شیرین کننده مصنوعی و محبوبی که می تواند باعث افزایش اضطراب شود

آیا نوشیدنی‌های شیرین‌شده‌ای که مصرف می‌کنیم می‌تواند باعث احساس اضطراب شود؟ یک مطالعه جدید که به بررسی اثرات شیرین کننده مصنوعی آسپارتام بر روی موش‌ها می پردازد، نشان می‌دهد که این احتمال وجود دارد.

آسپارتام در سال 1981 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شد و به طور گسترده‌ای در غذاها و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده می‌شود. امروزه در نزدیک به 5000 محصول مختلف که توسط بزرگسالان و کودکان مصرف می‌شود، آسپارتام وجود دارد.

شیرین کننده مصنوعی

در آزمایشی به نمونه‌ای از موش‌ها آب حاوی آسپارتام که معادل 15 درصد حداکثر مقدار توصیه شده روزانه FDA برای انسان است، داده شد و در آزمایش‌های خلقی، رفتار‌های اضطراب آوری از موش‌ها مشاهده شد.

و چیزی که واقعاً شگفت‌انگیز است این است که اثرات آن را می‌توان تا دو نسل بعد در فرزندان حیوانات مشاهده کرد.

این اضطراب به وجود آمده از طریق انواع آزمایش‌های ماز روی چندین نسل از موش‌ها اندازه‌گیری شد. محققان همچنین توالی RNA را در بخش‌های کلیدی سیستم عصبی برای چگونگی بیان ژن‌ها بررسی کردند و متوجه تغییرات قابل توجهی در آمیگدال (بخشی از مغز که با تنظیم اضطراب مرتبط است) شدند.

وقتی آسپارتام مصرف می‌شود، به اسید آسپارتیک، فنیل آلانین و متانول تقسیم می‌شود که همگی می‌توانند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند.

زمانی که به موش‌ها دوزهای دیازپام داده شد (دارویی که زمانی به نام والیوم به بازار عرضه می‌شد) و معمولاً برای درمان اضطراب در انسان استفاده می‌شد، رفتارهای اضطرابی در تمام نسل‌ها متوقف شد. این دارو به تنظیم مسیرهایی در مغز کمک می‌کند که توسط اثرات آسپارتام تغییر می‌کند.

این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که نه تنها کسانی که شیرین کننده مصنوعی مصرف می‌کنند بلکه فرزندان و نوه هایشان نیز در معرض خطر هستند.

تحقیقات گذشته شیرین کننده های مصنوعی را با سرطان و تغییرات در باکتری‌های روده که منجر به عدم تحمل گلوکز می‌شود مرتبط دانسته اند. اضطراب اکنون شاید چیز دیگری باشد که باید آن را نظر گرفت و مصرف شیرین کننده های مصنوعی را به حداقل رساند.

این نتایج برای بررسی بیشتر و بهتر باید در انسان‌ها هم تکرار شوند و وجود علائم اضطراب در موش‌ها خود دلیل محکمی برای بررسی‌های بیشتر است.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.