آیا عزت نفس پایینی دارید؟ 5 عادت سالم برای افزایش عزت نفس و خود دلسوزی

بسیاری از مردم مشکل کمبود عزت نفس دارند و عزت نفس پایین در بسیاری از ابعاد زندگی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است. ما در اینجا راه‌هایی را برای افزایش عزت نفس و خود دلسوزی با شما به اشتراک می‌گذاریم.

افزایش عزت نفس

بسیاری از افراد زمانی به درمانگر مراجعه می‌کنند که احساس کنند ارزش شخصی آن‌ها به خطر افتاده است. آنها معمولا می‌گویند:

“من دائما احساس می‌کنم مقصر هستم.”

“احساس می‌کنم که همه اطرافیانم من را قضاوت می‌کنند. “

“من باور نمی‌کنم که لیاقت تمام موفقیت‌ها و دستاورد‌هایم را داشته باشم. “

اگر عبارات بالا برایتان آشنا به نظر می‌رسد، ممکن است با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم کنید.

عزت نفس پایین می‌تواند منجر به بعضی مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود در نتیجه ممکن است نتوانیم به دنبال اهدافمان برویم و بر روابطمان تأثیر منفی بگذارد.

در اینجا ما در مورد پنج عادتی صحبت می‌کنیم که می‌توانید برای جلوگیری از احساس گیر افتادن در عزت نفس پایین، آن‌ها را انجام دهید:

5 عادت برای افزایش عزت نفس:

افزایش عزت نفس و خود دلسوزی

1. خود دلسوزی (self-compassion) را در خود پرورش دهید

به گفته کریستین نف، پیشگام در زمینه self-compassion، افرادی که خود دلسوزی بالایی دارند، معمولا عزت نفس بالایی هم دارند.

در عمل خود دلسوزی، با خود با مهربانی رفتار می‌کنید. زمانی که شکست می‌خوریم، مرتکب خطا می‌شویم، احساس بی‌کفایتی می‌کنیم یا با مشکلاتی در زندگی مواجه می‌شویم، باید به جای انتقاد از خود، خودمان را تشویق کنیم.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Personality and Individual Differences، خود دلسوزی (self-compassion) ینی پذیرش شک به خود، انتقاد وارزیابی منفی از خود و مصیبت و سختی، همه به عنوان بخشی از تجربه انسانی است. افرادی که نسبت به خود، خود دلسوزی دارند برای مقابله با آزمایش‌ها و سختی های زندگی آماده‌تر هستند.

در اینجا دو راه وجود دارد که می‌توانید برای بالا بردن عزت نفس خود، خود دلسوزی (self-compassion) را تمرین کنید:

  • تمرین “چگونه با دوستتان رفتار می‌کنید” را امتحان کنید

 به دوستتان که در یک موقعیت چالش برانگیز یا ناراحت‌کننده قرار دارد، چگونه پاسخ می‌دهید؟ به این فکر کنید که اگر شما به همان شیوه و لحن به خودتان پاسخ دهید، اوضاع چقدر می‌تواند تغییر کند. درست است که ما اغلب سخت‌گیرترین منتقدان خود هستیم اما رفتار کردن با خود مانند یک دوست صمیمی یکی از راه‌های افزایش سطح خود دلسوزی و عزت نفس است.

  • خودتان را لمس یا بغل کنید مانند وقتی که دوستتان را بغل می‌کنید

اگر تحت استرس زیادی هستید، چند نفس عمیق بکشید و به آرامی خود را در آغوش بگیرید. تا زمانی که آرام بگیرید، چند ضربه آرام به خود بزنید مانند کسی که به آرامی به پشتتان میزند.

2. اطراف خود را با افرادی پر کنید که تشویق کننده، پذیرنده و منعطف باشند

تحقیقات نشان می‌دهد که پذیرش و تایید ما از جانب دیگران باعث افزایش عزت نفس ما می‌شود. بر ایجاد روابطی تمرکز کنید که به شما فضا، حمایت و تشویق لازم برای تبدیل شدن به بهترین نسخه خود را می‌دهد.

 از ارزیابی و نگاه کردن به روابط خود نترسید و افرادی را که شما را مورد انتقاد، سرزنش و شرمساری قرار می‌دهند، از زندگی حذف کنید. همیشه حواستان باشد که به چه کسانی اجازه ورود به زندگی خود را می‌دهید.

3. پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید

ما اکثر مواقع به دنبال دستاوردهای بزرگ هستیم، بدون این که از مسیر لذت ببریم و یا قدردان قدم‌های کوچکی که برای خود برداشته‌ایم، باشیم. ما رویاها و آرزوهای بزرگی داریم و تمایل داریم تا در حد افراط و یا کمال آن‌ها را هر چه سریع‌تر پیش ببریم. این کار می‌تواند باعث شود ما احساس غرق شدن کنیم و می‌تواند در عزت نفس ما تاثیر منفی بگذارد زیرا احساس می‌کنیم که دیگر کنترل شرایط خود را در دست نداریم.

طبق تحقیقات، جشن گرفتن بردها و قدم‌های کوچک، روحیه و انعطاف پذیری ما را افزایش می‌دهد و ما را سرشار از حس مثبت می‌کند.

ما باید برای بالا نگه داشتن روحیه و خسته نشدن در طی رسیدن به اهداف بزرگ‌تر، با رسیدن به نقاط کوچک، به خود جایزه بدهیم. این کار به ما انگیزه می‌دهد تا اهداف بزرگ خود را دنبال کنیم. تمرکز بر روی پیشرفتتان بهتر از تمرکز بر روی کمال گرایی است.

4. منتقد درونی خود را با جملات تاکیدی مثبت جایگزین کنید

زمانی که احساس می‌کنید عزت‌نفس‌تان کم شده است، سعی کنید خودگویی منفی را با جملات حمایتی و مثبت از خود جایگزین کنید، مانند:

“من قوی هستم. من می‌توانم از این شرایط چالش برانگیز عبور کنم. “

” اشتباهات من را تعریف نمی‌کنند. به یادگیری و رشد ادامه می‌دهم. “

5. از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی اروپایی نشان داد که گذراندن یک ساعت در فیس بوک به صورت روزانه با کاهش قابل توجه عزت نفس همراه است. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا چرخه مقایسه خود با دیگران را بشکنید و به شما زمان بیشتری می‌دهد تا بر روی چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند، تمرکز کنید.

شما چه پیشنهادی برای افزایش عزت نفس و خود دلسوزی دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.