درک احساسات انسانی با انیمیشن inside out: نگاهی به نظریه رابرت پلاچیک

در این مطلب نگاهی به انیمیشن inside out (درون بیرون) که تبدیل به پرفروش‌ترین انیمیشن جهان شده است، می‌اندازیم. در انیمیشن inside out 2، رایلی به سن جوانی رسیده است و با پا گذاشتن به دوره جدیدی از زندگی‌، احساسات جدید و پیچیده‌ای هم ظاهر می‌شوند.

فیلم 2015 پیکسار با نام “Inside Out” تغییر قابل توجهی را در سینمای کودک رقم زد و پیچیدگی‌های قابل توجه دنیای احساسات انسانی را به همگان نشان داد. این فیلم حول محور رایلی، دختر 11 ساله‌ای است که هویت و رشد عاطفی خود را دنبال می‌کند. برخلاف فیلم‌های سنتی کودکان که به سختی احساسات در آن لمس می‌شوند، این فیلم عمیقاً به تجربیات روان‌شناختی و چالش‌های بزرگ‌شدن و نقش احساسات مختلف در زندگی افراد می‌پردازد.

اکنون که پیکسار قسمت دوم این انیمیشن به اسم “Inside Out 2” را در 14 ژوئن 2024 منتشر کرده است، بحث‌های مثبتی را در مورد فیلم و مزایای آن برای بزرگسالان به راه انداخته است.

فیلم درون بیرون

احساسات در انیمیشن inside out 2

شادی (صدای امی پولر)، غم (صدای فیلیس اسمیت)، خشم (صدای لوئیس بلک)، ترس (صدای تونی هیل) و انزجار (صدای لیزا لاپیرا) از احساسات قسمت اول این اینیمشن زیبا هستند. در قسمت دوم با بزرگ شدن رایلی پنج احساس جدید اضطراب (صدای مایا هاوک)، حسادت (صدای ایو ادبری)، دلتنگی (صدای ادل اگزارکوپولوس)، خجالت (صدای پل والتر هاوزر) و نوستالژی (صدای ژوئن اسکوئیب) ظاهر می‌شوند.

نظریه احساسات رابرت پلاچیک

این فیلم از نظریه احساسات رابرت پلاچیک روانشناس آمریکایی برای توضیح رشد عاطفی استفاده می‌کند. اگرچه آقای پلوچیک در سال 2006 درگذشت اما فرزندان او با به اشتراک گذاشتن جزئیات بیشتر درباره این نظریه و ارتباط آن با فیلم، میراث او را ادامه می‌دهند. به گفته لوری و جاشوا پلاچیک، پدر و پدربزرگشان هشت احساس اصلی را شناسایی کردند: خشم، ترس، غم، انزجار، تعجب، انتظار، اعتماد و شادی. این احساسات محرک رفتاری ما برای بقا هستند، مانند روشی که ترس باعث ایجاد واکنش جنگ و گریز می‌شود. این احساسات جهانی هستند و به طور بیولوژیکی در ذهن ما جا دارند. پنج مورد از این احساسات در انیمیشن درون بیرون، به صورت شخصیت‌های رنگارنگ و جذاب به تصویر کشیده شده‌اند.

اگرچه «Inside Out» برخی از جنبه‌های نظریه پلاچیک را برای مخاطبان جوانش ساده می‌کند اما به طرز ماهرانه‌ای به جنبه‌های پیچیده‌تر آن هم می‌پردازد. به عنوان مثال، احساسات را به عنوان متضاد، مانند شادی و غم، جفت می‌کند. این فیلم همچنین به سازگاری تکاملی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه احساساتی مانند ترس می‌توانند پاسخ‌های جنگ یا گریز را برای بقا انسان تحریک کنند. علاوه بر این، به طیف شدت عاطفی و ترکیب احساسات برای ایجاد احساسات پیچیده‌تر (مانند مخلوط کردن رنگ‌ها در این فیلم) اشاره می‌کند.

در راستای تحقیقات روانشناسی رشد، این فیلم بر نقش حیاتی شایستگی عاطفی (توانایی درک و تنظیم احساسات و همدلی با دیگران در موفقیت اجتماعی و تحصیلی) تأکید می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه ظرفیت کودکان برای درک، بیان و مدیریت احساساتشان، تحت تأثیر خلق و خوی ذاتی آنها و رشد مهارت‌های اجتماعی-عاطفی در خانواده و جامعه، تکامل می‌یابد.

 انیمیشن inside out 2

آنچه این پروژه را واقعاً خاص می‌کند، کاوش عمیق آن در بزرگ شدن افراد و پرورش شایستگی عاطفی از سنین پایین است. در داستان رایلی به هر یک از احساسات شخصیتی داده شده است، از زرد پر جنب و جوش Joy گرفته تا آبی متفکر Sadness. این انیمیشن راهی قابل ارتباط و جذاب را برای بینندگان فراهم می‌کند تا با احساسات خود درگیر شوند و آن‌ها را درک کنند. علاوه بر این، فیلم با به تصویر کشیدن خاطرات به صورت گوی‌های رنگی و به معنای واقعی کلمه «قطار فکر»، روانشناسی پیچیده را برای مخاطب ساده‌تر می‌کند و بینش عمیق‌تری برای درک تجربیات و احساسات به مخاطبان می‌دهد.

با نشان دادن پیچیدگی‌های زندگی عاطفی درونی ما، هر دو فیلم «درون بیرون» فیلم‌های ارزشمندی برای درک بهتر احساسات کودکان و بزرگسالان است. این انیمیشن نوآورانه منعکس‌کننده نظریه عاطفی پلاچیک است و نشان می‌دهد که احساسات ما با تمام پیچیدگی‌هایشان برای هویت و رشد شخصی ما اساسی هستند.

نظرات خود را در مورد انیمیشن جذاب inside out با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.