چند واقعیت جالب درباره برج ایفل که نمی دانستید

برج زیبای ایفل یکی از مشهورترین بناهای دیدنی جهان است و نمادی از پاریس است. در اینجا چند واقعیت جالب در مورد برج ایفل را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

واقعیت هایی درباره برج ایفل که نمی‌دانید:

حقایقی از برج ایفل

ساخت و ساز سریع

برج ایفل در 2 سال و 2 ماه و 5 روز تکمیل شد. با توجه به اینکه این روزها ساختمان سازی یک بنا ممکن است چند سال طول بکشد، جدول زمانی این قطعه عظیم بسیار تعجب‌آور است. ساخت و ساز برج ایفل بین سال‌های 1887 و 1889 انجام شد.

تعداد زیادی پله

برج ایفل 1665 پله دارد. رسیدن به بالای برج ایفل امکان پذیر است اما بیشتر افراد با آسانسور می‌روند. برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند ضربان قلب خود را بالا ببرند یا مسافرانی که نمی‌خواهند هزینه آسانسور را بپردازند، پله‌ها گزینه بسیار خوبی هستند و شانس بیشتری برای لذت بردن از مناظر اطراف را به شما می‌دهد.

مکان اصلی برج

برج ایفل قرار بود در اسپانیا ساخته شود. اسپانیایی‌ها این پروژه را رد کردند و به جای آن به فرانسه آمد.

آسانسورهای شلوغ

آسانسورهای برج ایفل سالانه بیش از 103000 کیلومتر را طی می‌کنند. این معادل دو و نیم دور، دور زمین است.

لامپ‌های بسیار زیاد

برج ایفل دارای 20000 لامپ است که هر شب روشن می‌شود تا پاریسی‌ها و گردشگران را به خود جذب کند. خودروساز فرانسوی سیتروئن بین سال‌های 1925 تا 1934 از برج ایفل به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی غول پیکر استفاده کرد. نام سیتروئن با 250000 لامپ روشن شد که به عنوان بزرگترین تبلیغ در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

توقف در طول جنگ جهانی دوم

فرانسوی‌ها آسانسور برج ایفل را در طول جنگ جهانی دوم قطع کردند. اگر هیتلر قرار بود از برج ایفل بازدید کند، آنها می‌خواستند مطمئن شوند که او باید از تمام پله‌ها بالا برود تا به بالای آن برسد. سربازان نازی سعی کردند یک صلیب شکسته را به بالا بچسبانند اما صلیب منفجر شد.

میلیون‌ها بازدیدکننده سالانه

بیش از 250 میلیون نفر برای بازدید از برج ایفل هزینه می‌کنند. امروزه این برج پذیرای حدود 7 میلیون نفر در سال است که آن را به پربازدیدترین بنای تاریخی جهان تبدیل می‌کند.

تغییرات اندازه روزانه

اندازه برج ایفل در طول روز تغییر می‌کند. با توجه به مقدار زیاد فلز به کار رفته در برج، با طلوع خورشید تا 6 اینچ منبسط می‌شود. در شب، فلز سرد و منقبض می‌شود. مهندسان می‌گویند این برج در تابستان 15 سانتی‌متر بلندتر است.

برج ایفل حرکت می‌کند

هنگامی که در بالای برج ایفل در پاریس ایستاده‌اید، ممکن است احساس کنید که برج با باد در حال حرکت است که در واقع درست است. این برج در حدود شش تا هفت سانتی‌متر در باد می‌چرخد.

ایفل زمانی بلندترین ساختمان جهان بود

برج ایفل به مدت 41 سال بلندترین ساختمان جهان بود. 300 متر ارتفاع دارد و بزرگتر از اهرام مصر است. قبل از ساخت برج ایفل، بنای یادبود واشنگتن در ایالات متحده بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر در جهان بود. در حال حاضر بلندترین برج، برج خلیفه با 2717 فوت در دبی است.

برج ایفل تا به امروز با 1063 فوت یا 324 متر، دومین سازه بلند فرانسه است. بلندترین سازه در فرانسه در واقع بلندترین پل جهان به نام میلو ویاداکت است که از پایه تا بالای یکی از دکل‌هایش 1125 فوت یا 343 متر ارتفاع دارد.

چه کسی آن ایفل را طراحی کرد؟

موریس کوچلین برج ایفل طراحی کرد.

این شاید یکی از جالب‌ترین واقعیت های برج ایفل باشد: گوستاو ایفل، معمار مشهوری که این سازه به نام او نامگذاری شد، در واقع برج ایفل را طراحی نکرد. موریس کوچلین طرح اولیه این برج را در می 1884 ترسیم کرد. کوچلین در آن زمان یک مهندس ارشد بود که برای شرکت معماری ایفل کار می‌کرد.

مبارزه برای تایید ساختمان

سه سال لابی برای تایید برج ایفل در سال 1887 طول کشید. گوستاو ایفل ابتدا طرح موریس کوچلین را دوست نداشت. Nouguier و Koechlin از Stephen Sauvestre، رئیس دپارتمان معماری شرکت ایفل خواستند تا تزئیناتی را به طرح اضافه کند.

Sauvestre از طا‌های تزئین‌شده در پایه، یک غرفه شیشه‌ای و سایر موارد اضافی برای جذاب کردن طرح استفاده کرد. این سه مرد یک حق اختراع بر روی این طرح گرفتند و یک بار دیگر در پاییز 1884 آن را به ایفل ارائه کردند. این بار این طرح توجه ایفل را به خود جلب کرد.

