نگهبانان مرزی چینی روی گوشی گردشگران، اپلیکیشن نظارت مخفی نصب می‌کنند

طبق درخواست دولت چین، مرزبانان چینی روی گوشی گردشگرانی که قصد ورود به این کشور را دارند، اپلیکیشن نظارت مخفی نصب می‌کنند. این اپلیکیشن، اطلاعات شخصی فرد از جمله ایمیل‌ها، پیام‌ها و مخاطبین را استخراج کرده و می‌تواند برای ردیابی مکان استفاده شود. این قانون به عنوان بخشی از نظارت دقیق دولت در ناحیه سین کیانگ از راه دور است.

اپلیکیشن نظارت مخفی-نقشه مرزهای چین

ماموران در مرزهای چین چه می‌کنند

حکومت چین، آزادی مسلمانان محلی این استان را با نصب دوربین‌های تشخیص چهره در خیابان‌ها و مساجد محدود کرده است. همچنین طی گزارشات رسیده، ساکنان را مجبور به نصب اپلیکیشن نظارت مخفی کرده تا گوشی‌هایشان را جستجو کند. تحقیقات انجام شده توسط روزنامه گاردین و شرکای بین‌المللی نشان می‌دهد مسافرانی که قصد دارند از همسایگی قرقیزستان نیز وارد این منطقه شوند، هدف ماموران قرار می‌گیرند. به طوری که گوشی‌هایشان توسط نگهبانان مرزی برای نصب این اپلیکیشن و ردیابی اطلاعات از آن‌ها گرفته می‌شود. گردشگران گفته‌اند که از قبل و حتی از طریق ماموران، هیچ گونه اطلاعی درباره این برنامه و اینکه در گوشی‌هایشان چه کاری انجام می‌دهد، به آن‌ها داده نشده است. ادامه تحقیقات به همراه شرکایی چون Süddeutsche Zeitung و نیویورک تایمز، روشن کرده گوشی‌های افرادی که از مرز ایرکشتام برای ورود به کشور استفاده می‌کنند، توسط نگهبانان مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

تحلیل و بررسی صورت گرفته توسط گاردین، دانشگاهیان و کارشناسان امنیت سایبری، مشخص کرده که این اپلیکیشن طراحی شده توسط یک شرکت چینی، گوشی‌های اندروید را بر خلاف لیست بلند بالایی از قوانین که تخلف محسوب می‌شود، جستجو و تجسس می‌نماید. این شامل شرایط مختلفی در ارتباط با افراط‌گرایی اسلامی می‌شود که شامل Inspire مجله انگلیسی زبان ساخته القاعده در شبه جزیره عربی و دستورالعمل‌های عملیاتی انواع سلاح‌ها نیز هست.

«ادین اومانویچ» از گروه مبارزات انتخاباتی Privacy International، یافته‌ها را اینگونه شرح می‌دهد:

این موضوع بسیار هشدار دهنده است که در یک کشور، با دانلود کردن اپلیکیشن اشتباه، شما سر از بازداشتگاه در بیاورید.

اپلیکیشن نظارت مخفی چه کاربردی دارد

طبق آمار رسمی چین، هر ساله 100 میلیون نفر برای بازدید از منطقه سین کیانگ وارد این کشور می‌شوند. این افراد شامل گردشگران داخلی و خارجی‌اند. همینطور ایرکشتام، غربی‌ترین مرز تجاری و توریستی چین که قدمت آن به زمان ساخت جاده ابریشم می‌رسد.

مراحل مختلفی برای عبور از این مرزها تعریف شده است. در ابتدا مسافران باید رمز گوشی‌های خود را باز کرده و به ماموران تحویل دهند. سایر دستگاه‌هایی همچون دوربین‌ها را به اتاق‌های مخصوصی منتقل و بعد از مدتی تحویل گیرند. طی این فرایند، گوشی‌های آیفون به اسکنر وصل شده و روی اندرویدی‌ها اپلیکیشن مخصوص نصب می‌شود. هر دو روش برای اطلاع از محتویات دستگاه‌ها صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد در اکثر موارد اپلیکیشن مورد نظر قبل از بارگرداندن گوشی‌ها به صاحبان‌شان، پاک شده‌اند؛ اما تعداد کمی نیز به درستی انجام نشده و مسافران متوجه آیکون جدید بر روی گوشی‌هایشان شده‌اند. هنوز اطلاعی درباره اینکه اطلاعات استخراج شده کجا می‌روند و چه مدت نگهداری می‌شوند، وجود ندارد. هیچ سندی مبنی بر اینکه از آن‌ها، بعدا در طول سفر برای ردیابی مسافران استفاده شده به دست نیامده. به هر حال اطلاعات استخراجی به راحتی به ماموران اجازه می‌دهند همه را ردیابی کنند.

