رژیم غذایی و درمان بیماری ام اس

آیا رژیم خاصی برای کمک به درمان بیماری ام اس وجود دارد؟

در مطلب قبلی در خصوص بیماری ام اس و علائم بروز این بیماری توضیحات مفصلی ارائه شد. امروز قصد داریم در رابطه با این موضوع توضیح دهیم که آیا برای کمک به درمان بیماری ام اس رژیم غذایی خاصی وجود دارد یا خیر.

رابطه رژیم غذایی و درمان بیماری ام اس

پاسخ به این سوال که آیا رژیم خاصی برای کمک به درمان بیماری ام اس وجود دارد، خیر می‌باشد. طبق اظهارات دکتر  ثابت نشده است که هیچ رژیم غذایی می‌تواند در کنترل علایم این بیماری کمک کند. این گروه همانند همه افراد جامعه باید غذایی سالم بخورند. غذای مناسب برای این گروه غذایی با چربی و نمک کم و فیبر زیاد می‌باشد. بعضی تحقیقات از اثر مثبت مواد غذایی با امگا 3 زیاد و چربی اشباع شده با منبع حیوانی  پایین در کنترل علایم بیماری خبر داده اند. تحقیقی دیگر از اثر خوب بیوتین با دوز بالادر این بیماری خبر داده است، هرچند این خبرها در حد تحقیق می‌باشد و کاملا قطعی نمی‌باشد.

حفظ سطح ویتامین دی در سطح طبیعی برای این بیماران ضروری است. متاسفانه سطح ویتامین دی در اکثر ایرانیان پایین می‌باشد و نیاز به مصرف مکمل لازم می‌باشد.

درباره انتخاب غذا موارد زیر را دقت کنید:

  1. کمبود ویتامین و مواد معدنی باعث بدتر شدن علایم بیماری نمی‌شود.
  2. حذف وعده غذایی باعث افت انرژی می‌شود که می‌تواند ضعف و خستگی حاصل از این بیماری را بدتر کند و لذا کار خوبی نیست.
  3. بعضی درمان‌ها مانند کورتون و داروهای ضد افسردگی می‌تواند باعث چاقی بشود. اگر چاقی با کم تحرکی همراه شود باعث فشار به مفاصل و از ضعف عضلات می‌شود. این چرخه معیوب می‌تواند فرد را زمین‌گیر کند و کارآیی را کاهش دهد. با رژیم غذایی سالم و فعالیت ورزشی روزانه تحت نظر پزشک متخصص باید مانع این اتفاق‌ها بشوید.
  4. مصرف ال کارنتین اگر با نظر پزشک درمانگر شما باشد می‌تواند خستگی را کاهش بدهد و به سوخت و ساز چربی کمک کند.

 

من قبل از بیماری ورزش روزانه و سنگین انجام می‌دادم آیا حالا هم می‌توانم ورزش بکنم؟

سه علامت شایع خستگی، ضعف عضلانی و عدم تعادل ورزش کردن را سخت می‌کند. البته این موارد کار شما را سخت می‌کند اما غیر ممکن نمی‌کند. شما باید ورزش را با شدت کمتر و در حد تحمل انجام بدهید. اینکه چه ورزشی و با چه شدتی برای شما مناسب می‌باشد را پزشک متخصص توانبخشی و تیم توانبخشی شامل فیزیوتراپ و کاردرمان تعیین می‌کند. شما به نسبت یک فرد غیر مبتلا زودتر خسته می‌شوید این خستگی به دو علت ماهیت بیماری و ضعیف شدن پاسخ‌دهی عضلات می‌باشد. نباید اجازه بدهید ورزش شما را خسته بکند و از طرفی مراقب دمای بدنتان نیز باشید. افرایش گرمای درونی بدن یا core temperature باعث تشدید خستگی شما می‌شود. به طور خلاصه ورزش را باید تحت نظر با شدت متوسط انجام بدهید از محیط‌های گرم پرهیز کنید و در صورت حس خستگی ورزش را قطع کنید.

اگر در هنگام ورزش احساس تاری دید یا گزگز پیدا کردید نگران نباشید ورزش را قطع کنید و بدنتان را خنک کنید این علایم که به علت افزایش دمای درونی بدن می‌باشد رفع می‌شود. اگر اختلال در تعادل دارید ورزشهای آبی را پیشنهاد می‌کنم زیرا بدون نگرانی از سقوط می‌توان تمرینات تعادلی را انجام داد البته استفاده از سونا و جکوزی ممنوع می‌باشد.

توانایی موجود خود را بشناسید و به آرامی آنرا گسترش بدهید و با فشار بیش از حد به خودتان آسیب نزنید.

برای مشاهده مطالب پزشکی آموزنده می‌توانید دکتر پناهی را در اینستاگرام دنبال کنید.

امتیاز: 4.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.