دانستنی ها و نکاتی که روزی می تواند زندگی شما را نجات دهد

در جهان مدرن امروز ما بیش از حد به ابزارهای هوشمند خود متکی هستیم. جستجو در گوگل برای هر سوالی که در شرایط سخت برایمان پیش می‌آید، ما را در شرایطی که دسترسی به اینترنت یا تلفن نداریم درمانده می‌کند. بنابراین ما چند نکته ساده را با شما به اشتراک می‌گذاریم که می‌تواند روزی زندگی شما را نجات دهد.

11 نکته که می‌‌تواند یک روزی زندگی شما را نجات دهد:

1. برگرداندن هوشیاری

برگرداندن هوشیاری

یکی از ترفندهایی که می‌توانید با آن روزی زندگی شخصی را نجات دهید این است که اگر کسی بی‌هوش شده است و می‌خواهید او را به هوش بیاورید، باید او را به پشت بخوابانید و زانوهایش را به سینه فشار دهید. این کار باعث می‌شود که خون به سمت مغز راه پیدا کند و فرد بیدار شود. اما ابتدا مطمئن شوید که شخص آسیبی در ناحیه پا یا سایر قسمت‌های بدن خود ندیده است.

2. زخم

زخم شدید

هر زمان که با زخمی سر و کار دارید باید سعی کنید آن را از سطح قلب خود بالاتر ببرید. این کار تورم را آرام می‌کند و به تخلیه مایع از ناحیه زخمی کمک می‌کند. اگر زخم شما روی باسن شما است، دراز بکشید و آن را با بالش بلند کنید. اگر نمی‌توانید زخم را بالا نگه دارید سعی کنید آن را در سطح قلب یا تا حد امکان نزدیک به قلب نگه دارید.

3. آب در ساحل بسیار دور از خط ساحلی است

هنگامی که خط آب به طور غیر عادی از ساحل دور است می‌تواند نشانه سونامی باشد. اگر در جایی متوجه این موضوع شدید، باید به همه اطرافیان هشدار دهید و فرار کنید. این اتفاق ممکن است بسیار نادر باشد اما دانستن آن شاید بتواند روزی باعث نجات زندگی کسی شود.

4. نیش زنبور

اگر توسط زنبور نیش خوردید باید سریعا نیش را در بیاورید. معمولاً اعتقاد بر این است که بیرون کشیدن نیش از پوست سم را به حداقل می‌رساند اما مهم ترین مورد زمان بندی است. باید سعی کنید در اسرع وقت نیش را بیرون بکشید و می‌توانید این کار را با موچینی که از قبل در آب جوش استریل کردید، انجام دهید. هنگامی که یک زنبور نیش خود را از دست می‌دهد بویی آزاد می‌کند که زنبورهای دیگر را به منطقه جذب می‌کند که احتمالاً کارشان این است که شما را با حالت دفاعی نیش بزنند. زمانی که نیش برداشته شد و محل را ترک کردید زخم را بشویید و از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر آلرژی دارید در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید.

5. سوختگی درجه یک

سوختگی‌های درجه یک که به عنوان سوختگی‌های سطحی شناخته می‌شوند فقط بر روی لایه بالایی پوست شما تاثیر می‌گذارند. اگرچه ممکن است دردناک باشند اما جدی نیستند. سعی کنید محل سوختگی را با استفاده از آب سرد خنک کنید. استفاده از کره یک درمان سنتی قدیمی است اما می‌تواند آسیب بیشتری به زخم وارد کند زیرا آزاد شدن گرما را کند می‌کند. خمیری که با مخلوط کردن آب و جوش شیرین درست می‌شود می‌تواند به تخلیه گرما از سوختگی کمک کند. از آنتی بیوتیک‌های موضعی و بیشتر پمادها اجتناب کنید اما وازلین را می‌توانید دو یا سه بار در روز روی زخم بمالید.