اپلیکیشن نظارت مخفی با یک آیکون معمولی از نماد اندروید دیده می‌شود که نام آن به صورت 蜂采 Fēng cǎi نوشته شده که این اصطلاح هیچ ترجمه دقیقی به انگلیسی ندارد و فقط به جمع کردن عسل توسط زنبور اشاره می‌کند.

اپلیکیشن نظارت مخفی-آیکون عجیب اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی مسافران

تجربه شخصی یک مسافر

در مصاحبه‌ای که روزنامه گاردین با یکی از مسافران داشته، آن شخص بعد از توصیف مراحلی که طی آن باید گوشی به دست ماموران سپرده می‌شده و بعد از یک ساعت انتظار به آن‌ها بازگردانده می‌شده است، چنین می‌گوید:

اگر این مورد در کشور خودم رخ می‌داد، بدون شک من خجالت‌زده می‌شدم. وقتی شما به چین سفر می‌کنید، باید بدانید که در چین، چنین است.

«اومانوویچ» در ادامه می‌گوید:

این یک نمونه دیگر از این است که چرا رژیم محافظه‌کار در سین کیانگ، یکی از غیرقانونی‌ترین و سخت‌گیرانه‌ترین‌های جهان است. سیستم‌های استخراج مدرن از این روش استفاده می‌کنند تا تصویری دقیق اما نادرست را در زندگی مردم ایجاد کنند. برنامه‌های مدرن، سیستم عامل‌ها و دستگاه‌ها مقدار زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند که احتمالا مردم حتی از آنها اطلاع ندارند و معتقدند حذف شده‌اند. این در حالی است که هنوز هم می‌توان روی دستگاه آن‌ها را یافت.

برای توضیحات بیشتر با مقامات چینی تماس حاصل شد اما هنوز پاسخی از جانب آن‌ها دریافت نشده است. پیش از این هم حکومت چین از نظارت با تکنولوژی‌های پیشرفته خود در تامین امینت شهروندان سین کیانگ دفاع کرده و گفته بود که امنیت در منطقه بهبود یافته است.

به نظر شما این حرکت دولت چین صحیح است؟

بیشتر بخوانید: لغو ویزا برای چین: سفر چینی‌ها به ایران بدون ویزا امکان‌پذیر خواهد شد!

بیشتر بخوانید: ممنوعیت پخش قسمت آخر سریال گیم آو ترونز در چین بدلیل جنگ تجاری با آمریکا

امتیاز: 3.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۱۰ دیدگاه

  1. Avatar Me گفت:

    “طبق آمار رسمی چین، هر ساله 100 میلیون نفر برای بازدید از منطقه سین کیانگ وارد این کشور می‌شوند.”
    فرانسه که توریستی ترین کشور جهانه، سالانه حدود 80 میلیون گردشگر میره بعد سالانه 100 میلیون فقط میرن منطقه سین کیانگ؟! چین کشور چهارم پنجمه در جهان از نظر تعداد گردشگران ورودی با حدود سالانه 60 میلیون گردشگر.

    واقعیت اینه که حکومت چین برای مردم چین خوبه و اکثریت مطلق مردم دوستش دارند چون رشد عظیم اقتصادی آورده و چین را از کشوری فقیر و ضعیف به ابرقدرت اقتصادی تبدیل کرده اما برای کشورهای دیگر خوب نیست. با این کپی کاریشون واقعا به شرکت ها و اقتصاد کشورهای دیگر مثل ژاپن و آلمان و … ضربات سنگینی زده اند.

  2. Avatar بهمن گفت:

    عموما جملاتی که با “منم طرفدار دولت نیستما ولی…” “منم موافق نیستما ولی…” و الی آخر نه تنها هستند بلکه در ارتش سایبری هم هستند ولی این روش ها دیگه جواب نمیده!!‍!

  3. Avatar Nima گفت:

    ای خدا
    یک جای خوب توی این زمینت پیدا میشه ؟!

