آمار مرگ و میر

آمار مرگ و میر کشورها : کشورهایی که بالاترین میزان مرگ و میر را دارند!

برخی از کشورها نرخ مرگ و میر بالایی دارند و این مرگ و میر اغلب می‌تواند به عوامل مختلفی مربوط شود. سه مورد از شایع‌ترین موارد مرگ و میر جهان شامل  نتیجه مرگ عمدی (قتل)، HIV / ایدز و موارد بهداشتی است. در ادامه لیستی از آمار مرگ و میر جهان را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

آمار مرگ و میر کشورها

خشونت و مرگ عمدی

مرگ عمدی غالباً نتیجه قتل است. در برخی کشورها مانند سوازیلند و بوتسوانا، میزان قتل بسیار بالا و در حال افزایش است. داده‌های جمع‌آوری شده از سازمان‌های اجرای قانون این کشورها اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد کشورهای آفریقای جنوبی مانند لسوتو میزان مرگ و میرهای عمدی بالایی را تجربه می‌کنند. اوکراین نیز دارای دومین جایگاه در آمار مرگ و میر عمدی در کشورهای اروپایی است و رتبه دوم در سراسر جهان را دارد. از سوی دیگر پرونده سیرالئون به عنوان نمونه متضاد با این کشورها عمل می‌کند و گویا در بین سال‌های اخیر بالاترین میزان مرگ و میر طبیعی را داشته است. در این لیست جنگ‌های داخلی کشورها در آمار مرگ و میر قرار نگرفته است.

HIV/ ایدز

بیماری‌های واگیردار آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از عوامل موثر در مرگ و میر بالا در کشورهایی آفریقایی مانند زامبیا، شیوع ویروس HIV و ایدز است. HIV در طی چند دهه گذشته به مقیاس عظیمی رسیده است و بسیاری از جمعیت کشورها باید هر روز با چالش‌های مرتبط با این بیماری روبرو شوند.

امید به زندگی برای کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، تنها 40 سال است و بسیاری از کودکان به واسطه مادران بیمار، آلوده به این بیماری به دنیا می‌آیند. در دورانی اوکراین یکی از سریع‌ترین شیوع بیماری اچ آی وی / ایدز در قاره اروپا را تجربه کرده بود. اگرچه این امر با گذشت سال‌ها کاهش یافته است اما هنوز هم اثرات این بیماری تاثیر مستقیمی بر آمار مرگ و میر این کشور دارد. مرگ و میر ناشی از اچ آی وی / ایدز، در روسیه ، لتونی و استونی هم نگران کننده و جدی است.

نکات بهداشتی و سایر بیماری‌ها

مسائل مربوط به ارائه مراقبت‌های پزشکی کافی به منظور مقابله با انواع بیماری، سومین عامل اصلی است که میزان مرگ و میر بالای برخی کشورها را در بر می‌گیرد. بلغارستان دارای سومین آمار مرگ و میر در سطح جهان در زمینه نکات بهداشتی و بیماری‌های مختلف بوده است. اکثر مردم در این کشور بر اثر بیماری قلبی خود را از دست می‌دهند.

این روند، سایر کشورهای اروپایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و در مواردی درمانی نامناسب و عدم وجود امکانات پزشکی بهداشتی باعث مرگ و میر می‌شود که می‌توان به لیتوانی و صربستان نیز در این میان اشاره کرد. اوکراین و بلاروس جزو کشورهایی هستند که بیشترین میزان مرگ و میر در اثر بیماری قلبی را در جهان دارند مراقبت‌های بهداشتی نامناسب همچنین بسیاری از کشورهای آفریقایی را درگیر مرگ و میر کرده است و تعداد بسیار زیادی از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر قابل پیشگیری مانند آنفولانزا و سل در این مناطق بوده است.

آمار مرگ و میر

کاهش آمار مرگ و میر

خوشبختانه نام ایران در این میان نیست و البته این بدان معنا نیست که چنین مرگ و میرهایی در ایران رخ نمی‌دهد بلکه منظور این است که آمار مرگ و میر ایران نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است و این خبر خوبی به حساب می‌آید. در نهایت برای برطرف کردن این مشکلات، باید اصلاحاتی در نظام مراقبت‌های بهداشتی در مناطق آسیب دیده و برخی کشورها انجام شود.

از سوی دیگر درگیری‌های خشونت‌آمیز نیز باید کنترل شود تا شاهد مرگ و میر بر اثر قتل و خشونت نباشیم. میزان مرگ عمدی به موضوعات مختلفی از جمله روابط بین الملل و روابط مدنی ، دلایل جرم خشونت‌آمیز و حتی سوالاتی در مورد اسلحه و کنترل اسلحه مرتبط است. در نهایت می‌رسیم به ایدز که کمپین‌هایی با محوریت پیشگیری و آگاهی از HIV / AIDS ارائه شده اند و این آگاهی سازی باید افزایش یابد و استانداردهای بهداشتی بالاتری در رابطه با HIV باید تنظیم و عمل شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar XeniX گفت:

    اوکراینی‌ها و بلاروسی‌های بدبخت به خاطر حادثه‌ی چرنوبیل و انتشار مواد رادیو‌اکتیو و عناصر سمی هست که آمار مرگ‌ومیرشون (مخصوصا نارسایی قلبی)بالاست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.