناحیه زیر چشم می‌کشیدید، آن را با یک کرم دور چشم اختصاصی که به‌طور خاص برای ناحیه زیر چشم فرموله شده است، جایگزین کنید تا به کاهش خطوط ریز دور چشم شما کمک کند.

مراقبت از پوست در 50 سالگی

در دهه 50 زندگی، ساختار پوست مختل می‌شود و پوست در حفظ رطوبت کارایی کمتری دارد. یائسگی و هورمون‌ها در دهه 50 سالگی نقش مهم تری ایفا می‌کنند و با تولید کمتر استروژن، خشکی، افتادگی و کاهش حجم پوست به یک نگرانی بزرگ تبدیل می‌شود. در دهه 50 زندگی خود، روتینی که در 40 سالگی انجام می‌دادید را دنبال کنید و در عین حال بر روی تغییرات پوستی ناشی از تغییرات هورمونی تمرکز کنید.

  • از استروژن پوست خود مراقبت کنید: استروژن نقش مهمی در کمک به حفظ رطوبت پوست، سطوح کلاژن، الاستین و ضخامت پوست دارد. سطح استروژن بدن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد، به خصوص در دوران پیش از یائسگی و یائسگی. این کاهش استروژن می‌تواند منجر به علائم قابل مشاهده پیری شود. استفاده از فناوری MEP را در نظر بگیرید. این فناوری به 54 درصد از کاربران با پوست خشک، 39 درصد با پوست کدر و 19 درصد با پوست شل کمک می‌کند.
  • پاک کننده خود را در حد ملایم نگه دارید: حتی اگر در جوانی پوست چرب یا مختلط داشتید، احتمالاً اکنون که در دهه 50 زندگی خود هستید، متوجه خشکی پوستتان می‌شوید. مطمئن شوید که هر پاک کننده‌ای که استفاده می‌کنید ملایم و آبرسان باشد تا پوست شما بیشتر از این کم آب نشود.
  • مراقب چشم‌های خود باشید: کاهش استروژن همچنین می‌تواند باعث افزایش خطوط چین و چروک، پف و سیاهی زیر چشم شود. در نتیجه سعی کنید از محصولات تخصصی زیر چشم که می‌تواند از پوست اطراف چشم شما محافظت کند، استفاده کنید.

بهترین روش‌های مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوسن در سنین مختلف

تمام نکات مراقبت از پوست در سنین مختلف، باید با روتین مراقبت از پوستی که در دهه قبل انجام دادید ترکیب شود، به این معنی که روتین مراقبت از پوست ضروری شما باید حداقل شامل پاکسازی، مرطوب‌کننده، SPF و لایه‌برداری هفتگی در سنین و دهه‌های مختلف باشد. بعد از این کار‌های اولیه، هر روشی که برای مراقبت از پوست شما مناسب است را به آن اضافه کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.