فیلم کاپتان مارول

کاپتانی نه چندان حیرت انگیز – نقد و بررسی فیلم کاپتان مارول

بحث‌های زیادی حول فیلم کاپتان مارول می‌چرخد، به هچکدامشان اهمیت نمی‌دهم، قرار نیست درباره آنها صحبت یا وارد یکی از آنها شویم، می‌خواهیم فقط نگاهی به فیلم بیندازیم و ببینیم که آیا فیلم خوبی است یا نه؟!

شخصیت اصلی فیلم “کاپتان مارول” همانطور که از عنوان فیلم انتظار می‌رود “کاپتان حیرت انگیز” متاسفانه زیاد هم حیرت انگیز نیست، منظورم این نیست که او بد است اتفاقا به نظرم “بری لارسن” در ایفای نقش کاراکتر سنگ تمام گذاشته ولی به نظر می‌رسد “کاپتان مارول” شخصیتی از خود ندارد، چیز حائز اهمیتی درباره کاراکتر وجود ندارد، البته قدرت‌هایش عالی هستند و به نظرم در نشان دادن اینکه این کاراکتر از نظر فیزیکی چقدر قدرت‌مند است کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند، لا‌اقل در انتهای فیلم، قبل از آن چیز بخصوصی برای نمایش دادن قدرات “کاپتان مارول” به آن صورت وجود ندارد.

اکشنی از نوع آزاردهنده

اکشن این فیلم که بزرگترین گلایه من هم این است. بدترین اکشن در کل فیلم‌های استدیو مارول است که تا کنون دیده‌ام. اکشن این فیلم با صحنه‌‌های اکشن فیلم مرد مورچه‌ای و زنبور در تنبلی و حوصله سربری رقابت می‌کند، به حدی بد هستند که اگر دو عروسک اکشن فیگور باهم برخورد می‌کردند تماشائی‌تر از آن چیزی بود که بر روی پرده سینما نمایش دادند.

لرزه‌های دوربین واقعا غیر قابل تحمل بود، به نظر می‌رسید که در هر صحنه اکشن فیلمبردار دچار حمله صرع شده استا. صحنه‌های اکشن حتی از دیدگاه طراحی مبارزات هم خوب نبود، اصلا چشم نواز نبودند آنها فقط به معنای واقعی کلمه بد بودند و واقعا برای یک فیلم ابرقهرمانی که تمام اتفافات به صحنه‌های اکشن ختم می‌شود دلسرد کننده است. وقتی که شما یک ابرقهرمان دارید، قرار است با قدرت‌هایش دمار از روزگار یک سری تبه‌کار در بیاورد. ولی در این فیلم شما زیاد هم تمایلی به این اتفاق نخواهید داشت.

جدای از اکشن، بهترین چیزی که این فیلم برای عرضه دارد یک رفاقت پلیسی بین نیک فیوری (ساموئل ال جکسون) و کاپتان مارول (بری لارسن) است. به نظرم ترکیب این دو نفر عالی بود، با اینکه بار اکثر دیالوگ‌ها را “نیک” به دوش می‌کشد با این حال تماشای این دو نفر در حال کل کل کردن لذتبخش است.

فیلم کاپتان مارول - نیک فیوری

یک گربه باحال در فیلم حضور دارد که به نظرم کاراکتر خوبی بود، در پیش نمایش فیلم آن گربه به‌نظر یک چیز مسخره می‌آمد ولی در آخر شخصیتی از آب درآمد که واقعا دوستش داشتم و به نظرم بسیار خوب از آن استفاده شده بود.

داستان فیلم کاپتان مارول

این فیلم کلیشه‌ای‌ترین فیلم ابرقهرمانی است که در تمام عمرم دیده‌ام، که در ذات خود بد نیست ولی تمام کارهایی که این فیلم انجام می‌دهد را قبلا به صورت بهتری توسط اَبَرقهرمانان دیگر فیلم‌ها انجام شده. “واندر وومن” کاراکتر قوی‌تری نسبت به کاپتان مارول است، البته بین این دو آنگونه که در فیلم‌هایشان نمایش داده شده‌اند شباهت زیادی است ولی “واندر وومن” به شکل قابل ملاحظه‌ای جالب‌تر و کاراکتر بهتری نسبت به کاپتان مارول دارد.

کلیشه‌ای به نام “فراموشی”

حقه‌ای که برای کاراکتر اصلی استفاده کرده‌اند که یعنی دچار فراموشی است و از گذشته خود هیچ اطلاعی ندارد و آرام آرام آن را بیاد می‌آورد که چگونه به اینجا رسیده و… جالب نیست. با تمام اطلاعاتی که هست فیلم را شروع کنید و به ما به عنوان یک مخاطب یک چیز سرگرم کننده بدهید. من خوشم نمی‌آید وقتی کاراکتر به شکل عجیبی ضعیف شده و ما مجبوریم کل فیلم را پشت سر بگذاریم تا برگردیم سر نقطه اولی که از آن شروع کرده‌ایم یا بفهمیم که مثلا چگونه به آنجا رسیده‌اند.

