کشفیات مریخ‌نورد آپورچونیتی

مریخ‌نورد آپورچونیتی پس از 15 سال فعالیت بر سطح مریخ خاموش شد!

مریخ‌نورد آپورچونیتی دیروز، پس از 15 سال فعالیت و کاوش در مریخ براثر یک حادثه خاموش شد و به این پروژه در مریخ پایان داد. مریخ‌نورد آپورچونیتی در این 15 سال کشفیات خوبی در مریخ داشته است. در ادامه ماجرای از بین رفتن مریخ‌نورد آپورچونیتی و کشفیات آن را شرح خواهیم داد.

کشفیات مریخ‌نورد آپورچونیتی

 کشفیات مریخ‌نورد آپورچونیتی

مریخ‌نورد آپورچونیتی درواقع توانست چشم‌انداز متفاوتی از مریخ را در اختیار پژوهشگران و درواقع بشر قرار دهد. این مریخ‌نورد، گودال‌ها و تپه‌های مریخی را پشت سر گذاشته و درنهایت آثاری از آب و سنگ‌های آتش‌فشان توسط این مریخ‌نورد در سیاره مریخ کشف‌شده است. بر اساس شواهد کشف‌شده توسط مریخ‌نورد آپورچونیتی، مشخص شد که احتمالاً درگذشته امکان زندگی و علائمی از حیات در مریخ وجود داشته است. درواقع این مریخ‌نورد و این پروژه تا حدودی به بشر ثابت کردند که علائمی از حیات در این سیاره وجود دارد اما این علائم مربوط به گذشته هستند. در واقع گفته می‌شود که این سیاره در طول زمان تغییرات زیادی داشته است.

پس از پژوهش‌های مختلف، مریخ‌نورد آپورچونیتی درنهایت براثر یک حادثه‌ی طوفان گردوغبار، دچار نقص سیستم شده و برای همیشه به خاموشی رفته است. درواقع گفته می‌شود که این مریخ‌نورد از تابستان گذشته زیر گردوغبار فرورفته و همین موضوع باعث از بین رفتن آن و درنهایت پایان این پروژه شده است. در این مدت ناسا انتظار داشت که این مریخ‌نورد بتواند از زیر غبار نجات یابد و مجدداً پژوهش را ادامه دهد و اما متأسفانه این اتفاق هرگز رخ نداد.

مریخ‌نورد آپورچونیتی

شایان‌ذکر است که این پروژه قرار بود فقط یک پروژه‌ی 90 روزه باشد اما به دلیل عملکرد خوب این مریخ‌نورد و نتایج خوب به‌دست آمده، این پروژه به مدت 500 روز بر روی مریخ ادامه پیدا کرد و چشم‌انداز متفاوتی از مریخ را به تصویر کشید. این مریخ‌نورد در سال 2004 میلادی به مریخ فرستاده شد و وظیفه‌ی خود را به‌عنوان کاوشگر مریخ به خوبی انجام داد. درنهایت مریخ‌نورد آپورچونیتی در سال 2019 پس از 15 سال فعالیت برای همیشه خاموش شد. این خاموشی برای پژوهشگران و فضانوردان ناسا بسیار غم‌انگیز بود و منجر به واکنش بسیاری شد. گفته می‌شود که مریخ‌نورد آپورچونیتی رکورددار طولانی‌ترین مأموریت است و این کاوشگر برای ناسا یک موفقیت واقعی محسوب می‌شد.

درنهایت این پایان پژوهش بر روی مریخ نخواهد بود اما مریخ‌نورد آپورچونیتی برای همیشه به‌عنوان اثری از بشریت در مریخ باقی خواهد ماند. ناسا قصد دارد تا در سال 2020 مجدداً مریخ‌نورد یا به قولی کاوشگر جدیدی را به مریخ بفرستد و اطلاعات بیشتری را از این سیاره‌ی سرخ به‌دست آورد.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.