6. عنکبوت‌های سمی در موز

عنکبوت های خطرناک در میوه

عنکبوت‌ها معمولا شب‌ها در جنگل‌ها پرسه می‌زنند و در طول روز درون تپه‌های موریانه، زیر کنده‌ها و سنگ‌های افتاده و در گیاهان موز پنهان می‌شوند.

پس به موزی که از فروشگاه‌ها می‌گیرید توجه کنید. در این عکس یک برآمدگی عجیب را روی یک موز که از فروشگاه خریداری شده است می‌بینید. شخص خریدار متوجه این برآمدگی شد و آن باز کرد که با لانه عنکبوت‌های ریز مواجه شد.

7. آسیب‌های چشمی

وقتی بدنتان آسیب می‌بیند و دچار جراحت می‌شود معمولا اولین کاری که باید انجام دهید تمیز کردن زخم است. با این حال زمانی که به چشم خود آسیب می‌زنید مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که چشم خود را بپوشانید و به دنبال کمک باشید. با تلاش برای تمیز کردن چشم خود ممکن است به آن بیشتر آسیب برسانید و ممکن است باعث آسیب دائمی شوید. استثنای اصلی این قانون زمانی است که مواد شیمیایی وارد چشم شما شود در این صورت باید فوراً آن را با آب بشویید.

8. نیش ستاره دریایی

هیچ چیز مثل نیش ستاره دریایی نمی‌تواند یک روز خوب در ساحل را خراب کند. سعی کنید زخم را با آب نمک یا مخلوط  آب داغ و سرکه بشویید یا می‌توانید محل زخم را با محلول جوش شیرین و آب بپوشانید.

9. تراشه چوب یا خرده شیشه‌ها

فرو رفتن خرده چوب در پوست

تراشه چوب یا خرده شیشه‌ها پر از میکروب هستند و به راحتی می‌توانند پوست های باز را آلوده کنند بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که اگر این خرده‌ها در پوست شما رفته است محل را بلافاصله ضدعفونی کنید. اگر تراشه‌ای به طور کامل در پوست فرو رفته است ابتدا باید محل را با یک ماده ضدعفونی‌ کننده تمیز کنید و سپس با یک سوزن استریل شده با آب جوش، آن را خارج کنید و با موچین آن را جدا کنید و در آخر محل زخم را با آب و صابون بشویید.

10. انسداد تنفسی

باز کردن مسیر تنفسی

اگر تنفس شخصی مسدود شده باشد فرد را به پشت بخوابانید، دهان او را چک کنید و هر چیزی را که می‌تواند مانع تنفس شود، حتی مایعات را خارج کنید. سپس مانور سر به عقب و چانه به بالا را انجام دهید که روشی است برای برطرف کردن انسداد راه هوایی. در این مانور سر بیمار ناهشیار را به عقب کج کنید. این کار را معمولاً با مقداری فشار آوردن به پیشانی و چانه می‌توان انجام داد (چانه او را بالا بیاورید و دست خود را بالای سر یا پیشانی او قرار دهید). از طرفی می‌توانید با قرار دادن انگشتان خود در زیر فک و فشار دادن فک به سمت پایین بدون حرکت دادن گردن دهان را باز نگه دارید. این کار زبان را از مجرای تنفسی بلند می‌کند و به کاهش انسداد هوا کمک می‌کند.

11. جای زخم

از بین بردن اسکار

وقتی صدمه می‌بینید ممکن است نگران ایجاد یک اسکار بد باشید، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد اسکار انجام دهید. جوش شیرین دارای خواص ضدعفونی کننده است که به جلوگیری از تشکیل اسکار کمک می‌کند و می‌تواند دلمه سفت شده را از بین ببرد و حتی می‌تواند از عفونت جلوگیری کند. هنگام درمان جای زخم با جوش شیرین، مهم است که اجازه دهید زخم در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. می‌توانید جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک مایع ضد‌عفونی کننده درست شود و سپس از آن روی زخم استفاده کنید.

شما چه ترفندهایی در مواقع اضطراری دارید که می‌تواند زندگی شخصی را نجات دهد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.