جلوگیری از گرمازدگی

علائم گرم شدن بیش از حد بدن در فصل تابستان و راه‌های جلوگیری از گرمازدگی

فصل تابستان است و دمای هوا بسیار بالا رفته. فرقی ندارد که چه حسی نسبت به هوا دارید یا چه میزان به دمای بالا حساس هستید، در هر صورت باید مواظب باشید تا با جلوگیری از گرمازدگی سلامت خود را حفظ کنید. گرمازدگی معمولا به سرعت اتفاق می‌افتد و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که علائم آن را بشناسید و از بروز آن جلوگیری کنید. پیشنهاد می کنیم تا با استفاده از نکات زیر از بروز گرمازدگی جلوگیری کنید.

گرمازدگی

گرمازدگی یک بیماری مربوط به دمای بالای هواست و زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل کمبود مایعات، دمای بدن به میزان خطرناکی زیاد شود. در روزهای گرم بدن تعرق بیشتری دارد، اما این عرق بخار شده و باعث می‌شود تا دمای بدن کاهش پیدا کند، اما در صورتی که مایعات بدن شما به میزان کافی تامین نشده باشد، تعرق کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب دمای بدن و پس از آن فشار خون افزایش پیدا می‌کند. این حالت معمولا باعث گیجی، سردرد، درد ماهیچه‌ها و حتی احساس بیهوشی می‌شود.

نکات پیشنهادی برای یک روز گرم تابستانی

  • به بدن خود فشار وارد نکنید
  • به اندازه کافی مایعات بنوشید (غیر الکلی)
  • مطمئن باشید که به میزان کافی نمک دریافت کرده‌اید
  • هنگام ظهر (بین ساعت 12 تا 15) از تابش مستقیم آفتاب دوری کنید
  • در محل های خنک تر قرار بگیرید.

به خاطر داشته باشید که بزرگسالان در اکثر مواقع کمبود مایعات در بدن را حس می‌کنند اما کودکان و افراد سالمند معمولا متوجه این نشانه‌ها نمی‌شوند. حس تشنگی در بسیاری از افراد سالخورده دچار اختلال است، به همین دلیل لازم است که این افراد همیشه به میزان کافی آب و سایر مایعات را مصرف کنند.

استفاده از آب یخ برای خنک کردن سریع بدن توصیه نمی‌شود
استفاده از آب یخ برای خنک کردن سریع بدن توصیه نمی‌شود

جلوگیری از گرمازدگی

برای اینکه از بالا رفتن بیش از حد دمای بدن خود جلوگیری کنید بهترین راه، دوری از تابش مستقیم آفتاب است؛ همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از کلاه یا هرچیز آفتاب گیری سر خود را بپوشانید و تا جایی که می‌توانید مایعات مصرف کنید و در مکان های خنک قرار بگیرید. اگر مجبور هستید تا در هوای گرم کار کنید بهتر است حداقل پیراهن خود را خیس کنید یا از یک پنکه کمک بگیرید.

اما چه کاری را نباید انجام داد؟ استفاده از آب یخ برای خنک شدن. هنگامی که دمای بدن بالا رفته رگ های خونی گشاد می‌شوند، اما اگر آب یخ به بدن برسد این رگ ها باریک می‌شوند و به همین دلیل بدن با سرعت کمتری شروع به خنک شدن می‌کند.

علائم گرمازدگی

  • حس بیهوشی داشتن و اختلال در دید
  • سرگیجه و سردرد
  • اختلال در تمرکز
  • دردهای ماهیچه‌ای یا کم شدن توانایی
  • تشنگی شدید
  • استفراغ.

در مواردی که گرمازدگی شدید باشد، احتمال بیهوشی نیز وجود دارد که ممکن است خطرناک باشد. در صورتی که شخصی دچار علائم بالا باشد باید به سرعت شروع به مصرف مایعات کند یا با حمام کردن و با استفاده از حوله یا پارچه خیس خنک شود. اگر شخص گرمازده هوشیاری خود را از دست داد یا شروع به استفراغ مایعات کرد باید فورا به اورژانس مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: پنج علت احساس تشنگی زیاد در طول روز که باید جدی بگیرید

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.