وسعت شیوع ویروس کرونا

سازمان اطلاعات آمریکا از پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا می‌گوید

به گزارش بلومبرگ، طبق اظهارات سه مقام رسمی آمریکا، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی طبقه‌بندی شده به کاخ سفید، از پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا در کشور خود، خبر داده‌اند. در ادامه با جزییات این ادعاها همراه دینو باشید.

پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا

پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا

در گزارش سازمان اطلاعات آمریکا آمده که دولت چین آمار کل موارد مبتلا به این ویروس و تعداد مرگ و میر ناشی از آن را دستکاری کرده است. به دلیل محرمانه بودن گزارش، این مقامات درخواست کرده‌اند تا نام آن‎‌ها فاش نشود و از بیان جزئیات خودداری نموده‌اند. آن‌ها مدعی شده‌اند گزارش‌های عمومی دولت چین در مورد پرونده‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا در این کشور، عمدا ناقص و آمار تلفات آن‌ها جعلی است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، شیوع این بیماری در استان هوبئی چین در اواخر سال 2019 آغاز شده؛ اما، این کشور تا کنون تنها در حدود 82000 مورد مبتلا و 3300 مورد فوتی را گزارش کرده است. این آمار با بیش از 189000 مورد مبتلا و بیش از 4000 مرگ در ایالات متحده آمریکا که بیشترین شیوع عمومی در جهان را دارد، قابل مقایسه نیست. رئیس جمهور «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه گفت که او هیچ گزارشی از سازمان اطلاعات خود مبنی بر پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا در کشورش، دریافت نکرده است. این در حالی است که او در نشست خبری روزانه کاخ سفید، درباره این ویروس و معاملات تجاری ایالات متحده و چین بیان کرد:

ایالات متحده و چین ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و پکن 250 میلیارد دلار برای خرید محصولات آمریکایی هزینه خواهد کرد. ما دوست داریم روابط خود را حفظ کنیم و آن‌ها نیز دوست دارند روابط حفظ شود.

در پی اظهارات ترامپ، معاون رئیس جمهور آمریکا «مایک پنس» (Mike Pence)، روز چهارشنبه به CNN گفت:

واقعیت این است که اگر چین آینده‌نگری بیشتری داشت، ما نیز می‌توانستیم بهتر باشیم. اکنون آشکار می‌باشد که مدت‌ها قبل از این که دنیا در ماه دسامبر متوجه درگیری کشور چین با شیوع ویروس کرونا شود، شیوع این بیماری در چین واقعی بوده است.

وسعت شیوع ویروس کرونا - وضعیت کادر درمانی
وسعت شیوع ویروس کرونا

وسعت شیوع ویروس کرونا

با این که کشور چین تا کنون محدودیت‌ها و قرنطینه‌های شدیدی را به بیشتر کشورهای جهان تحمیل کرده است، هنوز هم درباره تعداد موارد گزارش شده از سمت دولت این کشور، شک و تردیدهای قابل توجهی وجود دارد. دولت چین بارها و بارها درباره متدولوژی خود برای شمارش موارد ابتلا به ویروس، تجدیدنظر کرده و به مدت چند هفته افراد بدون علائم را به طور کامل از فهرست مبتلایان حذف کرده است. در ادامه نیز آن‌ها فقط در روز سه‌شنبه بیش از 1500 مورد بدون علامت به آمار کلی خود افزوده‌اند. همچنین انباشت هزاران کوزه خاکستر در بیرون خانه‌های استان هوبئی باعث شک و تردید عمومی درباره گزارش‌های پکن شده است.

»دبورا بیرکس» (Deborah Birx)، ایمنی‌شناس وزارت امور خارجه که مشاور کاخ سفید در پاسخ به شیوع ویروس کرونا است نیز روز سه شنبه اظهار داشت که گزارش‌های عمومی چین، بر تصور سایر کشورهای جهان در مورد ماهیت ویروس کرونا تاثیر گذاشته است. وی گفت:

جامعه پزشکی، داده‌های چینی را تفسیر کرده و مشخص شده که این بیماری بسیار جدی بوده؛ اما، متاسفانه ابعاد آن کوچک‌تر از واقعیت جلوه داده شده است. شاید فکر می‌کنید احتمالا ما مقدار قابل توجهی از داده‌ها را از دست داده‌ایم و این ادعا درست نیست. با این حال اکنون که ویروس کرونا در ایتالیا شیوع پیدا کرده است ما می‌بینیم که چه بر سر این کشور و همچنین کشور اسپانیا آمده است.

