10 مورد از حیواناتی که بیشترین عمر را روی زمین دارند

در حالی که انسان‌ها می‌توانند نهایتا تا 150 سال عمر کنند، برخی حیوانات توانایی این را دارند که برای قرن‌ها به زندگی خود ادامه دهند و بیشترین عمر را داشته باشند. برخی از این حیوانات حتی می‌توانند روند پیری را به طور کلی متوقف یا معکوس کنند.

اگرچه برخی حیوانات خشکی هم عمر بسیار طولانی دارند مانند لاک پشت‌ها، اما هیچ‌کدام از آنها در این فهرست نیستند و قهرمانان واقعی بیشترین سن همگی در آب زندگی می‌کنند!

حیواناتی که عمر طولانی بر روی زمین دارند:

1. نهنگ سر کمانی: 200+ سال

بیشترین طول عمر حیوانات

نهنگ‌های کمانی (Balaena mysticetus) طولانی‌ترین عمر در میان پستانداران را دارند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، طول عمر دقیق این نهنگ‌های قطبی ناشناخته است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که آنها به راحتی بیش از 100 سال زندگی می‌کنند و می‌توانند بیش از 200 سال عمر کنند.

این نهنگ‌ها دارای جهش‌هایی در ژنی به نام ERCC1 هستند که در ترمیم DNA آسیب‌دیده نقش دارد و می‌تواند از نهنگ‌ها در برابر سرطان، که یک علت اصلی مرگ است، کمک کند.

2. صخره ماهی: 200+ سال

ماهی قرمز با طول عمر زیاد

به گفته دپارتمان ماهی و حیات وحش واشنگتن، ماهی‌های صورتی یا قهوه‌ای OUGHEYE در اقیانوس آرام از کالیفرنیا تا ژاپن زندگی می‌کنند. آنها تا 38 اینچ (97 سانتی متر) رشد می‌کنند و حیوانات دیگری مانند میگو و ماهی‌های کوچکتر را می‌خورند.

3. صدف مرواریدی آب شیرین: 250+ سال

صدف‌های دریایی با طول عمر زیاد

صدف‌های مرواریدی آب شیرین (Margaritifera margaritifera) دو کفه‌ای هستند که عمدتاً در رودخانه‌ها و نهرها زندگی می‌کنند و در اروپا و آمریکای شمالی از جمله ایالات متحده و کانادا پیدا می‌شوند. طبق گزارش صندوق جهانی حیات وحش، قدیمی‌ترین صدف مروارید آب شیرین شناخته شده 280 ساله بود. این بی مهرگان به دلیل متابولیسم پایینشان طول عمر بالایی دارند و گونه در معرض خطر انقراض هستند.

4. کوسه گرینلند: 272+ سال

کوسه گرینلند با بیشترین طول عمر

کوسه‌های گرینلند (Somniosus microcephalus) در اعماق اقیانوس‌های منجمد شمالی و اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کنند. آنها می‌توانند تا 24 فوت (7.3 متر) رشد کنند و رژیم غذایی شامل انواع حیوانات دیگر از جمله ماهی و پستانداران دریایی مانند فوک‌ها دارند.

مطالعه‌ای در سال 2016 بر روی بافت چشم کوسه گرینلند تخمین زد که این کوسه‌ها می‌توانند حداقل 272 سال عمر کنند. برای بزرگترین کوسه‌ها در این مطالعه حدود 392 سال سن تخمین زده شد و محققان می‌گویند که کوسه‌ها ممکن است تا 512 سال هم عمر کرده باشند.

5. کرم لوله‌ای: 300+ سال

کرم لوله‌ای با بیشترین طول عمر

کرم‌های لوله‌ای بی‌مهرگانی هستند که در محیط سرد و پایدار اعماق دریا عمر طولانی دارند. مطالعه‌ای که در سال 2017 منتشر شده نشان داد که Escarpia laminata، گونه‌ای از کرم لوله‌ای که در کف اقیانوس در خلیج مکزیک زندگی می‌کند، تا 200 سال عمر می‌کند و برخی از گونه‌ها بیشتر زنده می‌مانند. کرم‌های لوله‌ای نرخ مرگ و میر پایینی دارند و تهدیدات طبیعی کمی دارند، مانند کمبود شکارچیان، که به تکامل آنها کمک کرده تا عمر طولانی داشته باشند.

