متداول‌ترین انواع چای

راهنمای نوشیدنی‌ها: با 7 گروه از متداول‌ترین انواع چای در جهان آشنا شوید

با وجود انواع مختلف چای و دمنوش در جهان، همه ما به یک راهنما برای خرید نیاز داریم. این گیاهان بسته به نوع انتخابی ما، طیف بسیار وسیعی از مزایای مختلفی را ارائه می‌دهند؛ اما، چگونه باید بدانیم که کدام یک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و کدام از پوسیدگی دندان و آلزایمر جلوگیری می‌کند؟ برای اطلاع دقیق‌تر از انواع و خواص این گیاهان، همراه دینو با 7 گروه از متداول‌ترین انواع چای در جهان آشنا شوید.

7 گروه از متداول‌ترین انواع چای

همگی ما در طول روز چندین بار چای می‌نوشیم و به عنوان یک نوشیدنی محبوب، آن را در رژیم روزانه خود داریم. البته بیشتر ما فقط چند نوع رایج آن را می‌شناسیم و مصرف می‌کنیم. در راهنمای نوشیدنی‌ها قصد داریم شما را با 7 گروه از متداول‌ترین انواع چای در جهان آشنا کنیم. در ادامه با خواص و شرایط آماده‌سازی آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

سفید

متداول‌ترین انواع چای - سفید

چای‌های سفید طبیعی‌ترین نوع چای شناخته می‌شوند. آن‌ها بلافاصله بعد از چیدن، خشک شده و کمترین میزان فرآوری را پشت سر می‌گذارند. همچنین آن‌ها را از قبل کمی شیرین می‌کنند و به شما دلیل خوبی برای کاهش مصرف قند می‌دهد.

بهترین زمان مصرف: بهتر است برای صبحانه چای سفید یاس و ارل گری بنوشید؛ چرا که باعث ناراحتی معده شما نمی‌شود. نوشیدن این چای در طول روز به متوقف کردن هوس میان وعده‌های شیرین و ناسالم کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آن در زمان مطالعه نیز به افزایش تمرکز، هوشیاری و آرامش اعصاب و تقویت حافظه کمک می‌کند.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: نگهداری چای سفید بسیار ساده است. فقط کافی است آن را در یک ظرف محکم دربسته قرار دهید و ترجیحا مانع رسیدن نور به آن شوید. چای سفید باید 2-3 دقیقه در دمای 175-185 درجه فارنهایت دم شود. فقط باید بدانید که اگر به دنبال یک نوشیدنی انرژی‌زا هستید، این چای فقط 30-55 میلی‌گرم کافئین در هر 8oz دارد.

خواص: چای سفید دارای خواص ضدسرطانی است. همچنین توانایی رقیق کردن خون، باز کردن شریانها، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی، تقویت دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، است.

سیاه

متداول‌ترین انواع چای - سیاه

چای‌های سیاه در روند فرآوری خود، کاملا اکسیده می‌شوند و پس از چیدن، برگ‌های آن، تا زمان سیاه شدن در آفتاب خشک می‌شوند. این چای دارای طعم و مزه قوی بوده، مدت زمان طولانی نیاز به دم کشیدن دارد و غلظت آن بالا است؛ بنابراین نباید برگ‌های زیادی در قوری بریزید.

بهترین زمان مصرف: شاید شما چند مورد از انواع معمول چای سیاه مانند صبحانه انگلیسی، ارل گری و صبحانه ایرلندی را بشناسید. آن‌ها را زمانی که احساس خستگی می‌کنید بنوشید تا بالاترین مقدار کافئین را دریافت کنید.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: مانند بیشتر چای‌ها، چای سیاه باید در ظرفی دور از نور و رطوبت نگهداری شود. با این حال، این ظرف باید مات، دربسته و غیرپلاستیکی باشد. معمولا ظروف فلزی بهتر هستند. برای دم کردن چای سیاه، باید آن را به مدت 3-5 دقیقه در دمای 212 درجه فارنهایت که درست بعد از به جوش آمدن آب است، نگه دارید. به عنوان جایگزینی برای قهوه، یک فنجان شامل 8oz  چای سیاه، 60-90 میلی‌گرم کافئین دارد که با میزان کافئین یک فنجان قهوه برابر است.