محدودیت‌های جهانی برای پیشگیری از گسترش بیماری

ادعاهای طرف آمریکایی

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا نسبت به نقش چین در شیوع این بیماری بسیار تند عمل کرده‌اند. از آن جایی که تقویت نقش پکن در پاندمی این بیماری می‌تواند از نظر سیاسی برای رئیس جمهور دونالد ترامپ بسیار مفید باشد، افراد حامی دولت در تلاشند تا دولت چین را مقصر اصلی مرگ و میرهای فراوان در آمریکا جلوه دهند. آن‌ها قصد دارند تاخیر دولت در واکنش به آزمایش‌های گسترده برای کنترل ویروس و همچنین تولید بیشتر لوازم بهداشتی مانند ماسک صورت و دستگاه‌های تهویه مطبوع بیمارستان‌ها را به گردن پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا بیاندازند. سناتور «بن سیس» (Ben Sasse)، نماینده جمهوری نبراسکا، در بیانیه‌ای پس از انتشار خبر بلومبرگ اظهار داشت:

این ادعا که آمار مرگ و میر آمریکا بیش از چین بوده، نادرست است. بدون اظهارنظر در مورد هر گونه اطلاعات طبقه‌بندی شده، مشخصا این آمار به صورت دردناکی بسیار واضح هستند. حزب کمونیست چین به دنیا دروغ گفته، دروغ می‌گوید و برای محافظت از رژیم خود به دروغ گفتن در مورد ویروس کرونا ادامه خواهد داد.

گزارش طرف مظنون

«هو شیجی»ن (Hu Xijin)، سردبیر روزنامه دولتی Global Times چین در پاسخ به این اتهامات، در بستر رسانه‌های اجتماعی چینی در حساب کاربری Weibo خود گفت:

نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا، تلاشی برای منحرف کردن توجه جهان از افزایش مرگ و میر در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی است. هیچ راهی برای جعل داده‌های جدی در چین امروز وجود ندارد، به ویژه برای حادثه‌ای که چنین توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده است. چین با ارسال کارمندان پزشکی و تجهیزات خود از دیگر مناطق این کشور به مرکز شیوع ویروس، موفق به کاهش تلفات در هوبئی – استانی که ویروس برای اولین بار در اواخر سال گذشته ظهور کرد – شد.

نظر شما در مورد ادعاهای مطرح شده برای پنهان‌کاری چین درباره وسعت شیوع ویروس کرونا چیست؟ شما صحت کدام یک از این ادعاها را تایید می‌کنید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تصویری نمادین از وضعیت شیوع کرونا در چین
هشدار اجتماعی

منبع: Bloomberg

بیشتر بخوانید: واکسن کرونا : نتیجه تلاش کشورهای جهان برای تولید واکسن کرونا چه بود؟

بیشتر بخوانید: تازه‌ترین اخبار کرونا در جهان و لیست کشورهایی که از کرونا بی‌خبر هستند

امتیاز: 4.4 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۱۹ دیدگاه

  1. Avatar invisible گفت:

    نیویورک پست، توییت ویروس شناس چینی که لابراتوار ویروس شناسی ووهان رو متهم به ساخت ویروس ووهان کرده بود توسط توییتر لیمیت شد، همون توییتری که جولانگاه تروریستها شده! متن خبر:
    The whistleblower released a paper Monday that she says backs up her claims and shows how the virus could be “conveniently created” in a lab setting in six months
    NYPOST: Twitter suspends Chinese virologist who says COVID-19 was made in Wuhan lab

  2. Avatar 5th گفت:

    ما چکاره ایم که بخوایم تایید کنیم؟ ولی با اینحال ما اعتقاد داریم که ویروس ووهان ساخت کمونیست کثیف هست

  3. Avatar ابرخُس گفت:

    سلام.
    به هیچیک از دولت ها ، در هیچ جای جهان ، نمیشه اعتماد کرد.
    موقعی گه موشک های ایران به پایگاه های آمریکا در عراق خورد ، اول گفتن که هیچ اتفاقی نیفتاده.
    بعدش گفتن که فقط چند نفر ، ضربهء ملایم مغزی شدن و بعدش …
    سیاستهای کثیف ، کارشون اینه که همه رو متوجه عیب دیگران بکنن ، تا کسی به عیب های اونا توجه نکنه و اونا رو بازخواست نکنه.
    هر چند که روزی در دادگاه عدل الهی باید جوابگو باشن.
    ماشاءالله ، دولت بنفش هم داره باهاشون رقابت میکنه.

