بیماری دیابت

چطور با وجود بیماری دیابت می‌توان با خیال راحت ورزش کرد؟

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید برای سلامت خودتان انجام دهید، ورزش کردن است. به گفته کارشناسان دانشکده پزشکی هاروارد، ورزش می‌تواند میزان وابستگی شما به داروی انسولین را کم کند و به کم کردن چربی و ساخت عضله کمک کند، که در نهایت همه این‌ها به از بین بردن چربی زیاد از حد و کنترل قند خون می‌انجامد. با این حال به دلیل خطر ذاتی که بیماری دیابت دارد، بهتر است که با احتیاط رفتار کنید.

با بیماری دیابت چطور ورزش کنیم؟

اول از هر چیز و قبل از هر شروع یا تغییر در برنامه تناسب اندام خود با دکتر خود مشورت کنید. تیم کارشناسان هاروارد گفته است:

اگر شما اضافه وزن دارید و یا سابقه بیماری قلبی، بیماری عروقی یا نوروپاتی محیطی دارید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

به‌طورکلی بهترین زمان برای ورزش یک تا سه ساعت بعد از خوردن غذا است، زمانیکه سطح قند خون شما بالاتر از همیشه است. اگر از انسولین استفاده می‌کنید، مهم است که قبل از تمرین قند خون خودتان را تست کنید.  اگر سطح قند خون شما قبل از ورزش کمتر از 100 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dl) بود کمی میوه یا یک وعده غذایی کوچک بخورید. این مانع از افت فشار در زمان ورزش می‌شود. 30 دقیقه بعد از صرف غذا دوباره قند خونتان را اندازه بگیرید. این به شما نشان خواهد داد که سطح قند خون شما پایدار است یا نه.

کارشناسان توصیه کرده‌اند که افراد مبتلا به دیابت همیشه یک دستبند سلامت پزشکی با خود به همراه داشته باشند تا از میزان قند خود با خبر باشند. آنها همچنین توصیه می‌کنند که همیشه آب‌نبات‌های قندی برای مواقعی که در زمان ورزش قندخون شما کم شد به همراه داشته باشید.

بیماری دیابت

توصیه‌های ورزشی به افراد مبتلا به بیماری دیابت

انجمن دیابت آمریکا به بیماران دیابتی هم ورزش‌های هوازی و هم تمرینات کششی را توصیه می‌کند. این مرکز گفته است:

ورزش‌های هوازی و اروبیک به بدن شما کمک می‌کند تا انسولین را بهتر مصرف کنید. این قلب و استخوان‌های شما را قوی‌تر می‌کند، به کاهش استرس و بهبود گردش خون در بدن کمک می‎کند، با پایین آوردن گلوکز خون ریسک بیماری‌های قلبی و فشار خون را کاهش می‌دهد و سطح کلسترول را تنظیم می‌کند.

توصیه می‌شود که فعالیت ورزشی به آرامی و به مدت 30 دقیقه با فعالیت‌های هوازی آغاز شود و کم‌کم روند آن تشدید شود. ورزش‌هایی مانند راه‌رفتن سریع بر روی تردمیل یا در محیط بیرون، دوچرخه‌سواری، رقص، اروبیک، شنا، تنیس بازی کردن، کوه‎نوردی و حتی اسکیت می‌توانند برای این دسته از افراد مفید واقع شوند. ورزش‌های قدرتی هم بدن شما را به انسولین حساس‌تر کرده و می‌تواند به کاهش گلوکز خون کمک کند. این کمک می‌کند عضلات و استخوان‌های شما قوی‌تر شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی کم‌تر شود. بهتر است که ورزش‌های سبک را 5 روز در هفته و ورزش‌های سنگین را 2 بار در هفته انجام دهید. شما همچنین می‌توانید از وزنه‌ها و دستگاه‌های مخصوص باشگاه‌ها برای افزایش قدرت و کشش خود استفاده کنید.

در نهایت به شما یک بار دیگر توصیه می‌کنیم به عنوان یک بیمار دیابتی قبل از شروع ورزش یا تغییر در نوع آن با پزشک خود مشورت کنید و در صورت مثبت بودن پاسخ او فعالیت خود را بسیار سبک شروع کنید.

بیشتر بخوانید: 8 عامل نشان‌دهنده قند خون در افراد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.