6. صدف اقیانوسی: 500+ سال

صدف اقیانوسی با بیشترین طول عمر

صدف‌های اقیانوسی کوهوگ (Arctica islandica) در اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کنند. این گونه آب شور، می‌تواند حتی بیشتر از صدف دوکفه‌ای موجود در این لیست (صدف های مروارید آب شیرین) عمر کند. طبق گزارش موزه ملی ولز در بریتانیا، یکی از صدف‌های اقیانوسی که در سواحل ایسلند در سال 2006 یافت شد، 507 سال سن داشت. این صدف باستانی به مینگ ملقب بود زیرا در سال 1499 در زمان حکومت سلسله مینگ بر چین متولد شد.

7. مرجان سیاه: 4000+ سال

مرجان دریایی با طول عمر زیاد

مرجان‌ها شبیه سنگ‌ها و گیاهان زیر آب هستند، اما در واقع از اسکلت بیرونی بی‌مهرگان به نام پولیپ تشکیل شده‌اند. این پولیپ‌ها به طور مداوم تکثیر می‌شوند و با ایجاد یک کپی ژنتیکی یکسان، جایگزین خود می‌شوند که با گذشت زمان باعث بزرگ‌تر شدن ساختار اسکلت بیرونی مرجان‌ها می‌شود. بنابراین مرجان‌ها از ارگانیسم‌های متعدد یکسان تشکیل شده‌اند تا اینکه یک ارگانیسم واحد باشند.

مرجان‌ها می‌توانند صدها سال یا بیشتر زندگی کنند، اما مرجان‌های سیاه آب‌های عمیق (Leiopathes sp.) طولانی‌ترین عمر را در بین مرجان‌ها دارند. نمونه‌های مرجان سیاه پیدا شده در سواحل هاوایی 4265 سال سن داشتند.

8. اسفنج شیشه‌ای: 10000+ سال

اسفنج شیشه‌ای ده هزار ساله

اسفنج‌ها ساز و کاری شبیه مرجان‌ها دارند و می‌توانند هزاران سال زندگی کنند. اسفنج‌های شیشه‌ای از جمله طولانی‌ترین اسفنج‌های روی زمین هستند. آن‌ها در اعماق اقیانوس یافت می‌شوند و اسکلت‌هایی شبیه به شیشه دارند. مطالعه‌ای در سال 2012 که در مجله Chemical Geology منتشر شد، تخمین زد که اسفنج شیشه‌ای متعلق به گونه Monorhaphis chuni حدود 11000 سال قدمت دارد.

9. عروس دریایی گونه TURRITOPSIS DOHRNIII: هرگز نمی‌میرد

عروس دریایی جاودانه

Turritopsis dohrnii  عروس دریایی جاودانه نامیده می‌شود زیرا می‌تواند برای همیشه زندگی کند! عروس دریایی قبل از اینکه در بستر دریا مستقر شود زندگی خود را به صورت لارو شروع می‌کند و به پولیپ تبدیل شود و در نهایت به شکل عروس دریایی در می‌آیند. طبق گفته موزه تاریخ طبیعی آمریکا، Turritopsis dohrnii  بالغ از این نظر خاص است که در صورت آسیب فیزیکی یا گرسنگی می‌تواند دوباره به پولیپ تبدیل شود و سپس به حالت عروس دریایی بازگردد.

10. هیدرا (HYDRA): هرگز نمی‌میرد

هیدرا جاودانه

هیدرا گروهی از بی‌مهرگان کوچک با بدن نرم است که کمی شبیه عروس دریایی هستند. مانند Turritopsis dohrnii، هیدراها هم پتانسیل همیشه زیستن را دارند. هیدراها با افزایش سن علائمی از زوال نشان نمی‌دهند. این بی مهرگان عمدتاً از سلول‌های بنیادی تشکیل شده‌اند که به طور مداوم از طریق تکثیر یا شبیه‌سازی بازسازی می‌شوند. هیدراها به دلیل تهدیداتی مانند شکارچیان و بیماری‌ها ممکن است نتوانند برای همیشه زندگی کنند اما بدون این تهدیدات خارجی می‌توانند زندگی جاودانه‌ای داشته باشند.

شما چه حیواناتی را می‌شناسید که بیشترین عمر را داشته‌اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar رضا گفت:

    این دو تای آخر رو اگهله کنیم هم نمیمیرند؟

  2. Avatar مسیحا گفت:

    پلاناریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.