چرا بدن شما نیاز به اشک ریختن دارد حتی اگر غمگین نباشید؟

گاهی اوقات احساس خستگی می‌کنید و هر بهانه کوچکی ممکن است باعث گریه شما شود. ممکن است از موقعیتی که دارید احساس ناراحتی کنید یا واقعاً مریض باشید اما دلیل علمی این اشک ریختن چه می‌تواند باشد؟

اشک به عنوان شاخصی برای وضعیت عاطفی درونی عمل می‌کند و زمانی از چشمان ما می‌ریزد که ما غم و اندوه یا شادی شدید را احساس می‌کنیم.

در مغز ما احساسات قوی، شبکه مرکزی خودمختار را فعال می‌کند. این شبکه از دو بخش تشکیل شده است: سیستم سمپاتیک (سیستمی است که در زمان هیجان، استرس، درد و خطر فعال می‌شود) و سیستم عصبی پاراسمپاتیک که بدن را به حالت آرامش باز می‌گرداند.

احساسات شدید قسمت سمپاتیک را فعال می‌کند اما وقتی گریه می‌کنیم قسمت پاراسمپاتیک فعال می‌شود و حال ما را بهتر می‌کند.

اشک ریختن

وقتی استرس داریم یا خسته هستیم چه اتفاقی می‌افتد؟

قشر جلوی مغز ما به سیگنال‌های منتشر شده توسط شبکه مرکزی خودمختار پاسخ می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم احساسات خود را به روش‌های کنترل‌شده تنظیم کنیم.

متأسفانه، هر چه استرس و خستگی ما بیشتر باشد یا اگر دوره‌های طولانی درد جسمی یا احساسی را تجربه کنیم، سیستم سمپاتیک فعال باقی می‌ماند و قشر جلوی مغز ما دیگر توانایی مدیریت و کنترل احساستمان را ندارد در نتیجه مغز کمتر می‌تواند احساسات ما را تنظیم کند و واکنش‌های احساسی قابل مشاهده‌ای مانند اشک یا عصبانیت شدید اتفاق می‌افتد.

  • برخی از افراد بیشتر از دیگران گریه می‌کنند.
  • زنان بیشتر از مردان گریه می‌کنند.
  • افرادی که توانایی بالایی در همدلی با دیگران یا روان رنجوری دارند، بیشتر گریه می‌کنند.

البته گریه بیش از حد می‌تواند نشانه افسردگی باشد زیرا مغز غرق در درد عاطفی است.

فایده اشک ریختن چیست؟

فراتر از دلایل روانشناختی، اشک چندین فایده اجتماعی دارد. حتی با وجود اینکه جامعه ما ممکن است ابراز احساسات به این شکل را رد کند، اشک در واقع به ایجاد و حفظ پیوندهای اجتماعی کمک می‌کند.

  • اشک می‌تواند نماد فریادی برای کمک باشد و به دیگران نشان دهد که ما خوب نیستیم و به حمایت نیاز داریم.
  • اشک باعث ایجاد احساس همدردی می‌شود و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
  • اشک همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که ما احساس همدردی عمیقی با شخص دیگری داشته باشیم و همراه با او گریه کنیم که می‌تواند پیوندهای اجتماعی را تقویت کند.

علاوه بر دلایل روانی و اجتماعی، دلایل فیزیکی نیز برای اشک وجود دارد:

فواید اشک ریختن برای بدن

به عنوان مثال زمانی که خسته هستیم و در عین حال سخت کار می‌کنیم تا چشمانمان را باز نگه داریم، خشکی چشم به سراغ ما ‌می‌آید. بدن ما برای مقابله با این خشکی اشک تولید می‌کند و چشم‌ها را مرطوب نگه می‌دارد تا بتوانیم بهتر ببینیم.

هنگامی که بدن ما عفونت دارد، گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت بسیج می‌شوند. این گلبول‌های سفید می‌توانند رگ‌های خونی چشم را ملتهب کنند که باعث مسدود شدن مجاری چشم و ایجاد اشک می‌شود.

اشک بخشی طبیعی از عملکرد بدن انسان است به خصوص با فشارهایی که انسان در عصر مدرن متحمل می‌شود در نتیجه گاهی اوقات هیچ چیز بهتر از گریه کردن برای تسکین احساسات طاقت فرسا نیست. اما اگر متوجه شدید که بیش از حد گریه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود در مورد احتمالات فیزیکی یا روانی این قضیه صحبت کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.