با 10 کشور برتر مصرف کننده الکل در جهان آشنا شوید

مصرف الکل از هزاران سال پیش (شاید ده‌ها هزار سال پیش) آغاز شد و در حال حاضر پرمصرف ترین نوشیدنی روانگردان در جهان است (بیشتر از نیکوتین و کافئین). بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، این لیست جز ده کشور برتر مصرف ‌کننده الکل در جهان هستند (بر اساس سرانه لیتر الکل خالص در افراد بالای پانزده سال).

مصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی عملی است که تقریباً به قدمت خود تمدن بشری است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که الکل در بسیاری از تمدن‌های بزرگ جهان از جمله مصر باستان، یونان، هند، بین النهرین و چین ساخته و مصرف شده است. امروزه مصرف مشروبات الکلی جزء جدایی ناپذیری در اجتماع و فرهنگ بسیاری از کشورها به ویژه در اروپا است.

در واقع از هر 10 کشوری که بیشترین مصرف سرانه الکل را دارند 9 کشور در اروپا هستند. اوگاندا واقع در آفریقا، تنها کشور غیر اروپایی است که در این لیست قرار دارد.

10 کشور برتر مصرف کننده الکل:

دلالیل مصرف بالای الکل در اروپا:

مردم کشورهای اروپایی با مصرف زیاد الکل تمایل دارند که این ماده را با اهمیت خاص و بالایی نشان دهند. به عنوان مثال در چک که در مصرف سرانه الکل در جهان پیشرو است یک ضرب المثل چکی وجود دارد که می‌گوید: “آبجو بدن زیبا می‌سازد.” پس جای تعجب نیست که صنعت آبجو بخشی از میراث ملی چک محسوب شود. این کشور به دلایل تاریخی هم مشروبات الکلی زیادی مصرف می‌کنند. زمانی که چک‌ها تحت حکومت کمونیستی زندگی می‌کردند، نوشیدن آبجو یکی از تنها فعالیت‌های اجتماعی بود که قانونی بود یا آلمانی‌ها تعطیلاتی دارند که کاملاً به مصرف آبجو اختصاص دارد.

کشورهایی با بالاترین میزان مصرف الکل

یکی دیگر از عوامل مصرف بالای الکل در اروپا این است که بسیاری از اروپایی‌ها معمولا تمایل دارند که الکل را با نگرش آزادانه‌تر و معمولی‌تر از مردم کشورهای دیگر مانند ایالات متحده و کانادا ببینند. در حالی که والدین کانادایی و آمریکایی الکل را از دست فرزندان خردسال خود دور نگه می‌دارند والدین اروپایی در معرفی الکل به فرزندان خود در سنین پایین تردیدی ندارند. به عنوان مثال در آلمان یک شخص می‌تواند در سن 16 سالگی، قبل از رانندگی یا رای دادن مشروبات الکلی بنوشد.

در بسیاری از نقاط اروپا الکل به سادگی بخشی از روال روزانه است و بیش از حد مصرف نمی‌شود با این حال بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مصرف بیش از حد الکل به ویژه در میان جمعیت بزرگسال آلمان، چک، لوکزامبورگ و کشورهای بالتیک رایج است که همگی در فهرست ده کشوری برتر مصرف کننده الکل قرار دارند.

ده کشور برتر مصرف کننده الکل در جهان:

سرانه مصرف الکل

1. جمهوری چک – 14.26 لیتر / به ازای هر شخص

جمهوری چک که به نام چک نیز شناخته می‌شود کشوری در خشکی اروپای مرکزی است. نوشیدنی ملی این کشور، iconic crisp pilsner The است. این آبجو برای اولین بار در سال 1842 در شهر Plzen که کمتر از 100 کیلومتر جنوب غربی پراگ است، درست شده است.

2. لتونی – 13.19 لیتر / به ازای هر شخص

این کشور اروپای شمال شرقی نیز یکی از سه کشور بالتیک است که بین استونی (از شمال) و لیتوانی (از جنوب) قرار گرفته است. جمهوری لتونی با روسیه (در شرق)، بلاروس (از جنوب شرقی) و دریای بالتیک (در غرب) مرز مشترک دارد. سه نوشیدنی اصلی این کشور عبارتند از: riga black balsam (نوشیدنی ملی در نظر گرفته می‌شود)، ودکا و آبجو.

3. مولداوی – 12.85 لیتر / به ازای هر شخص

جمهوری مولداوی کشوری کوچک و محصور در خشکی اروپای شرقی (بالکان) است که بین رومانی (از غرب) و اوکراین (از شمال، جنوب و شرق) واقع شده است. مولداوی دارای سابقه طولانی در شراب سازی است.

4. آلمان – 12.79 لیتر / به ازای هر شخص

آلمان یکی از بزرگترین کشورهای اروپاست و بعد از روسیه دومین کشور پرجمعیت جهان است. جشنواره Oktoberfest که شهرت جهانی دارد هر ساله در آخر سپتامبر و آغاز اکتبر در مونیخ برگزار می‌شود.

5. لیتوانی – 12.78 لیتر/ به ازای هر شخص

همسایه لتونی در جنوب و بزرگترین کشور بالتیک، جمهوری لیتوانی است که فرهنگ نوشیدنی قوی دارد. لیتوانیایی‌ها به نوشیدن آبجو علاقه بسیاری دارند.

6. ایرلند – 12.75 لیتر / به ازای هر شخص

ایرلند یک کشور جزیره‌ای کوچک در اروپای غربی است. خوردن مشروبات الکی یکی از تفریحات مشهور این مناطق است. مردم محلی را می‌توان در میخانه‌های سنتی پیدا کرد که قهوه ایرلندی می‌نوشند یا منتظر نوشیدنی گینس ایرلندی هستند.

7. اسپانیا – 12.67 لیتر / به ازای هر شخص

این کشور اروپای جنوب غربی سومین تولیدکننده بزرگ شراب قاره (پس از فرانسه و ایتالیا) و همچنین بزرگترین صادرکننده این قاره است.

8. اوگاندا – 12.48 لیتر/ به ازای هر شخص

مصرف الکل در آفریقا

جمهوری اوگاندا یک کشور محصور در خشکی شرق آفریقای مرکزی، تنها کشوری خارج از اروپا است که در این لیست ده کشور برتر مصرف کننده الکل در جهان قرار گرفته است. مالوا که از ارزن و ذرت درست می‌شود، یک نوشیدنی کلاسیک است که در مناطق روستایی شمالی کشور محبوب است. بوشرا یکی دیگر از نوشیدنی‌های محلی سنتی است که از سورگوم (ذرت خوشه‌ای) درست می‌شود و در غرب اوگاندا و پایتخت کامپالا محبوب است.

9. بلغارستان – 12.46 لیتر / به ازای هر شخص

این کشور در جنوب شرق قاره اروپا قرار دارد. جمهوری بلغارستان به راکیجا علاقه دارد، راکیجا از تقطیر میوه‌های تخمیر شده تهیه می‌شود که در سراسر بالکان رایج است.

10. لوکزامبورگ – 12.45 لیتر/ به ازای هر شخص

لوکزامبورگ کشوری کوچک و محصور در خشکی اروپای غربی است که از شرق و شمال توسط بلژیک، از شرق به آلمان و از جنوب با فرانسه هم مرز است. لوکزامبورگ با وجود اینکه یکی از کوچکترین کشورهای جهان است، قلب بزرگ و کبد قوی دارد! این کشور با همسایگان فرانسوی و آلمانی خود علاقه مشترک به نوشیدنی‌های الکلی دارند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.