جزایر مصنوعی دریای شمال می‌توانند نیروی برق میلیون‌ها خانه بریتانیا را تولید کنند

مزارع بادی که بیش از 30 کیلومتر در طول ساحل ساخته شده‌اند می‌توانند انرژی بیشتری کسب کنند؛ اما، پر هزینه هستند – حداقل فعلا. ادعا می‌شود جزایر مصنوعی دریای شمال می‌توانند نیروی برق میلیون‌ها خانه بریتانیا را تولید کنند. برای جزییات بیشتر با ما همراه باشید.

جزایر مصنوعی دریای شمال

Dogger Bank، بخش خاکی و کم‌عمق 125 کیلومتری ساحل شرقی یورکشایر، چیز زیادی برای توجه کردن ندارد. مگر اینکه شما یک شرکت انرژی باشید که به دنبال مکانی عالی برای احداث نمودن یک مزرعه بادی بزرگ جدید هستید. بخش دریایی متروک دریای شمال، برای قطب نیروگاهی جدیدی متشکل از سه جزیره مصنوعی در نظر گرفته شده است. نیروگاه جدید جزایر مصنوعی دریای شمال می‌تواند برق را به انگلستان، هلند، آلمان، دانمارک و نروژ انتقال دهند.

پیشینه

این اولین پروژه‌ای نیست که توربین‌های بادی دور از ساحل را پیشنهاد می‌کند. Hornsea One، در 89 کیلومتری ساحل یورکشایر واقع شده است. 100 مورد از 174 توربین‌های آن می‌چرخند و پس از عملیاتی شدن کامل آن در سال 2022، بزرگ‌ترین نوع خود در جهان خواهند بود. چنین مکانی تامین برق برای بیش از یک میلیون خانوار در انگلیس را به همراه خواهد داشت.

Ørsted توسعه‌دهنده دانمارکی قبلا پنج مزرعه بادی را در سواحل شرقی انگلیس با ظرفیت کلی 1.8 گیگاوات (GW)، بین 7 تا 27 کیلومتری در دریا احداث کرده است. نیروگاه دریایی بادی دریای شمال، پیشنهاد جدیدی که در ماه ژوئیه توسط TenneT، بندر روتردام، Energinet و Gasunie منتشر شد، قصد دارد مجموعه‌ای از مزارع بادی با ظرفیت تا 15GW را تولید کند. به مقداری که به اندازه کافی برای تامین برق بیش از 12 میلیون خانه در انگلستان باشد. گزارش کنسرسیوم می‌گوید:

سیاست‌های فعلی، طراحی بازار و چارچوب نظارتی باید فورا مورد بررسی قرار گیرند تا بتوانند توسعه موفقیت‌آمیز چندین پروژه Hub-and-Spoke را به سوی سال 2050 مهیا سازد.

اولین قطب‌ها می‌توانند در دهه 2030 از طریق برق به ساحل متصل شوند و توسعه انرژی باد در دریای شمال را تسریع کنند. طوری که به تحقق اهداف توافق نامه اقلیمی پاریس کمک نمایند. گذشته از نیاز به هدف قرار دادن کربن، مزارع بادی برآمده از دریا می‌توانند مشکلات دیگری را نیز حل کنند. با این حال، مزارع بادی که در نزدیکی ساحل ساخته شده‌اند می‌توانند در خطوط حمل و نقل و زمین‌های ماهیگیری تداخل داشته باشند و می‌توانند تحت تاثیر جزر و مدهای شدید یا بستر نامناسب قرار گیرند. تاثیر بصری پروژه همچنین مورد توجه برخی افراد از جمله دونالد ترامپ است که مخالف ساخت مزرعه بادی در نزدیکی زمین گلف خود در آبردین بودند.

سوال اصلی

اگر چنین پتانسیل عظیمی برای ساخت یک نیروگاه مگاواتی در مکان‌های بادگیر وجود داشته باشد که به طور هم‌زمان به پنج کشور اروپایی منتهی شود، چرا ما در حال حاضر مزارع بادی را در خارج از ساحل احداث نمی‌کنیم؟

قاعده کلی موفقیت تولید این حجم از نیرو، این چنین می‌گوید: هر چه از ساحل دورتر، باد ثابت و قوی‌تر. «آین استفل» مدرس انرژی پایدار در امپریال کالج لندن، توضیح می‌دهد:

با حرکت از مکان‌های فعلی مزارع بادی انگلیس به میان Dogger Bank، می‌توان شاهد افزایش ده درصدی فاکتورهای ظرفیت بود. انگلیس واقعا نیازی به توجه به این موضوع ندارد؛ زیرا بسیاری از سایت‌های منطقی خوب به ساحل نزدیک هستند. ما فقط در حال مواجه شدن با کمبود فضا در نزدیکی ساحل هستیم؛ به ویژه، برای آلمان و هلند که دارای ساحل اندکی هستند.

ساختن به دور از دریا یک سرمایه‌گذاری بزرگ است. هزینه‌های جزایر مصنوعی لزوما گران‌تر نخواهد بود. این کار شبیه به کار یک دکل نفتی دریایی با پایه ثابت است. باید در نظر داشت که این امر به دلیل هزینه زیاد در ساخت جزایر و به ویژه کابل‌های با جریان مستقیم ولتاژ بالا که برای بازگرداندن نیرو به ساحل احتیاج می‌باشد، تنها برای ساخت و سازهایی با ظرفیت بیش از 10GW معقول است. کابل‌های زیر دریا باید از مناطقی که کشتی‌ها در آن لنگر می‌زنند، در جایی که کرجی‌های ماهیگیری فعالیت دارند یا جریان‌های قوی در آن‌ها وجود دارد، پرهیز کنند.

محدودیت‌های طرح

«راجر کمپ» استاد مهندسی دانشگاه لنکستر، می‌گوید:

کابل‌ها باید در جایی به ساحل بیایند که نخواهند بندری را قطع کنند یا با مشاغل موجود تداخلی ایجاد کنند. همینطور نباید مناطق مسکونی یا یک ساحل محبوب را مختل نمایند. جایی که فضای کافی برای نصب یک پست فرعی با ولتاژ بالا و یک خط از پیستون‌ها وجود داشته باشد که بتوان کابل‌ها را به آنجا وصل کرد. این حرک تمایل به حذف بسیاری از شهرها و مناطق با زیبایی فوق‌العاده دارد.

در نظرات با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آینده متعلق به خودروهای برقی است؛ تفاوت خودروهای سوخت فسیلی با برقی چیست؟

بیشتر بخوانید: اولین بزرگراه برقی آلمان به منظور کاهش مصرف و هزینه سوخت افتتاح شد!

امتیاز: 1.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.