مزایای اثبات‌شده چای سبز چه هستند

مزایای اثبات‌شده چای سبز چه هستند: 10 موردی که باید در این باره بدانید

چای سبز سالم‌ترین نوشیدنی روی کره زمین می‌باشد. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی با اثرات قدرتمندی چون بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی و خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از مزایای چشمگیر دیگر در بدن است. در ادامه با فهرستی از مزایای اثبات‌شده چای سبز همراه دینو باشید.

مزایای اثبات‌شده چای سبز

10 مورد از مزایای اثبات‌شده چای سبز

در فهرست زیر 10 مورد از مزایای اثبات‌شده چای سبز آمده است که توسط مطالعات دانشمندان به اثبات رسیده‌اند. آن‌ها را بشناسید.

1. بهبود سلامتی با ترکیبات فعال زیستی

چای سبز چیزی غیر از فقط یک مایع است. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگ‌های آن حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم هستند. برگ‌ها سرشار از «پلی فنول» با تاثیراتی مانند کاهش التهاب و مبارزه با سرطان و «کاتچین» به نام EGCG با آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی برای جلوگیری از آسیب سلولی و مقادیر کمی از مواد معدنی هستند. این مواد می‌توانند تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش داده و سلول‌ها و مولکول‌ها را از آسیب محافظت کنند.

2. بهبود عملکرد مغز و باهوشی

چای سبز کاری بیشتر از این که شما را بیدار نگه دارد انجام می‌دهد. ماده فعال اصلی آن، کافئین – یک محرک مغزی شناخته‌شده – است. با مقداری کم‌تر از قهوه، کافئین موجود در آن باعث ایجاد تاثیر مثبت بدون اثرات عصبی منفی مصرف زیاد، در بدن می‌شود. این ماده در مغز با مسدود کردن یک انتقال‌دهنده عصبی بازدارنده به نام «آدنوزین»، شلیک نورون‌ها و غلظت انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند «دوپامین» و «نوراپی نفرین» را افزایش می‌دهد.

از مزایای اثبات‌شده چای سبز، دارا بودن اسید آمینه L-theanine با قدرت عبور از سد خونی مغزی است که فعالیت انتقال‌دهنده عصبی مهاری GABA و دوپامین را افزایش می‌دهد. چیزی که با تولید امواج آلفا در مغز دارای اثرات ضداضطرابی است. بسیاری از مردم از داشتن انرژی پایدار و پربار هنگام نوشیدن چای سبز در مقایسه با قهوه خبر می‌دهند.

3. افزایش چربی‌سوزی و بهبود عملکرد بدنی

اگر لیست مواد تشکیل‌دهنده هر نوع مکمل چربی‌سوزی را مشاهده کنید، احتمالا نام چای سبز را می‌بینید. در آزمایشات کنترل‌شده مصرف چای، چای سبز باعث افزایش چربی‌سوزی و میزان متابولیسم شد. در مطالعه‌ای روی 10 مرد سالم، شاهد افزایش 4 درصدی مصرف انرژی و 17 درصدی اکسیداسیون چربی بودیم. طبق نتایج، چای سبز ممکن است به طور انتخابی باعث افزایش چربی‌سوزی شود با این که برخی از مطالعات هیچگونه افزایش متابولیکی را نشان نمی‌دهند. در نهایت میزان اثرات آن به فرد بستگی دارد. کافئین با تحریک اسیدهای چرب و استفاده از بافت‌های چربی به عنوان انرژی در دسترس، باعث بهبود عملکرد بدنی و به طور متوسط 11 تا 12 درصد افزایش آن می‌شود.

4. کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها توسط آنتی‌اکسیدان‌های موجود

سرطان، یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ در جهان، در اثر رشد کنترل‌نشده سلول‌ها ایجاد می‌شود. مشخص شده آسیب اکسیداتیو، به پیشرفت سرطان کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند اثر محافظتی داشته باشند. چای سبز منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است. اثر مصرف آن روی بدن به شرح زیر است:

سرطان سینه

شایع‌ترین سرطان در زنان است. بررسی متاآنالیز از مشاهدات نشان داد زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشند، 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

سرطان پروستات

شایع‌ترین سرطان در مردان است. مشخص شده مردانی که چای سبز می‌نوشند، 48 درصد خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند.

