دلیل اثرات سمی ضدآفتاب بر روی صخره‌ های مرجانی مشخص شد

کرم‌های ضدآفتاب از طریق ماده‌ای به نام اکسی بنزون ​​برای صخره های مرجانی خطرناک هستند. صخره‌های مرجانی از خطوط ساحلی در برابر طوفان و فرسایش محافظت می‌کنند، به دلیل جذب ماهی در اقتصاد محلی تاثیر دارند و فرصت‌هایی برای تفریح فراهم می‌کنند. صخره های مرجانی منبع غذا و داروهای جدیدی هستند، اکوسیستم مهمی برای زندگی در زیر آب فراهم می‌کنند و منبع درآمد حیاتی برای میلیون‌ها نفر فراهم می‌کنند.

اکنون دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان داده‌اند که چگونه مرجان‌ها ترکیب اکسی بنزون را به یک سم قوی تبدیل می‌کنند و مبنایی برای تولید ضدآفتاب‌های جایگزین ایجاد می‌کنند که دیگر سلامت صخره‌ها به خطر نیوفتد.

تاثیر ضدآفتاب بر روی ٌصخره‌ های مرجانی

اثرات سمی ضدآفتاب بر روی صخره های مرجانی:

تهدیدی که اکسی بنزون ​​برای صخره های مرجانی ایجاد می‌کند کاملاً ثابت شده است، به طوری که تعدادی از دولت‌ها در سراسر جهان ضدآفتاب های حاوی این ترکیب را ممنوع کرده‌اند. هاوایی اولین ایالت ایالات متحده بود که این محصولات را در سال 2021 ممنوع کرد، در حالی که کشور پالائو در اقیانوس آرام، جزایر ویرجین ایالات متحده و بونیر در دریای کارائیب از جمله دیگر ایالت‌هایی هستند که همچنان این محصولات را استفاده می‌کنند. به گفته سرویس پارک ملی، سالانه حدود 6000 تن کرم ضد آفتاب در مناطق صخره‌ای در ایالات متحده شست‌وشو می‌شود.

دانشمندان از شقایق‌های دریایی و مرجان‌های قارچی به عنوان مدل استفاده کردند و آنها را در یک مخزن پر از آب مصنوعی در معرض اکسی بنزون ​​قرار دادند. در یکی از آزمایش‌ها، این فرایند با نور خورشید شبیه‌سازی شده ترکیب شد و تمام شقایق‌ها در عرض 17 روز از بین رفتند. جالب اینجاست که در یک آزمایش مشابه که در آن نور خورشید وجود نداشت، همه موجودات زنده ماندند.

تاثیر ضدآفتاب بر روی ٌصخره‌ های مرجانی

دانشمندان از این آزمایشات متوجه شدند که شقایق‌ها و مرجان‌ها زیر نور خورشید در واقع گلوکز را به اکسی بنزون ​​می‌چسبانند و آن را از طریق فرآیند متابولیکی به یک سم قوی تبدیل می‌کنند. جالب اینجاست که جلبک‌های همزیستی که در بافت مرجانی زندگی می‌کنند، در دفاع از مرجان‌ها، برخی از سمومی که مرجان‌ها تولید می‌کنند را جذب می‌کند.

این شرایط غیر عادی در دریا می‌تواند باعث شود که مرجان‌ها، جلبک‌های همزیست را بیرون کنند و این عمل مرجان‌ها را سفید کرده و آن‌ها را بیشتر در معرض بیماری و مرگ قرار می‌دهد.

ضدآفتاب‌های جایگزینی در بازار وجود دارند که به عنوان گزینه‌های ایمن برای مرجان‌ها معرفی می‌شوند که به روشی متفاوت از ضد آفتاب‌های دارای اکسی بنزون ​​عمل می‌کنند. اما احتمال اینکه مسیرهای متابولیک مشابه بتواند دوباره سموم ایجاد کند، دور از ذهن نیست، در نتیجه دانشمندان قصد دارند تحقیقات بیشتری را انجام دهند و ایمنی واقعی آنها را برای مرجان‌ها مشخص کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.