زندگی شاد

چرا فنلاند شادترین کشور جهان است و چگونه مانند مردم فنلاند یک زندگی شاد را تجربه کنیم؟

از وقت گذراندن در طبیعت تا برنامه‌ریزی و مراقبت از خود همه راهکارهایی برای داشتن یک زندگی شاد است که باید این موارد را بشناسیم و برای ساختن زندگی بهتر برای خود و اطرافیان تلاش کنیم.

در گزارش‌های جهانی خوشبختی و احساس شادی، کشور فنلاند همیشه در سال‌های متوالی در جایگاه اول این لیست قرار داشته است اما چه چیزی فنلاند را به شادترین کشور جهان تبدیل می‌کند. طبیعتا بخش اعظم شادی این کشور به نحوه‌ی اداره جامعه وابسته است که این موضوع تحت اختیار ما مردم نیست اما امکان تغییر سبک زندگی و تجربه یک زندگی شاد وجود خواهد داشت. در این مطلب به سبک زندگی مردم فنلاند و علت شادی مردم این کشور خواهیم پرداخت.

۶ درس از مردم فنلاند برای داشتن یک زندگی شاد

۱) روزانه به فضای باز و طبیعت بروید

زندگی شاد

فنلاند به عنوان سرزمین هزار دریاچه شناخته شده و دارای ۳۹ پارک ملی و پاک‌ترین هوا و خالص‌ترین آب دریاچه در اروپا است. در نتیجه جای تعجب نیست که آنها خیلی خوشحال باشند! مردم فنلاند از کودکی از مناظر طبیعی لذت می‌برند و در طبیعت زندگی خوبی را تجربه می‌کنند. همه بچه‌های مدرسه به ازای هر ساعت تدریس، ۱۵ دقیقه در طبیعت استراحت می‌کنند. سپری کردن زمان مردم در جنگل‌ها یا هر محیط سرسبز باعث افزایش آرامش و رفاه عاطفی می‌شود. مردم فنلاند در تابستان به همراه خانواده در کنار دریاچه‌ها دوچرخه‌سواری می‌کنند یا در دریا شنا می‌کنند. زمانی که هوا سرد است مردم از تفریحات اسکی استفاده می‌کنند و هر روز از تفریحات طبیعی و ورزش و نور خورشید بهره می‌برند در نتیجه مردم فنلاند روحیه شاد و خوبی دارند و از سوی دیگر احساس آرامش زیادی را در طبیعت و در کنار خانواده تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کشورهای شاد جهان در سال 2019 کدام کشورها هستند و علت این رتبه‌بندی چیست؟

۲) برنامه های خود مراقبتی داشته باشید

مردم فنلاند به صورت هفتگی از سونا استفاده می‌کنند و به سونا اهمیت زیادی می‌دهند چراکه فشار خون را کاهش می‌دهد و ضربان قلب را مانند ورزش تنظیم خواهد کرد در نتیجه از بیماری‌های قلبی و سکته های مغزی جلوگیری خواهد شد. سونا همچنین تاثیر روانشناختی دارد و باعث افزایش آرامش و کاهش فشار روحی در افراد خواهد شد. سونا همچنین برای پاکسازی و سلامت روح یک انتخاب بسیار خوبی است. در نتیجه مردم فنلاند حتما در هفته یک بار به سونا می‌روند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

۳)‌ استراحت به میزان کافی و استفاده از تعطیلات

زندگی شاد

فنلاندی‌ها از تمامی مرخصی‌های خود در سال برای استراحت و تعطیلات استفاده می‌کنند. فنلاند در ماه ژوئیه کاملا تعطیل است و همه ۴ هفته استراحت و تفریح می‌کنند. مردم کشورهای دیگر هم این تعطیلات را دارند اما ترس عقب افتادن از کارها همیشه همراه مردم است در نتیجه حتی خارج از دفتر کار نیز به کار فکر می‌کنند یا حتی مدام ایمیل‌های کاری خود چک می‌کنند. اما مردم فنلاند چنین نیستند و در تعطیلات کار را کاملا کنار می‌گذارند و لحظه‌ای و به کار یا مسائل وابسته به کار فکر نمی‌کنند. همه‌ی ما این روزها به یک روحیه فنلاندی نیاز داریم تا ذهنمان را از هرگونه کار و مشغله دور کنیم. نکته بعدی این است که مردم باید از تمام مرخصی‌های خود استفاده کنند و در کنار خانواده از تفریحات لذت ببرند.

