آیفون 11 مکس ترایپوفوبیا

طراحی گوشی‌های جدید اپل باعث بروز ترایپوفوبیا در افراد می‌شود

روز سه شنبه شرکت اپل مدل‌های جدید آیفون 11 را معرفی کرد. با اینکه سخت افزار و قیمت مدل‌های جدید نظر کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرده، اما طراحی این محصولات باعث بروز اختلاف نظرهایی در بین افراد شده است. جالب است بدانید که برخی از ویژگی‌های این طراحی، افرادی که دارای ترایپوفوبیا هستند را دچار ناراحتی می‌کند.

مدل‌های پرو و پرومکس آیفون 11 دارای سه لنز دوربین هستند. این لنزها شاید برای طرفداران عکاسی بسیار کاربردی باشد، اما افرادی که دارای ترایپوفوبیا هستند را اذیت می‌کند.

تماشا کنید: خلاقیت کاربران در مسخره کردن دوربین آیفون‌های 11 اپل

ترایپوفوبیا یا سوراخ‌هراسی (Trypophibia) به ترس یا هراس ناشی از الگوهای نامنظم یا خوشه‌ای از سوراخ‌های کوچک یا حفره‌ها گفته می‌شود. برای مثال دیدن کندوی عسل، بذر نیلوفر آبی یا حتی حباب‌های روی وان حمام نیز این افراد را دچار نوعی حس انزجار یا ترس می‌کند.

پس از معرفی آیفون‌های جدید، تعداد زیادی از افرادی که دارای ترایپوفوبیا بودند در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشتند که این مدل‌های جدید باعث بروز ترس و احساسات ناخوشایندی در آنها می‌شود.

تاکنون مطالعات کمی در مورد ترایپوفوبیا انجام گرفته است. شاید دیدن سوراخ‌های نامنظم برای خیلی از ما کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما افرادی که دچار ترایپوفوبیا هستند با دیدن این نوع سوراخ‌ها دچار واکنش‌های شدیدی می‌شوند.

بذر گیاه نیلوفر آبی، یکی از معروفترین مثال‌های مربوط به ترایپوفوبیا
بذر گیاه نیلوفر آبی، یکی از معروفترین مثال‌های مربوط به ترایپوفوبیا در کنار دوربین آیفون 11 پرو مکس

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه اسکس (Essex) انگلستان انجام شده، به نظر می‌رسد که این فوبیا مبنایی تکاملی داشته باشد. به این معنی که احتمالا افراد با دیدن این حفره‌های نامنظم به صورت ناخودآگاه به یاد ارگانیسم‌های خطرناک می‌افتند. تصاویری که باعث بروز ترایپوفوبیا می‌شوند معمولا دارای کنتراست رنگی زیادی در فرکانس‌های محدوده میانی هستند، در هر سانتیمتر سه یا چهار بار تیره و روشن می‌شوند و به لحاظ تضاد و روشنایی نور منحصر به فرد هستند. چنین ویژگی‌هایی تنها در حیوانات سمی بصورت طبیعی یافت می‌شود.

بر اساس تحقیقی که در سال 2016 انجام شده است، حدود 16 درصد از جمعیت بزرگسال انگلستان با دیدن تصویر بذر گیاه نیلوفر آبی دچار انزجار و احساسات ناخوشایند شدند.

بیشتر بخوانید: اختلالات عجیب روانی و ژنتیکی که احتمالا اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.