آیا مژه شما بیش از حد می ریزد؟ 9 دلیل ریزش مژه ها به گفته متخصصان پوست

اگر بیش از حد معمول مژه‌های شما می‌ریزد و متوجه نازک شدن مژه‌های خود شده‌اید، این 9 مورد می‌تواند از دلایل ریزش مژه‌هایتان باشد. ریزش موی مژه به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد. این ریزش می‌تواند نشانه استفاده از محصولات نامناسب، استرس شدید، نتیجه برداشتن نامناسب مژه‌های مصنوعی یا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سیستمیک باشد.

از دست دادن مژه ها

دلایل رایج ریزش موی مژه ها:

درست مانند موهای سر، مژه‌ها به طور طبیعی می‌ریزند و هر 6 تا 10 هفته در یک چرخه طبیعی جایگزین می‌شوند، بنابراین ریزش بین یک تا پنج مژه در روز کاملا طبیعی است.

نازک شدن مژه‌ها بخشی از روند پیری است، بنابراین اگر به نظر می‌رسد که مژه‌های شما همان بلندی و پرپشتی قبلی را ندارند، نگران نباشید. در بیشتر مواقع ریزش و نازک شدن مژه کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اگر حجم ریزش مژه شما زیاد باشد، متخصصان پوست این 9 مورد را از دلایل آن می‌دانند:

مالش و اصطکاک بیش از حد

مهم است که دور چشم خود را برای پاک کردن آلودگی‌های روز مخصوصا در آخر شب تمیز کنید. اما به عقیده متخصصان، تمیز کردن چنین ناحیه حساسی باید با احتیاط زیاد انجام شود. نباید به مژه ضربه یا فشاری بیاورید و از مالیدن عمیق و کشیدن مژه به خصوص در امتداد لبه پلک اجتناب کنید.

یکی از عوامل رایج اصطکاک مژه می‌تواند ماسک خواب باشد. به گفته کلمنتینا ریچاردسون متخصص مژه، ماسک خواب می‌تواند حالت اکستنشن مژه را به دلیل فشاری که به چشم وارد می‌کند، تغییر دهد. برای اطمینان از اینکه ماسک روی صورت شما خیلی سنگین نیست، به دنبال ماسک‌های خوابی باشید که برای کسانی که اکستنشن مژه دارند طراحی شده است.

عفونت باکتریایی (به دلیل مواد آرایشی تاریخ گذشته)

تاریخ انقضای گذشته مواد آرایشی می‌تواند عامل ریزش مژه شما باشد. عفونت باکتریایی ناشی از محصولات تاریخ مصرف گذشته می‌تواند باعث التهاب و در نتیجه منجر به از دست دادن مژه‌ها شود.

دلایل ریزش مژه ها

واکنش‌های آلرژیک

آلرژی به لوازم آرایشی، مواد آرایشی چشم، پاک‌کننده‌های آرایشی، مراقبت‌های پوستی و حتی لاک‌ ناخن از علت شایع درماتیت پلک هستند و اگر شدید باشد می‌توانند باعث ریزش مژه شود. اگر شک دارید که ریزش مژه شما به خاطر واکنش به لوازم آرایشی است یا کرم دور چشم، مدتی از محصولات چشم استفاده نکنید و آزمایش آلرژی دهید تا متوجه شوید به چه چیزی حساسیت دارید.

مژه مصنوعی

بسیاری از افراد به چسب اکستنشن مژه یا مژه مصنوعی واکنش آلرژیک نشان می‌دهند و در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود. در مورد مژه مصنوعی، چسب می‌تواند به مژه‌های طبیعی شما بچسبد و اگر به‌درستی برداشته نشود، می‌تواند مژه‌های طبیعی را بکند. سعی کنید برای برداشتن ملایم مژه‌ها از یک پاک‌کننده مخصوص چسب یا یک پاک‌کننده بر پایه روغن استفاده کنید.

چه زمانی به متخصص مراجعه کنیم

اگر موارد بالا را رعایت کردید و مشکل همچنان ادامه دارد، زمان مراجعه به پزشک برای بررسی شرایط زمینه‌ای است. اگر مژه‌ها از هر دو پلک بریزند  نگران‌کننده‌تر است و می‌تواند نشان دهنده یک مشکل سیستمیک‌ باشد. قرمزی یا پوسته پوسته شدن می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

مواردی از دلایل ریزش مژه ها که حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

اختلالات تیروئید

غده تیروئید هورمون‌های بدن را کنترل می‌کند و تغییر در این هورمون‌ها ناشی از تیروئید پرکار (هیپر) یا کم‌کار (هیپو)، می‌تواند باعث ریزش مژه شود.

بلفاریت

بلفاریت وضعیتی است که با گرفتگی غدد مشخص می‌شود و باعث التهاب و از دست دادن مژه‌ها می شود و اغلب توسط باکتری‌هایی که در امتداد خط مژه وجود دارند ایجاد می‌شود. در این بیماری پلک ها ممکن است پوسته پوسته، ملتهب و قرمز به نظر برسند.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا وضعیتی است که در آن فرد مژه‌های خود را به دلیل استرس عاطفی می‌کند یا می‌تواند ژنتیکی باشد. از هر 50 نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار تریکوتیلومانیا می‌شود.

سرطان‌های خاص

این مورد بسیار نادر است اما سرطان‌های موضعی پوست پلک می‌تواند باعث ریزش مژه شود، زیرا سرطان فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر پلک شما زخم یا پوسته پوسته شده است، حتما به دکتر برای معاینه چشم خود مراجعه کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.