  4. Avatar آرش گفت:

    من اصلا قصد طرفدار ی از این حرکت چینی ها رو ندارم.در واقع گشی شما دیگر گوشی شما نیست و گوشی دیگران شده
    اما
    مگر در اخبار نخواندید که برای ورود به آمریکا گوشی شما و سایت های اجتماعی شما چک میشوند ؟ چه بسا رویش هم نرم افزار جاسوسی ریخته شود
    توجه کنید که کشور چین توسط آمریکا در فشار قرار گرفته و آمریکایی ها نمیخواهد چین به یک ابر قدرت بزرگتری تبدیل شود.و سراسر اخبار این روزها پر شده از سرکوب آزادی در چین. بله سرکوب آزادی در چین داریم ولی فقط مختص چین نیست. آمریکایی ها هر زمان که منافع اقتصادیشان مورد تهدید واقع شود با قدرت بالای رسانه ای که در اختیار دارند شروع به حاشیه سازی های فراوان برای ملت ها میکنند..چه خوب بود اگر گربه برای رضای خدا موش میگرفت

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      تا حد زیادی خودم هم با نظر شما موافقم و همه این ها میتونه یک بازی سیاسی باشه و هدف خراب کردن کشور چین باشه اما بد هم نیست که این چینی هایی که شرافت کاری درستی ندارن، از حکومت دنیا استفا بدن و اجازه بدن تفکرات درست نسبت به تولید و عرضه محصولات دوباره روی کار بیان! و مخاطب این جریان فقط مصرف کننده ها نیستن و قربانی اصلی زمین و محل زندگی همه ماست!

      • Avatar علی گفت:

        این ، چه فرمایشیه که میفرمایید؟
        مگه آمریکا نمیگفت که : من کدخدای همهء کره زمینم؟
        حالا چی شد که چینی ها شدن فرماندهء زمین؟
        دیگر ، دوران تک قطبی به سر آمده.
        یه زمانی آمریکا ، با استعمار کشورهای ضعیف ، خود را ثروتمند کرد.
        اما الآن ، کشور ضعیفی مثل چین ، قدرتمند شده و آمریکا و طرفدارانش ، چشم دیدن آن را ندارند.
        خدا به همه صبر بده.
        دنیا ، نه برای شما می ماند ، و نه برای آمریکا.
        یک روزی باید هرآنچه بدست آوردیم را بگذاریم و بگذریم.
        همانطور که مردگان ، گذاشتند و گذشتند.
        اگر هدف از آمدن به دنیا را ندانیم ، ضرر خواهیم کرد.
        ان الانسان لفی خسر…

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          ثروتمند شدن به چه قیمتی؟ به قیمت پایمال کردن ارزش انسان؟ این توهین به مصرف کننده نیست که جنس بی کیفیت عمدا طوری طراحی بشه که سریع خراب بشه و از نیاز شما به اون محصول سواستفاده تجاری بشه تا مجبور بشید و برای یک نیاز مشخص دوباره هزینه کنید؟! این توهین به شعور شما نیست؟ و اینکه این تفکر رو بین افراد کل دنیا رایج کردن که جنس ارزون قیمت بخرید و چون پول کمتری پرداخت میشه، فروشنده هیچ تعهدی نسبت به کارش نداشته باشه؟! شما این حرکت رو تصدیق میکنید؟ ارزش انسان رو با پول سنجیدن کجای دنیا و توی کدوم دین و آیینی تایید شده؟ شما به تفکر و جریان برنامه ریزی شده پشت این حرکت هیچ توجهی نمیکنید؟ از کجا به پول رسیدن؟ ما چرا نمی رسیم؟ ایران که قدرتمندتره از لحاظ منابع. وقتی تعهد وجود نداشته باشه چطور میشه کارخونه هارو ملزم به رعایت یک سری قوانین کرد؟ شما اطلاعی از محیط های کاری و رفتاری که با کارگرهای خط تولید این محصولات میشه دارید؟

          • Avatar علی گفت:

            سلام.
            بمحضر مبارک شما خواهر عزیز ، عرض بشود که:
            بله ، فرمایش شما تا حدی درسته.
            ولی یه بنده خدایی هست در شهر ما ، که واردات ابزارآلات از چین داره.
            از ایشون پرسیده شد که ، قیمتها توی چین ، چطوریه؟
            ایشون فرمودن که ، تولید کننده۶ چینی ، از ما می پرسه که میخواهید قیمت تمام شده چقدر دربیاید؟
            در واقع ، این واردکننده ها هستن که کیفیت رو تعیین میکنن ، نه چینی ها.
            وارد کننده ، اگر انصاف و شرف داشته باشه ، به خاطر سود بیشتر ، کیفیت رو فدای قیمت نمی کنه.
            اما طمع برای سود بیشتر ، نمی ذاره که واردکننده ها ، انصاف به خرج بدهند.

          • Avatar علی گفت:

            درضمن ، آمریکا ، انگلیس و فرانسه باید به همه بگن که اون همه ثروت رو از کجا بدست آوردن.
            بد نیست سری بزنید و ببینید که خون چه انسانهای بی گناهی ریخته شده تا آمریکا و انگلیس و فرانسه ، ثروتمند بشن.
            با یه جستجوی ساده ، میشه منابع رو پیدا کرد.

          • Avatar علی گفت:

            به اشتباه نوشته شد : تماشاگران
            صحیحش : اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.