دانشمندان نشان می‌دهند کدام ژن را از مادر و کدام ژن را از پدرتان می‌گیرید

در این مطلب به شما می‌گوییم که کدام ژن را از پدر و کدام ژن را از مادرتان گرفته‌اید. اگر تا به حال شخصی به شما چیزی مانند “تو کپی مادرت هستی” را گفته‌است، باید بدانید که این جمله اشتباه است. در واقع ما (مخصوصا خانم‌ها) بیشتر شبیه پدرمان هستیم و نه مادرمان. علاوه بر این، یک نظریه وجود دارد که سبک زندگی پدر قبل از لقاح نوزاد، از جمله غذایی که می‌خورد و احساسات او، بر سلامت کودکش در آینده تاثیر دارد. ژن‌های مادر معمولاً 50 درصد از DNA کودک را تشکیل می‌دهند و ژن‌های پدر 50 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند. با این حال، ژن‌های مردانه بسیار تهاجمی‌تر از ژن‌های زنانه هستند، به همین دلیل معمولاً برجسته‌تر هستند.

کدام ژن را از پدر و مادر می‌گیریم:

1. جنسیت

تعیین جمسیت فرزند

جنسیت نوزاد آینده به پدر بستگی دارد. یک نوزاد همیشه از مادرش کروموزوم  X  و از پدر یا یک کروموزوم X (به این معنی که دختر خواهد بود) یا یک کروموزوم Y (به این معنی که پسر خواهد بود) دریافت می‌کند. اگر مردی در خانواده خود تعداد زیادی برادر داشته باشد، پسران بیشتری خواهد داشت و اگر تعداد زیادی خواهر داشته باشد، دختران بیشتری خواهد داشت. فقط برخی از مردان دارای تعداد نسبتاً مساوی کروموزوم X و Y در اسپرم خود هستند و به همان اندازه احتمال پسر یا دختر دارند.

کروموزوم‌های Y ژن‌های کمتری نسبت به کروموزوم‌های X دارند و برخی از آنها مسئول رشد اندام‌های تناسلی مردان هستند. به همین دلیل است که یک پسر بیشتر شبیه مادرش است. وقتی نوبت به دختران می‌رسد، آنها کروموزوم‌های X را از هر دو والدین دریافت می‌کنند، بنابراین نمی‌توان پیش بینی کرد که چه شکلی خواهند بود.

2. وضعیت دندان‌ها

وضعیت دندان‌های شما

اگرچه شکل و اندازه دندان‌ها می‌تواند از هر یک از والدین به ارث برسد اما ژن‌های پدر همچنان غالب هستند. بنابراین، اگر پدری دندان‌های بدی داشته باشد، احتمالاً فرزند نیز همین مشکل را خواهد داشت.

3. هوش

هوش ارثی

ژن‌های مسئول هوش در کروموزوم X وجود دارند. به همین دلیل است که پسران هوش خود را از مادرشان به ارث می‌برند. دختران هوش خود را از هر دو والدین دریافت می‌کنند. با این حال، فرزند تنها تا 40 درصد از هوش مادر را به ارث می‌برد و مابقی را در طول زندگی کسب می‌کند. به طور متوسط، ضریب هوشی پسران حدود 15 امتیاز با ضریب هوشی مادرانشان اختلاف دارد.

4. تمایل به مشکل یا بیماری ذهنی

با افزایش سن، کیفیت اسپرم کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که افراد مسن می‌توانند ژن‌های جهش یافته را به فرزندان خود منتقل کنند. این امر خطر ابتلا به بیماری‌های روانی، اوتیسم، بیش فعالی یا اختلال دوقطبی را افزایش می‌دهد. همچنین، فرزندانی که از پدرانی بالای 45 سال یا بیشتر متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خودکشی و مشکلات یادگیری هستند. در هر سنی، مردانی که بیماری عروق کرونر قلب دارند، احتمالاً آن را به پسران خود منتقل می‌کنند و مردانی که نابارور بودند و لقاح مصنوعی انجام دادند، اغلب پسرانی با همین مشکل دارند.