از این نقطه تا دریافت تاییدیه پروژه راه طولانی وجود داشت. در سال 1885، ایفل این طرح را به عنوان نمادی از عصر صنعتی در حال ظهور و دستاوردهای قرن قبل و همچنین یادبودی از انقلاب فرانسه در سال 1789، به Société des Ingiénieurs Civils ارائه کرد. دو سال دیگر گذشت و تغییراتی در دولت رخ داد. ایفل به لابی کردن پروژه خود ادامه داد، که در سال 1886 توسط کمیسیونی آن را بررسی کردند.

پیشنهاد ایفل به این دلیل انتخاب شد که عملی‌ترین و برنامه‌ریزی شده‌ترین پیشنهاد بود.

بودجه عمومی فقط بخشی از هزینه برج ایفل را پوشش می‌داد

زمانی که ایفل قرارداد ساخت برج ایفل را امضا کرد، این کار را شخصا و نه از طرف شرکتش انجام داد. بودجه عمومی اعطا شده تنها 1/4 بودجه مورد نیاز برای ساخت برج را پوشش می‌داد. به عنوان بخشی از این توافق، ایفل تمام درآمد حاصل از استفاده تجاری برج را برای بیست سال آینده دریافت می‌کرد. ایفل یک شرکت جداگانه برای مدیریت عملیات و درآمد برج راه اندازی کرد.

شرکت ایفل 5329 طرح از برج ایفل را طراحی کرد

ساخت برج ایفل

پس از تصویب برج ایفل، شرکت ایفل 1700 طرح کلی و 3629 نقشه با جزئیات را طراحی کرد که 18038 قطعه تشکیل‌دهنده برج را با جزئیات به تصویر می‌کشید. همه اینها قبل از دهه 1900 با دست انجام می‌شد. برج ایفل نمادی از عصر صنعتی آن دوران است که در حال وقوع بود. ساخت و ساز در ژانویه 1887 پس از تعیین مکان برج آغاز شد. پایه‌های عظیم بتنی و آهکی برج ایفل اولین چیزهایی بودند که در محل قرار گرفتند.

مردی به نام ویکتور لوستیگ برج ایفل را دو بار فروخت!

همانطور که برج ایفل به یک نماد بزرگ تبدیل شد، در سراسر جهان مشهور شد. فردی به اسم ویکتور لوستیگ، از این شهرت جهانی برای فروش برج ایفل استفاده کرد، نه یک بار بلکه دو بار! در سال 1925، پس از جنگ جهانی اول، برج ایفل پاریس در وضعیت خوبی نبود. رنگ‌آمیزی آن برای جلوگیری از زنگ‌زدگی کار دشواری بود.

بر اساس این اطلاعات، لوستیگ یک جلسه محرمانه از دلالان برگزار کرد و با استفاده از لوازم التحریر جعلی دولتی، برج ایفل را فروخت! لوستیگ و همدستانش با یک چمدان پر از پول به وین فرار کردند و پلیس نتوانست آن‌ها را دستگیر کند.

در ساخت برج ایفل فقط یک نفر جان باخت

گوستاو ایفل وقتی صحبت از ایمنی بیش از 300 نفر کارگر بود که بر روی بلندترین سازه‌ای جهان کار می‌کردند، بسیار جدی بود. در نتیجه تنها یک نفر در طول ساخت برج ایفل جان خود را از دست داد.

برج ایفل قرار بود در سال 1919 خراب شود

برج ایفل

در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که آلمانی‌ها از پاریس فرار می‌کردند، آدولف هیتلر به یکی از ژنرال‌های خود دستور داد تا برج را خراب کند. خوشبختانه، ژنرال امتناع کرد و برج تا به امروز پابرجاست.

برج هر هفت سال یکبار رنگ آمیزی می‌شود

برج ایفل به 60 تن رنگ نیاز دارد و رنگ آمیزی منظم برای جلوگیری از زنگ زدن آن مهم است. نقاشان از روش‌های سنتی برای رنگ‌آمیزی مجدد استفاده می‌کنند که آن را به یک کار بسیار دشوار تبدیل می‌کند!

بیش از یک برج ایفل وجود دارد

کپی‌هایی از برج ایفل در لاس وگاس، در هتل مجلل The Parisian Macao و در پارک Window of the World در شنژن چین وجود دارد.

برج ایفل یک زن دارد

واقعیت جالب دیگر درباره برج ایفل این است که در سال 2008 زنی با برج ایفل ازدواج کرد. او نام خود را به اریکا لا تور ایفل تغییر داد.

یک آپارتمان در برج ایفل وجود دارد

گوستاو ایفل یک آپارتمان کوچک در طبقه سوم برج ایفل داشت که اکنون عموم می‌توانند از آن دیدن کنند.

برج ایفل دارای امضا است

نام مهندسان، دانشمندان و ریاضیدانانی که این برج را ساخته‌اند در کناره برج ایفل حک شده است.

بیشتر پاریسی‌ها از برج بالا نرفتند

بیشتر پاریسی‌ها سعی می‌کنند از شلوغ‌ترین بنای یادبود جهان دوری کنند. اگر در پاریس زندگی می‌کنید، به اندازه کافی خوش شانس هستید که همیشه از این برج دیدن کنید، پس چرا از آن بالا بروید.

نظرات خود را در مورد واقعیت های گفته شده از برج ایفل با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.