۴) همیشه و هر لحظه در حال یادگیری باشید

مردم فنلاند بابت تحصیل در مدارس هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و هیچ دانشگاه خصوصی در این کشور وجود ندارد در نتیجه تحصیل در فنلاند یک حق است و یک امتیاز محسوب نمی‌شود در نتیجه افراد می‌توانند هر لحظه تحصیل کنند و مدام چیزهایی جدید بیاموزند. یادگیری و کسب مهارت برای سلامت روان بسیار مفید است و انسان را هدفمند می‌کند. یادگیری به معنای افزایش قدرت تحقق و خلاقیت است و همچنین باعث پیشرفت فکری و اجتماعی افراد خواهد شد. در واقع یادگیری یک معیار سلامت روانی خوب است. ما نمی‌توانیم سیستم آموزشی آنها را تقلید کنیم، اما می‌توانیم تلاش کنیم و مدام چیزهای جدیدی مانن درقصیدن، آشپزی، زبان‌های مختلف، بازی و موارد این چنینی یاد بگیریم.

۵)‌ سپاسگزار باشید

یک جمله فنلاندی می‌گوید: “خوشبختی داشتن یک کلبه تابستانی در کنار یک مزرعه سیب زمینی است.” بسیاری از مردم فکر می‌کنند خوشبختی به معنای داشتن ثروت زیاد و زندگی لوکس است اما خوشبختی در واقع یک رضایت عمومی و یک رفاه عمومی در زندگی است. رفاه عمومی در فنلاند امری عادی است اما مردم فنلاند هرروز سپاسگزار این رفاه عمومی هستند و هر روز قدردان شرایط زندگی خود در این کشورند. در نتیجه انرژی منفی زیادی در میان مردم دیده نمی‌شوند و مردم سعی می‌کنند از تفریحات و امکانات به درستی استفاده کنند و یک زندگی شاد داشته باشند.

۶) اجازه ندهید شرایط آب و هوایی تفریحات را تحت تاثیر قرار دهد

زندگی شاد

در زمستان، در فنلاند تنها شش ساعت روز است و درجه حرارت تا ۱۵- درجه سانتیگراد پایین می‌آید. اما باید بگوییم که این موضوع باعث توقف تفریحات مردم نخواهد شد. در زمستان هم در فنلاند اسکی و اسکیت روی یخ به صورت خانوادگی به عنوان یک تفریح شاد محسوب می‌شود و همه بچه‌ها از همان کودکی اسکی روی یخ را یاد می‌گیرند. در واقع فنلاندی با شرایط جوی و آب و هوا بسیار انعطاف پذیرند و به خوبی در هر شرایطی می‌توانند یک زندگی شاد را تجربه کنند. مردم فنلاند هرگز به وضعیت آب و هوای منطقه شکایت نکرده‌اند و کاملا با این شرایط سازگار هستند. یک جمله معروف فنلاندی می‌گوید: “شما نمی‌توانید آب و هوا را تغییر دهید، بنابراین آن را در آغوش بگیرید و از آن لذت ببرید.”