5. تمایل به هموفیلی و اوتیسم

اوتیسم

یکی از مشهورترین افراد مبتلا به هموفیلی تزارویچ الکسی بود. در سمت چپ، مادربزرگ او، ملکه انگلیسی ویکتوریا را می‌بینید که ژن هموفیلی را داشت و آن را به برخی از فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌هایش منتقل کرد. بیماری‌هایی وجود دارد که فقط از مادر به ارث می‌رسد و فقط در پسرها ایجاد می‌شود ( بعید است دختران به این بیماری‌ها مبتلا شوند). زمانی اتفاق می‌افتد که زنی دارای کروموزوم X با این ژن باشد و این ژن را به پسرش منتقل کند. برخلاف مادرش، پسر فقط یک کروموزوم X دارد و چیزی برای خنثی کردن این ژن جهش یافته ندارد.

6. تمایل به اضافه وزن

تمایل به چاقی

تمایل به تناسب اندام یا اضافه وزن را می‌توان به طور مساوی از هر یک از والدین به ارث برد، اما تمایل به چاق بودن بیشتر از تمایل به تناسب اندام به ارث می‌رسد. وزن کودک فقط به مادرش بستگی دارد و به وزن پدر بستگی ندارد، اگر مادر لاغر باشد، بچه لاغر می‌شود و اگر مادری اضافه وزن داشته باشد، ممکن است فرزندش بلافاصله پس از تولد وزن اضافی داشته باشد.

7. قد

قد ارثی

پدرها بیشتر از مادران بر قد فرزندانشان تأثیر می‌گذارند. مردان قدبلند معمولا فرزندان قد بلندتری دارند. به طور متوسط ​​حدود 60 تا 80 درصد قد هر فرد به پدر و مادرش بستگی دارد و مابقی نتیجه رژیم غذایی، سبک زندگی و سلامتی است. شیر خشک هم در تعیین قد کودک آینده موثر است.

8. رنگ چشم

رنگ چشم قهوه‌ای یک ژن غالب است. بنابراین، اگر یکی از والدین (مخصوصاً پدر) چشم‌های تیره و دیگری چشمان آبی یا سبز داشته باشد، احتمال اینکه کودک چشم‌های قهوه‌ای داشته باشد بیشتر است. شانس داشتن فرزند چشم آبی صفر نیست، اما تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که یکی از والدین ژن رنگ آبی را داشته باشد. آبی و سبز ژن‌های مغلوب هستند و آبی غالب‌تر از سبز است. اما با این وجود، این احتمال وجود دارد که 2 والدین چشم آبی بتوانند فرزندی با چشمان قهوه‌ای داشته باشند.

9. چال

چال روی گونه

چال و گودی‌ها یک صفت مغلوب هستند. اگر حداقل یکی از والدین چال داشته باشد، احتمالاً کودک نیز چال خواهد داشت.

10. موی فر

موهای مجعد واقعا زیبا هستند و بسیاری از مادران آرزوی داشتن فرزندی با موهای مجعد را دارند. اما، علیرغم این واقعیت که موهای مجعد یک ویژگی غالب است، حتی اگر یکی از والدین آن را داشته باشد، به این معنی نیست که کودک این مو را خواهد داشت.

سیستم ساده به این صورت است:

اگر پدر و مادر هر دو دارای موهای مجعد باشند، فرزند نیز موهای مجعد خواهد داشت. اگر پدر و مادر هر دو موهای صاف داشته باشند، کودک موهای صاف خواهد داشت. اگر یکی از والدین موهای مجعد و دیگری موی صاف داشته باشد، کودک موهایش موج می‌زند. همچنین، اگر هر دو والدین موهای مجعد داشته باشند و یکی از اعضای خانواده آنها موهای صاف داشته باشد، ممکن است فرزند نیز موهای صاف داشته باشد.

امتیاز: 4.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.