خواص: چای سیاه برای محافظت از آسیب ریه از دود، کاهش خطر سکته مغزی، افزایش جریان خون، حفظ فشار خون و همچنین تنفس برای آسم مفید است.

سبز

متداول‌ترین انواع چای - سبز

چای سبز به خودی خود بسیار مفید است؛ چرا که برگ‌های آن خیلی سریع خشک می‌شوند. این فرآیند خشک شدن سریع، برگ‌ها را ارگانیک‌تر نگه می‌دارد و عطر و طعم چای را ملایم می‌کند.

بهترین زمان مصرف: سنچا، ماچا و یاس، برخی از شناخته شده‌ترین انواع چای سبز هستند. بهتر است آن‌ها را یک ساعت بعد از غذا بنوشید. نوشیدن بلافاصله پس از غذا، در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: این چای را باید در یک ظرف در بسته که در یک منطقه تاریک و دور از بوهای قوی است، نگهداری کنید؛ زیرا، می‌تواند رایحه محیط اطراف خود را جذب کند. هنگام دم کردن چای سبز، باید 2-3 دقیقه در دمای 175 درجه فارنهایت قرار بگیرید که دمای آب بعد از جوشاندن و چند دقیقه خنک شدن است. به خاطر داشته باشید که اگر قبل از خواب چای سبز بنوشید، هر 8oz آن، 35-70 میلی‌گرم کافئین دارد.

خواص: گفته می‌شود این چای باعث کند شدن رشد سرطان مثانه، ریه، سینه، معده، لوزالمعده و روده بزرگ می‌شود. چای سبز همچنین از گرفتگی شریان و پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و کلسترول، خطر سکته مغزی، ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

پوئر

متداول‌ترین انواع چای - پوئر

چای پوئربه دلیل داشتن خواص درمانی، در سراسر آسیا سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعمی صاف و خاکی دارد و به طور معمول هر چه کهنه‌تر می‌شود، طعم بهتر و قوی‌تری پیدا می‌کند.

بهترین زمان مصرف: نوشیدن چای پوئر هل، زنجبیل و گل یاس به خاطر کمک به هضم چربی اضافی، یک ساعت بعد از غذا توصیه می‌شود. البته توجه کنید مصرف آن قبل از غذا، چربی‌ها و مواد باقیمانده را از بین می‌برد و باعث می‌شود بیشتر غذا بخورید.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: این نوع چای باید درون یک ظرف سفالی، جعبه مقوایی بسته یا کیسه کاغذی بدون بو در مکانی خنک و خشک نگهداری شود. هنگام دم کردن باید آن را به مدت 30 ثانیه خیس کنید و سپس برای 3-5 دقیقه 195 درجه فارنهایت در صورت خام بودن و در صورت پخته بودن، 205 درجه فارنهایت دم کنید. مقدار کافئین بسته به نوعی که خریداری می‌کنید، متغییر است. اگر به دنبال مقدار کافئین بالاتری هستید، پوئرسیاه تهیه کنید که دارای 60-70 میلی‌گرم کافئین در هر 8oz باشد؛ در غیر این صورت، نوع سبز آن را انتخاب کنید که دارای 30-40 میلی‌گرم در هر 8oz است.

خواص: این چای به بهبود هضم غذا، از بین بردن سموم موجود در جریان خون، گردش خون، عملکرد طحال و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

گیاهی

متداول‌ترین انواع چای - گیاهی

چای گیاهی از عصاره انواع گیاهان، ادویه‌ها یا شاخ و برگ درختان تهیه می‌شود. این چای را می‌توان گرم یا سرد نوشید و مانند قهوه بدون کافئین، هیچ کافئینی ندارد. کافئین آن در پروسه فرآوری، برداشته شده است.

بهترین زمان مصرف: چای گیاهی مانند رویبوس و بابونه را باید قبل از خواب یا بعد از غذا میل کنید تا به هضم غذا، جذب مایعات و جلوگیری از نفخ کمک کند. نوشیدن چای گیاهی همچنین در هنگام سردرد و بی‌حالی بسیار خوب است.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: باید در مکانی خشک و خنک مانند کمد نگهداری شوند. هر وقت تصمیم گرفتید آن را دم کنید، برای افزایش مقدار آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن، به مدت 6-7 دقیقه در دمای 212 درجه فارنهایت خیس کنید. اگر به دنبال فاصله گرفتن از کافئین هستید، چای گیاهی، راه‌حل خوبی است

خواص: چای گیاهی دارای خاصیت ضدسرطان بوده و به کاهش کلسترول و فشار خون، بازسازی بافت کبد، گرفتگی عضلات شکم و ناراحتی دستگاه گوارش، سوء هاضمه و بی‌خوابی کمک می‌کند.

