مواردی که به والدین کمک می‌کند تا نقش درستی در دعوا بین فرزندان ایفا کنند

صداهای بلند، کوبیده شدن درها، داد و بیداد زیاد و دعوا بین فرزندان برای خانواده‌ای که چند فرزند دارند، بسیار طبیعی است. خواهر و برادرها به دلایل متعددی با هم دعوا می‌کنند. ممکن است گرسنه، خسته یا فقط بی‌حوصله باشند و همین موارد دلیلی برای دعوا می‌شود. بنابراین والدین همیشه نقش مهمی را در دعوا بین فرزندان ایفا می‌کنند.

همه‌ی والدینی که دو یا چند فرزند دارند، موافقند که میانجیگری بین فرزندان بخشی از فرزندپروری است. اگرچه این مسئله برای والدین استرس‌زا است، برای فرزندان بسیار طبیعی است که احساساتشان بین دوست داشتن یکدیگر و نفرت داشتن از یکدیگر در نوسان باشند. در این مطلب، نکاتی را مطرح می‌کنیم که والدین به توجه به آن می‌توانند نقش بهتری در دعوا بین فرزندان ایفا کنند.

7 نکته مهم در مورد نقش والدین در دعوا میان فرزندان:

۱. بدانید چه زمانی مداخله کنید و چه‌ زمانی فرزندانتان را تنها بگذارید

دعوا فرزندان

خشونت، قلدری و سایر نشانه‌های درگیری فیزیکی باید در همان کودکی به طور کامل از بین برود. در هیچ دعوایی ضربه زدن و آسیب زدن به یکدیگر قابل توجیه نیست. اما اگر بحث خفیف به نظر می‌رسد و فرزاندتان قادر به مدیریت آن می‌باشد، نیازی به برخورد شدید نیست.

براساس مطالعات، کودکانی که خودشان دعوا را مدیریت می‌کنند، در آینده بزرگسالان و والدینی بردبارتر خواهند شد. این مورد حتی می‌تواند شما را به فرد بهتری تبدیل کند. بنابراین دفعه‌ی بعد حتی اگر فرزندانتان با صدای بلند با هم دعوا کردند، تا زمانی که تهدید فیزیکی یا قلدری وجود ندارد، اجازه دهید خودشان مشکل را برطرف کنند.

2. میانجیگری کنید، اما قضاوت نکنید

میانجیگری

ما به عنوان والدین، فرزندانمان را به یک اندازه دوست داریم. اما گاهی اوقات مانند زمانی که بچه‌ها دعوا می‌کنند، ممکن است نتوانیم رفتاری بی‌طرفانه از خود نشان دهیم. ممکن است ناخواسته طرف یکی از بچه‌ها را بگیریم و باعث رنجش و تنش بیشتری شویم.

اگر دعوا شدت گرفت و وادار به مداخله شدید، طرف هیچ کدام از بچه‌ها را نگیرید . درعوض، بچه ها را تشویق کنید که بین خودشان صحبت کنند. از فرزندانتان بخواهید با توجه به کوچک یا بزرگ بودن مشکل راه‌حلی مناسب برای آن پیدا کنند و به آنها کمک کنید تا خودشان به توافق برسند.

3. بحث را به تعویق بیندازید

بچه‌ها زودتر از بزرگسالان عصبانی می‌شوند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. اما این بدان معناست که آنها سریع‌تر نیز همه چیز را فراموش می‌کنند. اگر دیدید بحثی برای مدتی بدون هیچ نتیجه‌ای در جریان است، وارد عمل شوید.

از بچه ها بخواهید کمی استراحت کنند و از دعوا و یکدیگر فاصله بگیرند. بچه ها را برای مدتی در کار دیگری مشارکت دهید. کمی بعد، زمانی که اوضاع آرام‌تر شد، موضوع را دوباره مطرح کنید تا بچه‌ها با آرامش راه‌حلی منطقی برای آن بیابند.

