الکل می‌تواند پیری را تا 6 سال سرعت ببخشد

بر اساس بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون در مورد تأثیر الکل بر روی DNA انجام شده است، نوشیدن الکل به طور مستقیم پیری بیولوژیکی را سرعت می‌بخشد. محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که مصرف زیاد الکل پیری بیولوژیکی را تا 6 سال افزایش می‌دهد که نشان می‌دهد کاهش مصرف الکل می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و سرطان را کاهش دهد.

نتایجی که این هفته در مجله Molecular Psychiatry منتشر شد نشان می‌دهد که مصرف مقادیر کم الکل باعث تسریع پیری نمی‌شود بلکه باید مقدار معینی از آن خورده شود که در پایین به آن اشاره خواهیم کرد.

تاثیر الکل بر DNA و پیری :

مصرف الکل و پیری

نوشیدن الکل باعث کوتاه شدن تلومرها (که از عوامل تعیین کننده پیری است) می‌شود. این مطالعه به بررسی ژنتیک نزدیک به یک چهارم میلیون نفر در بریتانیا، با تمرکز بر تلومرهای آن‌ها (کلاهک محافظ انتهای کروموزوم‌ها) پرداخت. تلومرها آسیب به DNA را در طول تقسیم سلولی متوقف می‌کنند اما در طی این کار هر بار کوتاهتر می‌شوند و محافظت کمتری از DNA می‌توانند داشته باشند. در نهایت تخریب می‌شوند و با تخریب آن‌ها سلول می‌میرد و دیگر نمی‌تواند تقسیم سلولی انجام دهد.

مطالعات، تلومرهای کوتاه‌تر را با بیماری‌هایی مانند آلزایمر، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط دانسته‌اند که با افزایش سن در افراد شایع‌تر می‌شوند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که طول تلومر حتی می‌تواند پیش بینی طول عمر نسبت به سن تقویمی باشد.

با افزایش سن، تلومرها به طور طبیعی کوتاه می‌شوند، اما به نظر می‌رسد سبک زندگی ناسالم مانند رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل این روند را سرعت می‌بخشد.

تاثیر الکل بر سلامتی

در طی تحقیقات دانشگاه آکسفورد، مصرف الکل در سطح پایین، پیری بیولوژیکی را تسریع نمی‌کند و هیچ آسیبی به DNA افرادی که کمتر از 17 واحد در هفته الکل مصرف می‌کردند، دیده نشد (در اینجا 20 واحد برابر با دو بطری 750 میلی‌لیتری شراب با محتوای 13.5 درصد الکل است.)

الکل تنها پس از گذر از یک آستانه، شروع به آسیب قابل توجهی به سلامت می‌کند. پس از رسیدن به آستانه 17 واحد، DNA به سرعت با هر نوشیدنی الکلی اضافی شروع به تخریب می‌کند. برای مثال، کسانی که 32 واحد الکل در هفته مصرف می‌کردند، از نظر بیولوژیکی سه سال از افرادی که 10 واحد الکل مصرف می‌کردند، پیرتر بودند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی کاهش اندک مصرف در افرادی که بیشترین مصرف الکل را دارند می‌تواند به طور قابل توجهی خطرات سلامتی در آنها را کاهش دهد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، مصرف بیش از حد الکل عامل بیش از 200 بیماری و آسیب و عامل 5 درصد از کل مرگ و میرها در هر سال است.

محققان هنوز کامل مطمئن نیستند که الکل چگونه روند پیری را سرعت می‌دهد. نوشیدن الکل اثرات منفی بی‌شماری بر بدن دارد، از کم آبی گرفته تا تغییرات عصبی در مغز و آسیب به اندام‌های حیاتی مانند کبد. اما محتمل‌ترین مظنون این اثرات می‌تواند استالدئید باشد که یک محصول جانبی سمی از تجزیه اتانول است. استالدهید به DNA آسیب می‌رساند و سطح ترکیبات آنتی اکسیدانی را که از اکسیداتیو محافظت می‌کند، کاهش می‌دهد.

اگرچه این نتایج قطعی نیست اما شواهد قوی هستند. محققان همچنین ژن AD1HB را به عنوان تأثیرگذارترین ژنی که در متابولیسم الکل نقش دارد، پیدا کردند.

دکتر آنیا توپیوالا، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «این یافته‌ها تأیید می‌کند که الکل، به ویژه در سطوح بیش از حد، مستقیماً بر طول تلومر تأثیر می‌گذارد».

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.