8 روش برای برخورد با افرادی که سعی می کنند شما را تحقیر کنند

برخی از افراد، آگاهانه یا ناخودآگاه، دیدگاه‌هایی دارند که می‌تواند برای دیگران آسیب‌زننده باشد. این موارد می تواند از حرکات تحقیرآمیز و انتقادجویی گرفته تا نظرات کنایه آمیز باشد. در حالی که نمی‌توانیم جلوی دیگران را از تحقیر کردن و برخورد نادرست بگیریم، نحوه واکنش ما به این اتفاقات می‌تواند در نتیجه تفاوت ایجاد کند.

چگونه با افرادی که تحقیر می‌کنند، برخورد کنیم:

تحقیر کردن

1. عصبانی نشوید

برای برخی افراد، اولین واکنش آنها پس از مواجهه با حرکت تحقیر آمیز ممکن است عصبانی شدن باشد. عصبانیت در همچین موقعیتی می‌تواند معمول باشد اما این دقیقاً همان کاری است که نباید انجام دهیم. خشم، ما را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهد. دلیلش این است که ما نشان می‌دهیم که طرف مقابل در تحقیر ما موفق بوده است و ثانیاً عصبانیت منجر به درگیری بیشتری می‌شود. وقتی از روی عصبانیت رفتار می‌کنیم، به درستی فکر و رفتار نمی‌کنیم.

2. فاصله خود را از موقعیت حفظ کنید

گاهی اوقات، افراد واقعاً از رفتار خود آگاه نیستند، بنابراین ممکن است نظرات منفی بدهند که می‌تواند نگرش مثبت دیگران را تغییر دهد بدون اینکه حتی متوجه شوند که این کار را می‌کنند. یکی از راه‌های کنار آمدن با این موقعیت این است که بپذیرید آنچه آن شخص می‌گوید در مورد موقعیتی است که خود شخص در زندگی شخصی‌اش با آن مواجه است و لزوماً در مورد شما نیست. با انجام این کار، می‌توانید همدلی بیشتری با طرف مقابل داشته باشید و اجازه ندهید نظرات او به شما آسیب برساند.

3. برای جواب دادن وقت بگذارید

زمانی که احساس می‌کنید نظر یا عمل شخصی باعث ناراحتی شما شده است، بهترین کار این است که یک نفس عمیق بکشید و اجازه دهید مدتی بگذرد. انجام این کار به شما دیدگاه وسیع‌تری نسبت به اتفاقی که افتاده است می‌دهد، شما را در لحظه آرام‌تر می‌کند و می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند. ممکن است به جای اینکه ری‌اکشن بسیار تندی داشته باشید، پاسخ مسالمت‌آمیزی بدهید.

4. نقد یا توهین را دوستانه بپذیرید یا رد کنید

برخی از افراد تمایل دارند بسیار انتقادی باشند، از القاب آزاردهنده استفاده کنند یا به ویژگی‌های فیزیکی یا شخصی دیگران اشاره کنند تا سعی کنند ناراحتی و واکنش شخص را برانگیزند. با این حال، این به ما بستگی دارد که تصمیم بگیریم به این نظرات چگونه واکنش نشان دهیم. برای جلوگیری از هرگونه درگیری و خنثی کردن این نوع پرخاشگری‌ها می‌توانید از 2 گزینه زیر استفاده کنید.

نظر را بپذیرید: با آرامش به فرد مورد نظر اجازه دهید بداند آنچه می‌گوید درست است و شما با آن خوب هستید.

نظر را رد کنید: مهربان اما قاطعانه به طرف مقابل نشان دهید که آنچه می‌گوید اشتباه است اما شما را آزار نمی‌دهد.

5. توضیح بخواهید

گاهی اوقات، توهین‌ها چندان واضح و قابل تشخیص نیستند و حتی می‌توانند به عنوان تعریف و تمجید باشند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توضیحی بخواهید که چرا آن شخص چیزی را گفته است یا منظورش از آن چیست. در بهترین حالت، منظور توهین نبوده و همه اینها فقط یک سوء تفاهم بوده است اما اگر توهین بود، حداقل می‌توانید به جای ایجاد ناراحتی، صحبت را دوستانه پیش ببرید.

6. فردی که به شما قلدری می‌کند را نادیده بگیرید

زمانی که شخصی از مرزهای خود می‌گذرد و به شما بی‌احترامی می‌کند، آنها را نادیده بگیرید. احتمالاً طرف مقابل متوجه می‌شود که قرار نیست وقت خود را صرف نظرات توهین‌آمیز یا منفی او کنید. همچنین می‌توانید به آنها بفهمانید که حرف آن‌ها هیچ تأثیری روی شما ندارند. حتی می‌توانید با حذف جزئیاتی که نامناسب می‌دانید، مکالمه را ادامه دهید. به نوعی با انجام این کار بدون گفتن کلمه‌ای مرزها را تعیین می‌کنید.

7. از حس شوخ‌طبعی خود استفاده کنید

پاسخ دادن با حس شوخ طبعی به طرف مقابل، گاهی اوقات یک موقعیت تنش‌زا را می‌تواند به موقعیتی خنده‌دار تبدیل کند. این یک راه خوب برای نشان دادن این است که قرار نیست بازی آنها را ادامه دهید و به نوبه خود می‌تواند به کاهش تنش کمک کند. با این حال حس شوخ طبعی در بعضی از موقعیت‌ها می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

8. فاصله خود را از افراد سمی حفظ کنید

گاهی اوقات شما با افرادی روبرو می‌شوید که فقط به دنبال درگیری هستند. آنها را خیلی قضاوت نکنید. افراد گاهی ممکن است نتوانند احساسات خود را کنترل کنند و در نهایت از کاه، کوه بسازند. بهترین کار این است که به طور سالم از این افراد فاصله بگیریم. می‌توانیم با آن‌ها تماسی نداشته باشیم یا اگر مجبور به ملاقات با آنها هستیم، فقط در شرایط خاصی این کار را انجام دهیم تا باعث درگیری نشود. این فاصله می‌تواند به ما در حفظ سلامت روان و جلوگیری از هر گونه تنشی کمک کند.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.