Young woman with pollen allergy, blowing her nose in a handkerchie. About 25 years, Caucasian female.

چرا بدن ما دچار آلرژی می شود؟

میلیون‌ها آدم از آلرژی بینی رنج می‌برند که معمولاً به عنوان تب یونجه شناخته می‌شود. علائم آلرژی زمانی ظاهر می‌شود که سیستم ایمنی بدن به یک ماده آلرژیک وارد شده به بدن واکنش نشان می‌دهد و بدن آن را یک مهاجم می‌شناسد. در نتیجه سیستم ایمنی پادتن‌های خاصی تولید می‌کند که می‌توانند همان ماده آلرژیک را اگر بعداً وارد بدن شود، تشخیص دهند.

آلرژی بدن

هنگامی که یک ماده آلرژی زا دوباره وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی به سرعت آن را تشخیص می‌دهد، در نتیجه باعث ایجاد یک سری واکنش‌ها می‌شود. این واکنش‌ها اغلب شامل تخریب بافت، گشاد شدن عروق خونی و تولید بسیاری از مواد التهابی از جمله هیستامین است. هیستامین باعث علائمی مانند خارش، آبریزش چشم، احتقان بینی و سینوس، سردرد، عطسه، خارش گلو، کهیر، تنگی نفس و غیره می‌شود. سایر علائم کمتر رایج عبارتند از: اختلالاتی در تعادل، تحریکات پوستی مانند اگزما و حتی مشکلات تنفسی مثل آسم.

از چه آلرژن هایی باید اجتناب کرد؟

بسیاری از مواد می‌توانند برای بدن آلرژی زا باشند. گرده‌ها، غذا، کپک، گرد و غبار، پرها، شوره حیوانات، مواد شیمیایی، داروهایی مانند پنی سیلین و آلاینده‌های محیطی معمولاً باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

گرده‌ها

تب یونجه در اوایل بهار اغلب توسط گرده درختانی مانند نارون، افرا، توس، صنوبر، راش، بلوط، گردو، چنار، سرو، اسپند، چوب پنبه و توسکا پخش می‌شود. گیاهان گلدار رنگارنگ یا معطر به ندرت علائم آلرژی ایجاد می‌کنند، زیرا گرده‌های آنها برای حرکت در هوا بسیار سنگین هستند.

آلرژن‌های خانگی

آلرژن‌های خاصی در تمام طول سال در خانه‌ها وجود دارند که اینها شامل گرد و غبار خانه، پوست حیوانات خانگی، برخی غذاها و مواد شیمیایی است. علائم آلرژی اغلب در زمستان که خانه بسته است و تهویه ضعیفی وجود دارد، بدتر می‌شود.

کپک‌ها

هاگ‌های کپک نیز می‌توانند مشکلات آلرژی به وجود بیاورند. کپک‌ها در تمام طول سال در نقاط مختلف وجود دارند و در فضای باز و داخل خانه رشد می‌کنند. برگ‌های مرده و مزرعه‌ها منابع اصلی کپک‌های فضای باز هستند. گیاهان آپارتمانی، کتاب‌های قدیمی، حمام‌ها و مناطق مرطوب مکان مناسب برای رشد کپک‌ها هستند. همچنین کپک در غذاهایی مانند پنیر و نوشیدنی‌های تخمیر شده نیز رایج است.

چگونه می‌توان آلرژی را مدیریت کرد؟

مشکلات آلرژی

آلرژی به ندرت تهدید‌کننده است، اما اغلب باعث تأثیر منفی بر کیفیت زندگی می‌شود. با توجه به هزینه‌های میلیونی برای داروهای ضد آلرژی و هزینه از دست دادن زمان کار، آلرژی را نمی‌توان یک مشکل جزئی در نظر گرفت. برای برخی از مبتلایان به آلرژی، علائم ممکن است فصلی باشد، اما برای برخی دیگر این یک معضل در تمام طول سال است.

داروهایی از جمله آنتی هیستامین‌ها، اسپری‌های ضد احتقان بینی، اسپری‌های استروئیدی، اسپری‌های سالین و واکسن‌های ضد آلرژی می‌تواند مفید باشند. حتی داروهای بدون نسخه نیز می‌توانند مفید باشند اما برخی از آن‌ها می‌تواند باعث خواب آلودگی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مناسب‌ترین شخص برای حل مشکلات آلرژی شما، متخصص گوش و حلق و بینی است. پزشک در مواردی ممکن است ایمونوتراپی یا تزریقات آلرژی را برای شما توصیه کند. ایمونوتراپی یک درمان منحصر به فرد است و باعث ایجاد آنتی بادی‌های محافظ در برابر آلرژن‌های خاص می شود.

نکاتی برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های رایج:

  • هنگام چمن‌زنی یا تمیز کردن خانه از ماسک استفاده کنید.
  • فیلترهای هوا را در سیستم های گرمایشی و تهویه هوا به طور مرتب تعویض کنید و یا یک دستگاه تصفیه هوا نصب کنید.
  • پنجره‌ها و درها را در فصول گرده‌های سنگین ببندید.
  • خانه را از کپک تمیز کنید.
  • حیواناتی که شوره دارند مانند گربه، سگ وارد خانه و اتاق خواب نشوند.
  • بالش‌های پر، پتوها و لباس‌های پشمی را با مواد پنبه‌ای یا مصنوعی عوض کنید.
  • از آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها استفاده کنید.
  • سر تخت خود را به سمت بالا تنظیم کنید. بالا بردن سر تخت به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.
  • روزانه ورزش کنید، سیگار نکشید، از آلاینده‌های هوا دوری کنید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و رژیم غذایی خود را با ویتامین‌ها، به ویژه C تکمیل کنید.
  • در زمستان از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • علائم آلرژی خود را با یک پزشک در میان بگذارید.
امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.