حجاب

لیست کشورهایی که پوشش حجاب را ممنوع کرده‌اند

همانطور که در مطلب قبلی اشاره کردیم، تنها ایران و افغانستان هستند که حجاب اجباری به صورت قانون اجرا می‌شود. از سوی دیگر کشورهایی هستند که حجاب در آن‌ها وجود دارد اما اجباری نیست. در این میان کشور عربستان نیز در سال‌های اخیر حجاب اجباری را لغو کرده در نتیجه انتخاب حجاب به عهده‌ی خود افراد خواهد بود. اما در این مقاله قصد داریم کشورهایی را معرفی کنیم که نه‌ تنها حجاب اجباری ندارند، بلکه پوشش حجاب در این کشورها به نوعی در برخی مراکز ممنوع است. در ادامه‌ی مقاله با دینو همراه باشید.

بیشتر بخوانید: حجا‌ب اجباری و کشورهایی با قانون حجا‌ب اجباری
بیشتر بخوانید: از امروز پوشش حجاب در عربستان آزاد و اختیاری شد
بیشتر بخوانید: حقایقی جالب و جذاب در مورد کشور افغانستان و فرهنگ و مردم این کشور

به تازگی شورای عالی کارناتاکا در هند حکم خود را در مورد رعایت حجاب در مدارس اعلام کرد و در واقع طبق حکم این دادگاه، داشتن حجاب یک عمل دینی ضروری در دین اسلام نیست. با توجه به این موضوع، نگاهی می‌اندازیم به برخی از کشورهای جهان که حجاب روسری را ممنوع کرده‌اند. شایان ذکر است که هدف از این ممنوعیت نیز نظم بیشتر در جوامع و کنترل تفاوت‌های مذهبی و از بین بردن اختلافات اجتماعی در میان قومیت‌ها و مذهب‌های مختلف است. در انتهای این مقاله نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنوعیت پوشش حجاب روسری

روسیه

حجا‌ب در مدارس و دانشگاه‌ها در دو منطقه روسیه یعنی جمهوری موردویا و قلمرو استاوروپل، ممنوع است.

اتریش

اتریش در سال ۲۰۱۹ حجا‌ب را برای کودکان تا ده سال ممنوع کرد تا برابری بین زن و مرد را ترویج کند. این ممنوعیت همچنین برای تقویت یکپارچگی اجتماعی در مورد آداب و رسوم محلی است.

بوسنی و هرزگوین

علیرغم اینکه این کشور سکولار است، پوشیدن حجا‌ب و سایر نمادهای مذهبی در دادگاه‌ها و سایر موسسات ممنوع بوده و زنان مسلمان شاغل در موسسات قضایی از داشتن حجاب در محل کار منع می‌شوند.

کانادا

پوشیدن نمادهای مذهبی برای همه کارمندان دولتی در پست‌های مرجع در استان کبک کانادا ممنوع است.

فرانسه

حجاب

فرانسه در سال ۲۰۰۴ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه لباس و نمادهای مذهبی در مدارس ممنوع شد. اما این قانون در دانشگاه‌ها اعمال نمی‌شود.

هند

اگرچه برخی مدارس در هند به دختران اجازه پوشش حجاب در کلاس‌های درس را نمی‌دهند، اما حجاب در این کشور ممنوع نیست. این کشور از آنجایی که کشوری سکولار است، به مردم اجازه می‌دهد که روسری، عمامه یا سایر لباس‌های مذهبی را در ملاء عام بپوشند.

قزاقستان

برخی از مدارس در سال ۲۰۱۷ روسری را در قزاقستان ممنوع کردند. یک سال بعد، دولت پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن روسری، نقاب و سایر اشکال مشابه لباس در اماکن عمومی را داد.

کوزوو

پوشیدن حجا‌ب در مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی از سال ۲۰۰۹ در کوزوو ممنوع شد. با این حال، در سال ۲۰۱۴  کوزوو اولین نماینده زن پارلمان با روسری را دریافت کرد.