  4. Avatar ایرانی گفت:

    البته باید یادآوری کرد که آمریکا وزارتخانه ای به نام “وزارت اطلاعات” نداره. چند تا آژانس/سازمان اطلاعاتی داره که معروفترین هاشون NSA و CIA هستند.

  5. Avatar فراهانی گفت:

    نظر من را هم بخوانید
    خانم لیلا میرزا خان کشور چین نه ارث پدر من هست نه رهبرش فامیل من (البته ایکاشک بود:)
    تیتر خبر طوری به خواننده القا میکنه که افشاگری درستی از سوی آمریکا انجام انجام شده و آنهایی که متن خبر را نخوانند متوجه پاسخ دولت چین نخواهند شد.دست کم چین هرچه هم بد باشد یادمان باشد که جلوی یکه تازی های ایالات متحده او است که ایستاده
    منظور من نیست که خبر را سانسور کنید اتفاقا وظیفه شما همین اطلاع رسانی است اما یادمان باشد یکه تازی آمریکا انتها ندارد و رسانه های کم دانش مجانی برایش هورا میکشند.ما کجای این سفره از جهان نشسته ایم؟

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز خیلی ممنونم بابت نظر ارزشمند و توضیحات شما🙏🤍 تلاش ما بر این هست ک خبرها و مطالب رو بی طرفانه بنویسیم و نظرات شخصی خودمون رو دخالت ندیم. با این ک من شخصا امکان داره ک با موضوعی مخالف باشم اما هدف ما اطلاع رسانی و تا حد زیادی آگاهی خوانندگان هستش. اخباری از این دست که در دنیا مطرح میشن، بیشتر بازیهای سیاسی کشورها برای حفظ قدرت خودشون هست و نمیشه هیچ نظر قطعی ای در این باره داد. برای اداعای بزرگ آمریکا ک کاملا هم منطقی ب نظر میرسه، دفاع های منطقی زیادی هم وجود داره! پس عملا ب نظرم نمیشه گفت حق با کدوم طرف هستش.
      نظر شما کاملا قابل احترامه دوست عزیز. البته این رو هم فراموش نکنید با این ک چین موفق شده قدرت آمریکا رو بشکنه، اما از جهاتی هم ب دلیل رعایت نکردن اصول و ارزشهای اخلاقی و زیست محیطی، آسیب های غیرقابل برگشتی ب دنیا وارد کرده ک قطعا گناهکاره و خیلی از کشورهای دیگه انگشت اتهام رو ب سمت چین بلند کردن و نفرت عمومی از این کشور بیشتر از قبل شده. بهرحال نظراتی از این قبیل شخصین و قابل تعمیم نیستن. خوشحالیم ک نظراتتون رو با ما درمیون گذاشتید👌🏼✨

      • Avatar امیر گفت:

        نظر شما کاملا درسته. کی به مردم و بچه های اروگوئه و افغانستان و السالوادور و پاکستان و اندونزی و انگولا و برزیل و بنگلادش و بولیوی و پاراگوئه و پاناما و هیروشیما و ناکازاکی اهمیت میده؟ اولین مشکل جهان درحال حاضر چینه که داره با جنگ هایی که راه میندازه، نسل بشر رو منقرض میکنه😥.

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          ممنون امیر عزیز از نظر شما، واقعا این تعداد کشور دیگه هم وجود داشته؟!!!😄😅مطمئنن کسی نگرانشون نیست! مهم اخبار و ترندهای روز جهانه! فعلا چین اولویت داره🙏👍

      • Avatar A:\ گفت:

        من که تاحالا در این حد بی طرفی ندیده بودم اونم تو دومین زندان بزرگ روزنامه نگاران جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.