4. مدتی بیرون از خانه وقت بگذارنید

نقش والدین

یک راه جالب برای جلوگیری از دعوا این است که به بچه ها اجازه دهید مدتی در بیرون از خانه وقت بگذارنند، ورزش کنند و انرژی خود را تخلیه کنند. با همه‌گیری بیماری کرونا، کودکان مجبورند برای مدت طولانی در داخل خانه بمانند. اگر علائمی از تنش بین فرزندان مشاهده کردید، از آنها بخواهید به پارک بروند یا دوچرخه سواری کنند. اگر وقت دارید، شما نیز به آنها بپیوندید.

کودکی که با تمرینات بدنی انرژی خود را تخلیه می‌کند، کمتر مستعد دعوا است و بیشتر علاقه‌مند به صرف یک غذای گرم و گذراندن زمانی آرام با خانواده است.

5. با هر کودک به صورت جداگانه نیز وقت بگذرانید

هر کودکی با کودک دیگر بسیار متفاوت است حتی اگر در خانواده‌ای یکسان به دنیا آمده باشند. شما مجبور نیستید با فرزندان خود یکسان رفتار کنید، اما باید با آنها منصفانه رفتار کنید. اگر یکی می‌خواهد فیلمی را تماشا کند درحالیکه دیگری می‌خواهد کتابی بخواند، بگذارید زمانی را صرف کارهایی که دوست دارند، بکنند. همچنین برای هدیه دادن، سعی کنید به کودکانتان به جای هدایای همسان، آنچه را که هر یک دوست دارند، هدیه دهید.

کودکان با توجه به سن و جنسیتشان ممکن است هر کدام مجموعه‌ای متفاوت از مشکلات و علایق داشته‌باشند که بخواهند تک به تک با شما صحبت کنند. به عنوان یک مادر، پدر یا مراقب برای هر کودک وقت بگذارید، با آنها صحبت کنید یا صرفاً کاری را که هر دو دوست دارید، انجام دهید تا پیوندهای خانوادگیتان نزدیکتر شود.

6. گاهی دعوایشان را نادیده بگیرید

نادیده گرفتن دعوا

بسیاری از اوقات، کودکان دعوا می‌کنند چون به دنبال جلب توجه والدین هستند. معمولاً کوچکترین فرزند به همین دلیل نقش قربانی را بازی می‌کند.

دفعه‌ی بعد که فرزندانتان بر سر مسائل بی اهمیت دعوا کردند، آنها را نادیده بگیرید. بی‌حوصله و بی‌علاقه به نظر برسید و اجازه دهید آنها خودشان مشکلشان را حل کنند. اما وقتی کار خوبی برای یکدیگر انجام می‌دهند، آن کار را بزرگ جلوه دهید. این کار باعث می شود که دیگر دعوا برایشان سرگرم‌کننده نباشد و بچه‌ها متوجه می‌شوند که هر چه بیشتر با هم همکاری کنند و هماهنگ باشند، تحسین و توجه بیشتری جلب می‌کنند.

7. مهم‌تر از همه، به عنوان والدین خونسردی خود را حفظ کنید

حفظ خونسردی

همیشه به یاد داشته باشید که شما یک بزرگسال هستید. در هر شرایطی، مهم نیست که فرزندان شما در دعوای خواهر و برادری چه کار کرده‌اند، شما نمی‌توانید به سرعت شروع کنید به فریادزدن و برخورد تهاجمی. تا زمانی که دعوا به اندازه‌ای شدت نگرفته که نیاز باشد وارد عمل شوید و فرزندانتان را متوقف کنید، مکث کنید و تا 10 بشمارید.

سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و بچه‌ها را آرام کنید تا مطمئن شوید که وضعیت از این بدتر نمی‌شود. مهم نیست که شرایط چقدر سخت یا غیرقابل‌حل به نظر می‌رسد؛ در هر صورت، آنها بچه هستند و شما بزرگتر.

شما برای حل دعوا بین فرزندان از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید؟ آیا والدین شما در دوران کودکیتان نقش موثری در دعوا بین فرزندان ایفا می‌کردند؟

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar فاطمه رضائی گفت:

    ممنون از نویسنده عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.