قرقیزستان

برخی از مدارس در قرقیزستان در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵، دانش‌آموزان مسلمانی را که روسری به سر می‌کردند از حضور در کلاس‌های درس منع کردند.

ازبکستان

دولت این کشور در سال ۲۰۱۲ فروش لباس‌های مذهبی مانند حجا‌ب و چادر را در بازار ممنوع کرد. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۸، یک امام ازبکستان پس از آنکه از رئیس جمهور این کشور خواست تا ممنوعیت نمادهای مذهبی از جمله حجاب را لغو کند، توسط مقامات ازبکستان برکنار شد.

امتیاز: 4.4 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲۳ دیدگاه

  1. Avatar مخلوق گفت:

    دوستان عزیز اینقدر باهم جر و بحث نکنید ، فقط مدام توی ذهنتون دوتا جمله رو بگید : جمله اول ؛ حرام‌است‌وحلال‌است ،جمله دوم
    ؛ حلال‌است‌وحرام‌است ، و همینطور در ذهنتون مدام تکرار کنید و ادامه بدید ، بعد از چند روز متوجه همه چیز میشید که در اسلام اجبار حجاب آیا واقعا درست هست یا نیست ، من که انجام میدم و مدام توذهنم این دوجمله رو میگم ، شما هم خود دانید دوستان عزیز که انجام بدید یا خیر

  2. Avatar علی.م گفت:

    کی گفته برهنگی زیباییه؟بلکه پوشش زیباییه.
    درختا وقتی برگ(پوشش)دارن زیبا هستن یا وقتی تو زمستون لختن(برگاشون ریخته)؟
    آیا غیر از اینه که زن هر چی پوشیده تر باشه مردها کمتر طمع میکنن براش؟؟؟
    هر کی میگه حجاب بده آیا خودش حاضره عکسهای خانوادگیشو پابلیک کنه؟
    آیا حجاب خوبه اما برایه ناموسه ما منتها حجاب بده برایه ناموسه بقیه که تو هوسران ببینی به به و چهچه کنی.نههههه؟

  3. Avatar محمود گفت:

    اسلام بکنار مرد دوست ندارد چشمهای بیمار با نگاه آلوده نسبت به همسرش آزادانه
    چشم چرانی کنند. البته که برای جامعه سالم نیاز است محرکهای جنسی محدود شود این نظر اسلام است لذا نگاه اسلام به خانواده بر خلاف جهان غرب نگاه پدرانه و احترام آمیز است
    بدنبال سود از زنان نیست در پی مصلحت آنان است

  4. Avatar خداجون گفت:

    خدا به عربی گفته لا اکراه فی الدین و هیچ اجباری در دین نیست، مگراینکه2 تا خدا داشته باشیم در حال دعوا با هم هستند یا اینکه کلا خدا دروغگو و چون خدا نباید دروغ بگه پس اینی که به خودش میگه خدا، شیطان که عوام را با نامیدن خود به جای خدا فریب می زند تا اعمالشان را برحسب میزان عقلشان مورد سنجش قرار دهد

  5. Avatar جواد گفت:

    هم حجاب اجباری غلطه و هم ممنوعیت حجاب.
    با حجاب داشتن یه نفر هیچ مشکلی در هیچ جای کشور بوجود نمیاد.

  6. Avatar منصف گفت:

    پوشش زنان قبل از هر کسی به نفع خود زنان است. بیش ترین لذت از آن مردان است. علاوه این که قانون در هر کجا الزام دارد. در ایران رانندگی از سمت راسته در انگلیس از سمت چپ! این قانون الزامی است باید رعایت بشود. مضافا این که حجاب فقط قانون حکومتی و اجتماعی نیست بلکه الزام دینی است.