آزار دهنده است و به نظرم بیماری فراموشی را بسیار ضعیف به تصویر کشیده‌اند، خیلی خوب نیست ولی فکر نمیکنم که زیاد هم بد باشد، یک درک عمومی از فراموشی را فقط نشان داده‌اند، بسیار کند تیکه های پازل را به هم ربط می‌دهند تا اینکه ناگهان شما با چیزی مواجه می‌شوید که کل فیلم انتظارش را داشتید. داستان به صورت باور نکردنیی قابل پیش‌بینی است، آدم‌های شرور داستان کاملا قابل پیش‌بینی هستند و از لحاظ روایی گمان نکنم کسی به آن صورت جذب آن شود.

نمی‌گویم که داستان بد است، نیست! فقط خیلی متوسط و قابل پیش بینی است و یک خط امن را دنبال می‌کند. متاسفانه بسیار فراموش شدنی است، شاید از اینکه فیلم را دیده‌ایم پشیمان نباشیم چون لحظات خوبی در فیلم وجود دارند که هیچکدامشان به درگیری و صحنه‌های اکشن فیلم مربوط نیستند ولی وقتی به آخر فیلم نزدیک می‌شویم سکانس‌های جالبی وجود دارد، بعضی از کاراکترها قوی هستند مخصوصا کاراکتر “ساموئل ال جکسون” و چند کاراکتر دیگر که درخشان و خوب پرورش داده شده‌اند و فقط بر این اعتقاد هستم که این فیلم کاملا بدون هیچ فرمول خاصی است.

کاپتان مارول

حرف آخر

همه ما میدانیم که استدیو مارول همیشه یک فرمول دارد که اکثر ما در فیلم‌هایشان انتظار آن را می‌کشیم و آنها همیشه یک تغییر در آن می‌دهند می‌خواهد از لحاظ بصری باشد، شوخی‌ها و طنز باشد و یا دستکاری در داستان، این فیلم هیچکدام از آن‌ها را ندارد. به شکلی است که اگر قرار بود هوش مصنوعی گوگل موظف شود تا طبق قواعد خاص یک فیلم ابر قهرمانی تولید کند نتیجه اش این فیلم می‌شد.

واقعا حیف است، کاپتان مارول از نظر مفهمومی شخصیت جالبی است و من به شخصه واقعاً از این کاراکتر خوشم می‌آید فقط به نظرم کاپتان مارول در این فیلم شخصیت درخشانی ندارد شاید در فیلم آینده استدیو مارول “اونجرز اند گیم” حقش را پس بگیرد، ولی اینجا در یک فیلم شدیداً فراموش شدنی حضور دارد که گمان نمی‌کنم بعد از اینکه فیلم اونجرز اند گیم بیاید کسی حتی آن را بخاطر بیاورد که برگردد و دوباره تماشا کند که شاید چیزی از قلم انداخته باشد. حتی موسیقی فیلم، لااقل انتظار از این یکی خیلی بالا بود.

انتظار این را داشتم که با یک موسیقی متن بی‌نظیر مواجه شوم حتی بهتر از بقیه فیلم‌های مارول ولی آن هم چیز خاصی نبود، همه چیز در این فیلم کاملاً زیر خط استانداردهای مارول است. به هیچ‌وجه در سطح فیلم‌های خوب مارول نیست، بیشتر شبیه فیلم‌های اولیه استدیو مارول است. شبیه آن است که در فازهای اولیه و تجربه‌های اولیه سینمایی شرکت مارول ساخته شده است. با توجه به اینکه قرار بود این فیلم با حضور قدرت‌مندترین شخصیت‌های کامیک یکی از بزرگترین محصولات استدیو باشد تا حدودی مأیوس کننده بود.

بیشتر بخوانید: فروش 445 میلیون دلاری فیلم “کاپیتان مارول” در اولین آخر هفته

امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

۵ دیدگاه

  1. Avatar komeil گفت:

    بنظر من فیلم خوبی بود … یکم زیادی نقد داشته این مطلب…

  2. Avatar AMIR گفت:

    یه چیز دیگه
    میدونی درخشش اصلی کاپتان مارول قراره تو انتقام جویان:پایان بازی(Avengers : End Game )باشه؟
    ینی مثل ققنوس امید و روشنی از خاکستر یاس و خاموشی بلند میشه

  3. Avatar AMIR گفت:

    منفقط یه سوال دارم
    طرفدار DC نیسی؟

  4. Avatar رضا گفت:

    نویسنده مطلب ظاهرا بدجوری از مارول کینه داره!

    موفقیت های این فیلم توی امتیاز ها و فروش مشخصه و نیازی نیست سایت های درجه چند فیلم بکوبن

  5. Avatar پیمان گفت:

    منم از این زنه بیزارم گلشیفته بازی می کرد انقدر بد نمی شد که الان شده
    البته اقای ساموئل جکسون مثل همیشه کارکتر کلیدی بوده و هست قیضیش جداست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.