شامپو خشک چیست؟ هر چیزی که باید در مورد شامپو خشک بدانید

شامپو خشک محصولی برای موی سر است که ادعا می‌کند چربی و کثیفی موهای شما را کم می‌کند. بر خلاف شامپوها و نرم کننده‌های مرطوب، شامپوی خشک را می‌توانید زمانی که موهای شما خشک است و آب نخورده است، استفاده کنید.

در زمان استفاده از شامپوی خشک نیازی نیست موهای خود را بشورید و معمولاً از این شامپو روی تاج سر و نواحی که روغنی می‌شود استفاده می‌کنند.

طرز استفاده از شامپو خشک

شامپو خشک چگونه کار می‌کند؟

پوست سر شما با فولیکول‌های مو پوشیده شده است. این فولیکول‌ها فقط باعث جوانه زدن موها نمی‌شود بلکه باعث تولید سبوم هم می‌شوند و در واقع روغن طبیعی است که پوست سر شما را نرم می‌کند و به محافظت از پوست زیر سر کمک می کند.

 اما زمانی که عرق می‌کنید یا زمانی را در خارج از منزل می‌گذرانید یا حتی به کارهای روزمره خود می پردازید، چربی و عرق پوست سر در موهایتان جمع می‌شود. در حالی که مقداری روغن روی سر شما طبیعی است جمع شدن بیش از حد چربی به موهای شما ظاهری چرب می‌دهد.

شستن، سشوار کشیدن و حالت دادن به موهایتان به صورت روزانه می‌تواند زمان بر باشد و حتی ممکن است برای سلامت موهای شما مفید نباشد.

اینجاست که شامپوی خشک برای راحتی کار شما وارد می‌شود که از الکل و مواد فعال بر پایه نشاسته برای جذب روغن و عرق موهای شما استفاده می‌کند.

آیا شامپو خشک موثر است؟

بسته به بافت موی شما، شامپوی خشک احتمالا موهای شما را کمتر چرب می‌کند. اما فریب کلمه “شامپو” در نام این محصول را نخورید. شامپوی خشک در واقع برای تمیز کردن موهای شما نیست.

شامپو‌های خشک کثیفی و چربی روی پوست سر شما را پنهان می‌کنند. توجه داشته باشید که این شامپو‌ها به عنوان جایگزینی برای شستن موها سر عمل نمی‌کنند. در واقع استفاده بیش از حد از شامپوی خشک می‌تواند منجر به خارش و خشکی پوست سر شود.

موی چرب

شامپوی خشک برای موهایی که به طور طبیعی چربی زیادی دارند، مؤثرتر است. موهایی که به سرعت چرب می‌شوند باید مرتباً شسته شوند تا پوست سر تمیز شود و از مسدود شدن منافذ جلوگیری شود.

موهای طبیعی

اگر موی طبیعی دارید و موهایتان چرب نیست باید شامپوی خشکی بخرید که مخصوص نوع موی شما باشد. به خاطر داشته باشید که اگر موهای شما قهوه‌ای تیره یا سیاه است زمانی که شامپوی خشک را روی پوست سر خود اسپری می‌کنید، ممکن است پوسته پوسته به نظر برسد. پس شامپویی را بخرید که مخصوص موهای تیره و طبیعی باشد.

موی مجعد

موهای مجعد پس از استفاده از شامپوی خشک نباید برس زده یا شانه شوند در غیر این صورت ممکن است خشک و وز به نظر برسند.

نحوه استفاده از شامپو خشک

نحوه استفاده از شامپو خشک ممکن است بسته به موارد زیر متفاوت باشد:

  • نوع مو
  • بافت
  • طول
  • چرب بودن مو

با موهایی که خشک هستند و رطوبت ندارند شروع کنید و هر گونه سنجاق، گره و چیزهای دیگری که به مویتان وصل است را بکنید:

  • قوطی شامپوی خشک را حدود 15 سانتی متر از تاج سر خود دور نگه دارید.
  • مقدار کمی از آن را مستقیماً به ریشه خود اسپری کنید. از مو پشت گردن، بالای گوش و پشت سر خود غافل نشوید.
  • حالا شامپو را با انگشتان خود روی موهایتان ماساژ دهید.
  • بعد از اسپری کردن شامپو روی موهایتان می‌توانید از سشوار برای حجیم‌تر کردن موهایتان استفاده کنید.

اشکالات شامپو خشک برای پوست سر

استفاده از شامپو خشک عیب زیادی ندارد به شرطی که در حد اعتدال از آن استفاده کنید. اگر یک یا دو بار در هفته از شامپوی خشک استفاده می‌کنید تا موهایتان را تازه نگه دارید احتمالاً هیچ اثر منفی بر روی موهای شما نمی‌گذارد.

با این حال استفاده از شامپو خشک برای بیش از دو روز متوالی می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست سر شما شود. همچنین می‌تواند منافذ روی سر شما را مسدود کند و در نتیجه جوش‌های دردناک یا بثورات پوستی ایجاد کند.

در مورد اینکه آیا باید از وسایل حالت دهنده داغ روی موهایی که شامپوی خشک دارند استفاده کنید، نظرات متفاوتی وجود دارد اما این را بدانید که شامپوی خشک می‌تواند موهای شما را خشک کند و باعث آسیب پذیرشدن موهایتان در برابر گرما شود.

چند بار باید موهای خود را با شامپوی خشک بشویید؟

شامپوهای خشکی که بر پایه پودر هستند و بر پایه الکل نیستند می‌تواند در درازمدت برای موهای شما بهتر باشند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که افرادی که مستعد موهای چرب هستند، یکبار در روز از این شامپو استفاده کنند و اگر موی خشک تری دارید می‌توانید سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.