  7. Avatar kherol گفت:

    آدم نظراتو میخونه میفهمه هر چی سرمون میاد حقمونه

  8. Avatar هادی گفت:

    زن از نگاه تمدن غرب، فقط یک کالا برای شهوترانی مردان هست.
    بردگی نوین جنسی.
    حالا هر اسمی دوست دارن، براش بذارن: آزادی ، راحتی …
    اینا فقط ظاهر قضیه است. در باطن، زنا فقط تا موقعی ارزش دارن که زیبا و جذاب بنظر بیان. وقتیکه پیر میشن، دیگه بدرد نمیخورن و باید از دنیا حذف بشن.
    چونکه دولت های غربی نمی خوان براشون هزینه ایجاد بشه.
    مرگ خاموش…!
    اما در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، زن وقتیکه پا به سن میذاره، احترامش بین خانواده و مردم، بیشتر میشه.
    متاسفانه بعضی ها فقط موقعی متوجه میشن که عمرشون رو از دست میدن و در دادگاه عدل الهی حاضر میشن.
    اِنّا لِلّه و اِنّا اِلیه راجعون.

  9. Avatar مریم گفت:

    نویسنده چه ذوقی کرده وقتی این مطلب رو نوشته…. خخخخ
    تو کشورهایی که ادعای آزادی دارن تو آزادی هر نوع بی احترامی به اسلام و مسلمان ها بکنی و حق نداری لباس پوشیده بپوشی…. عجب تعریف کاملی از آزادی…
    اونوقت درباره آمار تجاوز به زن ها و کودکان و مثل سگ کار کردن زن ها هم تحقیق کردید؟؟…
    یه زحمتی به خودتون بدید در باره اینها هم یک سرچی بزنید ببینید چه بلایی دارن سر شخصیت زن میارن….
    اونجا چیزی به نام زن معنا نداره اونجا به جنسیت زن نگاه میکنن نه به شخصیتش
    وقتی داری درباره اسلام مطلب می نویسی جزعی نباید نگاه کنی. باید نگاه کل نگر داشته باشی.یعنی همه چیز رو با هم ببین. اونوقت میفهمی که خداوند چقدر برای توئه زن ارزش قائل شده.

  10. Avatar محمد گفت:

    جالب بود این کشور فقط ادعای آزادی بیان دارند و به دنبال اسلام ستیزی هستند.

  11. Avatar مطی گفت:

    چه قد جالب. برای کشور هایی ک ادعای آزادی بیان و عقاید هم دارند واقعا این قوانین مسخرست.عملن اسلام‌ستیزی می کنند.
    چقدر حرف ها فقط شعاریند!

  12. Avatar مهمان گفت:

    بعد همه فقط از حجاب اجباری گله دارند
    اگه اجبار بد هست چرا اونجا صدای مدعیان حقوق بشر در نمیاد
    چرا باید شخصی که میخواد مسائل مذهبی خودش رو رعایت کنه باید از تحصیل محروم بشه؟
    این چه مدل سکولاریسمی هست که در امور دینی مردم دخالت میکنه
    اینجاست که آدم میفهمه این شعارها همش حرفه
    قضیه مرگ خوبه ولی برا همسایه

    • Avatar lee گفت:

      …مگه مقاله رو نحوندی حجاب ربطی به دین نداره در ایران هم بعضی مراجع شیعه حجاب اجباری را منطبق با اسلام نمیدانند
      حالا ذر اون کشورها اگه کسی حجاب داشت با ضرب و شتم میبرن زندان و ده سال زندان براش میبرن و صد تا بلا سرش میارن حالا تو شدی حامی سکولاریسم اگه یه کم وجدان داشتی حداقل میگفتی اجبار بده چه تو ایران یا هر جای دیگه بعد هر کسی میدونه حجاب تو ایران سیاسیه و منشا اون استبداده نه دین د ر جمهوری اسلامی همه چی اجباریه فقط حجاب نیست تو معنی سکولاریسم و نفهمیدی کاری که اون کشورها در ممنوعیت حجاب کردند عین سکولاریسمه خانه از پای بست ویران است ….مثل تو مشکلش چند تار مو

    • Avatar آمین گفت:

      این چه دینی هست که در روزمره ترین مسائل بشر دخالت میکنه؟!این چه اسلامیه که پیروان ادیان دیگه رو مجبور به پیروی از احکامی مثل حجاب میکنه و ادعای انسان دوستی میکنه؟ اگه استاتدارد دوگانه نداشته باشیم حداقلش تو این کشور ها برای اعتراض به این محدودیت ها و پوشیدن حجاب کسی رو زندانی نمیکنن و در بدترین حالتش هم تقریباً تو همشون یک شخص بالغ اجازه ی پوشیدن حجاب در مکان های عمومی رو داره و بد نیست که بدونی نصف کشور های توی لیست مسلمانن و میترسن که کشورشون دیگیر تروریسم اسلامی بشه و به روز افغانستان دچاره شه .

  13. Avatar tehran گفت:

    لطفا لیست کشورهایی هایی که حجاب اجباری دارن هم بنویسید تا اوضاع کاملا شفاف بشه.
    من خودم فکر می کنم فقط ایران و حکومت طالبان باشه. اگه بازم هست بگین. حتی در مهد اسلام در کشور عربستان هم میبینیم کنسرت های موسیقی و رقص بدون حجاب انجام میشه

    • Avatar مهتا مجدی گفت:

      در مقاله‌ای دیگر در این مورد صحبت شده که می‌توانید مطالعه کنید.
      https://dinu.ir/countries-where-hijab-is-mandatory/

    • Avatar دریادل گفت:

      چراعربستان مهد اسلام میدونید ؟چرافکرمیکنید هرکاری اونجا میکنن درسته ؟اگردرسته عربستان به هیچ زنی اجازه رانندگی نمیداد درست بود ؟توهمین مهداسلام بدون اینکه ۱۴شرط بررسی دزد را بررسی کنند دست هردزدی رو میزنن؟توهمین مهداسلامی شماهیچ گروهی را جزوهابسون ادم نمیدونه ومرتدهستند وخون شمارو حلال میدونه پس همه افکارش درست میدونید واینم درسته ؟پس درست تحقیق کنید ودست نظر بدید تاحداقل حکم قتل خودتون صادرنکنید.

      • Avatar یا حق گفت:

        عربستان مهد اسلام هست و این طبیعیه چون اسلام ریشش اونجاست ، الان دو سوال دارم ، یک ، چرا میگی عربستان مهد اسلام نیست ولی تو داری میگی ایران مهد اسلامه ؟؟ سوال دوم ، اگه الان ظهور اسلام ، پیامبر و کلیه اماما و کعبه و مسجدالنبی و … الان برای ایران بود اونوقت آیا همین نظرت بود که الان در مورد عربستان داری؟؟ در اخر میگم من نمیدونم عربستان اسلام واقعی هست یا نه ولی اینو مطمئنم در ایران هیچ شباهتی به اسلام نمیبینم و فقط آدمای که میدونن حق باهاشون نیست تا این حد از نظرات مخالف خودشون اینجور برآشفته و پرخاشگر میشن … یا حق

    • Avatar دریادل گفت:

      دوست عزیزرعایت قانون اجبارنیست الزام برای اجرای قانون لازم نیست دوستش داشته باشی ویااینکه بهش اعتقادداشته باشی فقط کافیه خودمون ملزم به اجرای قانون بکنیم واونجاست که مشکل حل میشه فرانسه یک کشورلیبرال یعنی میگه من ازادی اندیشه ولباس وفکر دارم .وقتی بهش میگن حکومت لیبرال که درهمه چیزازادی چرابرای باحجابلن ازادی بیان واندیشه ولباس نداری میگه این ذر قانون تعریف نشده پس هرچیزی در زیر پوشش قانون بره لزومی نیست که دوستش داشته باشی تااجراش کنی ملزم به اجراهستیم .

  14. Avatar سامان گفت:

    حجاب فقط این نیست که بدن زن کاملاً پوشیده باشه اینهم هست که مرد نباید هیز و چشم‌چران باشه
    حجاب نباید برای زن اجباری باشه باید اختیاری باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.