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهای جهان برای زندگی کدام کشورها هستند؟

امتیاز: 4.2 از 5 (13 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲۴ دیدگاه

  1. Avatar عباس گفت:

    اگه به همین کشکی میشد شادترین کشور جهان شد همه میشدن! متاسفانه بزرگترین عامل حکومت ها هستن که…

  2. Avatar Reza گفت:

    نه بابا من سه ماه زندگی کردم فلاندیا شهر مرده هاس کی میگه شادن؟
    رفاه دارن ولی شاد نیستن

  3. Avatar امین گفت:

    فرهنگی که همش شده عزاداری و افسردگی با مردمی خودخواه که همیشه با خودشون و دیگران درگیری دارند و جامعه‌ای که سمی شده با حرف و نصیحت درست نمیشه!

  4. Avatar آرمین گفت:

    با عرض سلام خدمت همکار عزیز

    حقیقتش، دلیل شادی مردم فندلاند هیچ کدام از این مواردی که فرمودین نیست. بعضی دلایل به شرح زیر به اطلاع می رسد:

    1. تحصیل رایگان بچه ها. در فندلاند تحصیل رایگان است.
    2. اقتصاد پویا به دلیل ارتباطات گسترده صنعتی دریانوردی و کشاورزی با ایالات متحده آمریکا و چین.
    3. پرداخت حقوق بیکاری عمومی به همه ی مردم بیکار (در فنلاند هیچ کسی بی حقوق نیست)
    4. بیمه عمومی رایگان
    5. پشتیبانی اجتماعی رایگان برای عموم مردم
    6. پشتیبانی اجتماعی رایگان برای تمام افراد سن بالا.
    7. پرداخت عمومی حقوق بازنشستگی (از کار افتادگی) بر اساس سن افراد نه لزوما اشخاصی که به سر کار می رفتند.
    8. آب و هوای سالم به دلیل نزدیکی به قطب و استفاده از آخرین فن آوری ها در زمینه خودرو و ترابری و زندگی
    9. مردم تامین و پولدر و صلح دوست با همه ی مردم دنیا
    10. وضع مالی عالی مردم.

    اینها دلایل شادی مردم فنلاند است، که هیچ کدومش در ایران نیست. و ارتباطی هم با استراحت و این مباحث ندارد.

    • Avatar ساسان گفت:

      یک دلیل مهم دیگه هم وجود داره، مصرف قرص ضد افسردگی! فنلاند یازدهمین کشور با بیشترین مصرف داروهای ضد افسردگی هست، ایسلند اولین مصرف کننده داروهای ضد افسردگی دنیا هست، در لیست شادترین کشورهای جهان ایسلند چهارمه!

    • Avatar Iron گفت:

      آی گفتی
      اگر راست افراطی در فنلاند اکثریت را بدست بیاورد فنلاندیها بیشتر اینهایی که گفتی را از دست میدهند
      فکر می کنم احزاب سوسیال دموکرات اکثریت را به عهده دارند که بیمه عمومی و تحصیل رایگان و …. دارند

  5. Avatar یاسر گفت:

    ما یه زمانی دنیامون خیلی آبادتر و شادتر از مردم فنلاند بود
    اما از وقتی یه نفر اومد و قرار شد هم دنیا و هم آخرتمون رو آباد کنه به این روز افتادیم.

    • Avatar kianoush گفت:

      قصه جادوگر بد
      که از کتابا میومد
      نشسته بر منبر خون
      عاشقا رو گردن میزد…

    • Avatar ساسان گفت:

      ادعای خیلی بزرگیه کسی بگه یه زمانی آبادتر و شادتر از فنلاند بودیم! 60 درصد بیسواد، 90 درصد زنان و دختران بیسواد، 60 درصد روستانشین بدون کمترین امکانات رفاهی و کاملا وابسته به تولید خودشون بدون وجود بیمه یا حتی دسترسی به دکتر، امید به زندگی حدود 50 سال، آبادانی و شادی اون چند تا عکس شمال تهران که منوتو و بی بی سی نشون میده نیست، ما تو هر چی شاخص توسعه یافتگی و انسانی وجود داشت یک جهان سومی مطلق بودیم، به جز چند تا عکس قشر مرفه (که همین الان هم تو لواسان میتونید همچین عکسایی بگیرید) و یه سری شایعات بدون سند، آبادانی و شادی ای از اون زمان وجود نداره. البته یه چیزایی هم واقعا بود، پاسپورت ما واقعا معتبر بود، ناوگان هواپیمایی ما نو و بسیار با کیفیت بود، اما نکته ای که در نظر گرفته نمیشه اینه که اینها امکاناتی هستند برای کمتر از یک درصد مردم، 99 درصد مردم سالیانه یکبار هم از کشور خارج نمیشن، چند درصد مردم سالیانه سوار هواپیما میشن؟ آبادانی و شادی فقط برای قشر ثروتمند بود، الان هم هست ولی انقلاب رو قشر مستضعف کردند گرچه کم کم همون قشر ثروتمند با حمایت طبقه متوسط و ثروتمند جامعه بر مسند حکومت نشستند و دست به چپاول و غارت اموال و دارایی قشر ضعیف جامعه زدند، همیشه هم متهم اسنوبال نشون داده شده و قراره اسنوبال ها و باکسرها قربانی بشن.

      • Avatar محمد گفت:

        راست میگیا، اصلا 99% اون زمان بدبخت بودن برای همینه قدیمیا به یاد اون دوران بدبختی حسرت میخورن.
        #خائن_نباشیم

        • Avatar ساسان گفت:

          اول توصیه میکنم فیلم Midnight in Paris اثر وودی آلن رو ببینید، حسرت گذشته رو خوردن به این معنی نیست گذشته واقعا عالی و بدون مشکل بوده، مردم معمولا حسرت جوانی رفته رو میخورن مخصوصا پیرها که با سبک زندگی مدرن نمیتونن کنار بیان، به این حسِ خاص نوستالژی میگن! شاید از دوستاتون شنیده باشید چقدر دلشون میخواست برگردن به دوران مدرسه یا حتی خدمت سربازی! دوستی های مدرسه و خدمت و کنار هم بودن ها یه نوستالژی خیلی رویایی و عالی هست که باعث میشه فراموش کنن باید هر روز روی نیمکت های سرد بشینن و به معلم گوش بدن برای ده دقیقه زنگ تفریح و صحبت کردن با رفقا، یا تو سربازی باید ساعت 4 صبح پاشن و پا بکوبن! دوباره ارجاع میدم به فیلم وودی آلن و اینکه تو هر زمانی که به عقب برگردی همیشه افراد زیادی از اون دوره هستن که میخوان برگردن به زمان های قبل تر. صحبت های از روی نوستالژی و یاد کردن دوران جوانی مدرکی نیست برای اثبات خوب بودن گذشته، آمار و ارقام چیزی هستن که باید مورد استناد قرار بگیرن، چرا اصرار دارید علم رو کنار بذارید؟

  6. Avatar Iron گفت:

    این آمارها اشتباهست
    اتفاقا مردم کشور ما از فنلاندیها خوش شنگ ترند
    اگه قبول ندارید!!؟؟
    یک روز فقط یک روز جاها عوض
    یعنی مردم ما بروند آنجا و فنلاندیها بیایند اینجا
    وشما شاهد خواهید بود که فنلاندیها تاصبح نشده دسته جمعی خود کشی میکنند
    حالا ببینید ما چقدر خوش شنگیم که تا حالا زنده موندیم و هرهر میخندیم
    خخخخخخخخه

  7. Avatar any one گفت:

    امیدوارم ایرانی های عزیز با یارانع 45 هزارتومنی ب ارامش درونی و شادی در زندگی برسند و تورم 300 درصدی

  8. Avatar M o r d a b گفت:

    امیدوارم خوشی زیر دلشون نزنه یکمی هم تاریخ مطالعه کنن و از گذشته ما عبرت بگیرن.
    یه دشت سر سبز یه رود پر آب
    یه سد محکم داشتیم تو سیلاب
    ما از خوشی ها دلامون آزرد
    سد رو شکستیم دنیا رو آب برد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.