اولانگ

چای اولانگ

از همان برگ‌های چای سبز، سفید و سیاه تهیه شده و فقط بیش از چای سبز و کمتر از چای سیاه فرآوری می‌شود. طعم مشابهی با چای سیاه داشته و در عین حال، طراوت چای سبز را نیز در خود دارد.

بهترین زمان مصرف: بهتر است چای اولانگ هلوی سفید یا فورموسا را قبل از ناهار یا شام بنوشید تا به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کند.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: چای اولانگ باید در یک ظرف کاملا دربسته و به دور از گرما، نور و بوی قوی نگهداری شود. هنگامی که آماده سرو آن شدید، به مدت 2-4 دقیقه در دمای 195 درجه سانتیگراد (درجه حرارت آب بعد از جوش آمدن و خنک شدن برای چند دقیقه) آن را دم کنید. اگر به دنبال راحت بیدار شدن از خواب هستید، اولانگ از نظر مقدار کافئین به نسبت چای سیاه فقط 50-75 میلی‌گرم در هر 8oz است.

خواص: این نوع چای به کاهش کلسترول، ثابت نگه داشتن قند خون، کمک به کاهش وزن، تبدیل چربی به انرژی، جلوگیری از آلرژی، تقویت درخشندگی پوست و بهبود هوشیاری روان شناخته می‌شود.

ماته

چای ماته

شاخه‌های چای ماته قبل از جدا کردن برگ‌ها، در آتش چوب خشک می‌شوند. بسته به نوع خریداری شده، طعم‌دهنده‌های آن می‌توانند از طبیعی تا دودی متغیر باشند.

بهترین زمان مصرف: هیچ پاسخ مشخصی در مورد بهترین زمان روز برای نوشیدن چای ماته وجود ندارد. همچنین شما محدودیتی در میزان نوشیدن روزانه آن تا زمانی که تاثیر منفی نداشته باشد، ندارید. در کشورهایی مانند آرژانتین و اروگوئه، چای مات یربا و لیمو، نوع ملی آن هستند و بیشتر مردم روزانه 3 لیتر از این نوع چای می‌نوشند.

نگهداری، دم کردن و مقدار کافئین: بهتر است چای ماته را در یک ظرف دربسته قرار دهید که در مکانی تاریک و خشک قرار می‌گیرد. وقتی تصمیم گرفتید آن را دم کنید، 3-6 دقیقه با آب جوشانده خیسانده و سپس 1 دقیقه دم کنید تا در حدود 203 درجه فارنهایت برسد. مانند بقیه موارد از 7 گروه از متداول‌ترین انواع چای، ماته در مقدار کافئین متفاوت است. با این حال بیشتر چای‌های سبک تا متوسط آن، حاوی 78 میلی‌گرم کافئین در هر 8oz هستند که تقریبا به مقدار کافئین قهوه نزدیک است.

خواص: چای ماته به مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم، منگنز و ویتامین C دارد. همین طور دارای توانایی تقویت حافظه، اعصاب و هوشیاری در مدرسه یا هنگام مطالعه دارد.

انتخاب از میان متداول‌ترین انواع چای در جهان

شما ممکن است برای هر مناسبتی، به دنبال چای مخصوصی باشید. مثلا در هنگام مطالعه، سفر، رفتن به محل کار، و یا مصرف روزانه که نیاز دارید متناسب با شرایط به بهترین شکل عمل کنید. سخت نگیرید. با شناخت 7 گروه از متداول‌ترین انواع چای در جهان، می‌توانید بهترین گزینه‌ها برای نیازهایتان را تهیه کنید. توجه داشته باشید که چای به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای سلامتی بدن شما را تامین کند. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Spoon University

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه چای و فرهنگ چای در ایران و عوامل موثر در محبوبیت چای

بیشتر بخوانید: مزایای اثبات‌شده چای سبز چه هستند: 10 موردی که باید در این باره بدانید

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.