Photo taken in Kazan, Russia

گیاهان آپارتمانی به طرز شگفت انگیزی در از بین بردن سموم سرطان زا خوب هستند

محققان به این نتیجه رسیدند که گیاهان آپارتمانی در پاکسازی آلاینده‌های سمی و سموم سرطان زا از هوای داخل خانه می‌توانند بسیار موثر باشند. گیاهان می‌توانند در پاکسازی هوای خانه، مدرسه یا محل کار شما از آلاینده‌های سمی و سرطان‌زا مؤثر باشند و روشی پایدار و کم‌هزینه برای اطمینان از پاک‌تر بودن هوایی که تنفس می‌کنید، هستند.

گیاهان آپارتمانی

با توجه به اینکه مردم 90 درصد از زمان خود را در خانه، مدرسه یا محل کار می‌گذرانند مهم است هوایی که تنفس می‌کنند تا حد امکان تمیز باشد.

یکی از منابع رایج آلودگی هوای داخل ساختمان بخار بنزین است که دارای چهار ترکیب آلی فرار بزرگ بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن است که در مجموع به عنوان BTEX نامیده می‌شود. این ترکیبات سمی، بسیار سرطان زا هستند و با بیماری‌های تنفسی و مشکلات سیستم عصبی مرکزی مرتبط هستند. مطالعات نشان داده است که پمپ بنزین‌ها بر غلظت BTEX در داخل مدارس تا فاصله 250 متری تأثیر می‌گذارد.

اکنون محققان دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا به این نتیجه رسیدند که گیاهان آپارتمانی چقدر در خلاصی از هوای داخل خانه از این سموم بد کارآمد هستند.

فناوری‌های معمولی تمیز کردن هوا، مانند دستگاه‌های فیلتراسیون در سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع قادر به حذف آلاینده‌های گازی از هوای داخل خانه نیستند. برعکس، توانایی گیاهان در حذف طیف وسیعی از آلاینده‌های هوا مدت‌هاست که شناخته شده است اما متاسفانه هیچ تحقیقی برای آزمایش میزان و درصد تأثیر گیاهان تاکنون انجام نشده است.

در این تحقیقات، محققان یک دیوار سبز کوچک را با گیاهان آپارتمانی طراحی کردند. این گیاهان شامل پوتوس (Epipremnum aureum)، تاک سر پیکان (Syngonium podophyllum)  و گیاه عنکبوتی (Chlorophytum comosum)  بود. این گیاهان  در محفظه‌های perspex مهر و موم شدند و سپس در معرض ترکیبات آلی فرار قرار گرفتند و با استفاده از طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی گازی آنالیز شدند.

محققان متوجه شدند که درصد حذف این ترکیبات توسط گیاهان بالا است. موثرترین حذف برای آلکان‌ها (97.9٪)، مشتقات بنزن (85.96٪) و سیکلوپنتان (88.18٪) بوده است که همه آنها اثرات قابل توجهی بر سلامتی دارند و تنها پس از هشت ساعت، تمام ترکیبات به کمتر از 20 درصد از غلظت اولیه خود کاهش یافتند.

گیاهان نه تنها می‌توانند اکثر آلاینده‌ها را در عرض چند ساعت از هوا حذف کنند بلکه مضرترین آلاینده‌های مربوط به بنزین را به بهترین نحو از هوا پاک می‌کنند.

طبق تحقیقات هر چه سموم در هوا متمرکزتر باشند، گیاهان در از بین بردن سموم سریعتر و مؤثرتر عمل می‌کنند و نشان می‌دهد که گیاهان با شرایطی که در آن رشد می‌کنند سازگار می‌شوند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که گیاهان روشی موثر و پایدار برای مبارزه با آلودگی مضر داخل ساختمان هستند. علاوه بر این، آنها نسبتاً ارزان هستند و به راحتی می‌توانید در خانه، مدرسه یا محل کارتان داشته باشید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.