سرطان کولورکتال

تجزیه و تحلیل 29 مطالعه نشان داد افرادی که مشروبات الکلی چای سبز می‌نوشند، تا 42 درصد کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند.

5. محافظت از مغز در پیری

این نوشیدنی مفید می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشیده و از روند پیری شما جلوگیری کند. بیماری آلزایمر به عنوان شایع‌ترین بیماری عصبی در انسان و عامل اصلی زوال عقل و بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است که شامل مرگ نورون‌های تولیدکننده دوپامین در مغز می‌باشد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز، اثرات محافظتی زیادی بر روی نورون‌ها داشته و به طور بالقوه خطر ابتلا به این دو بیماری را کاهش می‌دهد.

6. بهبود سلامت دندان با از بین بردن باکتری‌ها

کاتچین موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری چون از بین بردن باکتری‌ها و مهار ویروس‌هایی چون آنفولانزا دارد. به طور بالقوه می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد. این ماده، رشد Streptococcus Mutans (اصلی‌ترین باکتری مضر در دهان، علت ایجاد پلاک و پوسیدگی) را مهار می‌کند. مطالعات متعدد همچنین نشان می‌دهند که مصرف این گیاه می‌تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

7. کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2

در چند دهه گذشته، دیابت نوع 2 به نسبت همه‌گیری رسیده و اکنون حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند. این بیماری شامل بالا رفتن سطح قند خون در زمینه مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین است. طبق مطالعات جدید، چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون را کاهش دهد. با توجه به بررسی 7 مطالعه با تعداد 286,701 نفر، مصرف‌کنندگان این نوع چای، 18 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند.

8. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی، بزرگ‌ترین علت مرگ در جهان است. طبق یافته‌ها، برخی از عوامل اصلی خطر این بیماری‌ها شامل کلسترول تام، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید با مصرف چای سبز بهبود می‌یابند. این گیاه شفابخش همچنین ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خون را به طرز چشمگیری افزایش داده که از اکسیداسیون ذرات LDL محافظت می‌کند. با توجه به تاثیرات مفید آن بر روی عوامل خطرزا، تعجب‌آور نیست که مصرف‌کنندگان این برگ‌ها تا 31 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در خود کاهش دهند.

9. کاهش وزن و خطر چاقی

چای سبز در کوتاه مدت میزان متابولیسم را تقویت کرده و به شما در کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که منجر به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم می‌شود. یکی از این مطالعات یک آزمایش کنترل‌شده 12 هفته‌ای تصادفی در 240 زن و مرد بود. در این مطالعه، گروه مصرف‌کننده، از نظر درصد چربی بدن، وزن، دور کمر و چربی شکم، کاهش چشمگیری داشتند.

10. کمک به داشتن زندگی طولانی‌تر

همه ما باید در نهایت بمیریم که امری اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، نوشیدنی‌های چای سبز شما را کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان قرار می‌دهد. منطقی است که می‌تواند به شما در زندگی طولانی‌تر کمک کند. در یک مطالعه 40,530 بزرگسال ژاپنی، کسانی که بیش‌ترین مقدار چای سبز را نوشیده‌اند (5 فنجان یا بیش‌تر در روز) در طی 11 سال به طور قابل توجهی کمتر به مرگ نزدیک شده‌اند.

  • مرگ و میر بر اثر همه موارد: در زنان 23 درصد کمتر، در مردان 12 درصد کمتر
  • مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی: در زنان 31 درصد کمتر، در مردان 22 درصد کمتر
  • مرگ و میر ناشی از سکته مغزی: در زنان 42 درصد کمتر، در مردان 35 درصد کمتر

دیگر مزایای اثبات‌شده چای سبز

به منظور احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، ممکن است بخواهید چای سبز را به عنوان یک بخش معمولی از زندگی خود در نظر بگیرید. شما چه مواردی را می‌شناسید؟ در نظرات آن را به لیست مزایای اثبات‌شده چای سبز ما بیافزایید.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه چای و فرهنگ چای در ایران و عوامل موثر در محبوبیت چای

بیشتر بخوانید: مواد غذایی که برای جلوگیری از سرطان برای بدن ضروری هستند

بدون امتیاز
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.