طبق تحقیقات سرطان سینه در شب با شدت بیشتری گسترش می‌یابد

طبق مطالعات، هنگامی که افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک در شب چشمان خود را می‌بندند، سرطان آنها بیدار می‌شود و شروع به گسترش می‌کند. به گفته محققان، این نتیجه ممکن است نحوه جمع‌آوری نمونه خون از افراد مبتلا به سرطان را در آینده تغییر دهد.

محققان برای اولین بار زمانی با این موضوع برخورد کردند که متوجه تفاوت تعداد سلول‌های سرطانی در حال گردش در شب و روز شدند.

سرطان سینه در شب

محققان سوئیسی برای بررسی این این مورد، 30 زن مبتلا به سرطان سینه 21) بیمار مبتلا به سرطان پستان اولیه که متاستاز نبودند و 9 بیمار مبتلا به متاستاتیک استیج 4 ) را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها به الگویی قابل توجه و غیرمنتظره دست یافتند: بیشتر سلول‌های تومور در گردش (78.3 درصد)، در نمونه‌های خونی که شب گرفته شده بود، دیده شدند. در حالی که مقدار بسیار کمتری در نمونه‌های روزانه دیده شد.

هنگامی که محققان سلول‌های سرطانی سینه را به موش‌ها تزریق کردند و در طول روز نمونه خون گرفتند، به همین نتیجه رسیدند. سلول‌های تومور در گردش زمان استراحت موش‌ها بسیار بالاتر بود.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که سلول‌های تومور گرفته شده از موش و انسان در حالت استراحت، بیان ژن‌های میتوزی را تنظیم می‌کند. در نتیجه سلول‌ها در فاز استراحت، متاستاز بهتری دارند زیرا ژن‌های میتوز تقسیم سلولی را کنترل می‌کند.

محققان همچنین به موش‌ها تستوسترون، انسولین (هورمون تبدیل قند به انرژی) و دگزامتازون (یک ماده شیمیایی مصنوعی که مانند کورتیزول، هورمون استرس عمل می‌کند) تزریق کردند و کاهش قابل توجهی را در تعداد سلول‌های تومور در گردش از نمونه خون گرفته شده در طول دوره استراحت (زمانی که تومور به طور معمول تهاجمی‌تر است) مشاهد کردند.

نویسنده اول این مطالعه و محقق انکولوژی مولکولی در ETH زوریخ می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که فرار سلول‌های سرطانی در گردش از تومور اصلی، توسط هورمون‌هایی مانند ملاتونین کنترل می‌شود که ریتم شبانه روزی ما را کنترل می‌کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.