مطالعه

معرفی تکنیک‌ها و روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب

در عصر امروز کتاب خواندن باید تبدیل به یک کار روزمره شود درنتیجه از امروز باید کودکانمان را در مسیر کتاب‌خوانی و مطالعه قرار دهیم. کودکان باید از همان ابتدا به کتاب خواندن عادت کنند و از لحظات خود بهترین استفاده را داشته باشند. اما در دوره‌ای که کودکان و نوجوانان مدام با تبلت و بازی‌های کامپیوتری مشغول هستند چگونه می‌توان آن‌ها را به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کرد. آمار مطالعه در کشورهای توسعه یافته‌ای چون ژاپن روزانه ۴۵ دقیقه است و کودکان به کمک فرهنگ سازی صحیح، به مطالعه علاقه زیادی دارند. در این مطلب تکنیک‌ها و روش‌هایی ساده‌ای را برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب در اختیارتان قرار خواهیم داد تا بتوانید فرزندانتان را از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کنید.

کتابخوانی کودکان

کتاب‌های خودتان را جلو کودکان مطالعه کنید

علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب اولین قدم برای پیشرفت آن‌ها است. برای اینکه به کودکان نکاتی را بیاموزیم باید آن نکات را قبل از آموزش، خودمان انجام دهیم تا برای کودکان فرهنگ‌سازی شود. کودکان با دیدن، بهتر یاد می‌گیرند درنتیجه تکرار و توضیح موضوعات مختلف درمواردی بی تأثیر خواهد بود. بامطالعه‌ی روزمره در خانه در جلوی کودکان می‌توانیم فرهنگ کتاب خواندن را در خانه‌ی خود رایج کنیم. زمانی که محیط خانه برای کتاب خواندن آماده شود، کودک نیز ناخداگاه به سمت مطالعه کشیده می‌شود. درنتیجه کودک، بازی کامپیوتری یا تبلتش را رها می‌کند تا به شما ملحق شود. با این روش کودک یاد خواهد گرفت که چگونه از لحظات ارزشمند زندگی‌اش استفاده کند و تمام‌روز خود را با تلویزیون دیدن و بازی‌های کامپیوتری هدر نخواهد داد. درنتیجه اگر می‌خواهید کودکتان کتاب‌خوان شود باید مدام جلوی او کتاب بخوانید تا نظرش را به خود جلب کنید.

برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب باید کتاب‌هایشان را مطالعه کنید

یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب این است که کتاب کودکانتان را با صدای بلند برای خودتان بخوانید تا کودک با شنیدن داستان نظرش به سمت کتاب جلب شود. همچنین زمانی که کتاب کودکان را می‌خوانید می‌توانید حرف‌های مشترک مفیدی با کودکان داشته باشید پس می‌توانید مدام درباره کتاب‌های مختلف با آنها صحبت کنید. همچنین زمانی که کودکان ببینند که شما کتاب آنها را می‌خوانید به کتابشان علاقه‌ی بیشتری پیدا می‌کنند و احساس بهتری نسبت به کتاب خود خواهند داشت.

علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب

به کودکان کمک کنید تا کتاب نویسندگان بهتری را انتخاب کنند

ازآنجاکه تنوع کتاب‌های کودکان این روزها بسیار زیاد است، انتخاب کتاب مناسب برای کودکان دشوارتر شده است. درنتیجه شما می‌توانید در انتخاب کتاب و نویسنده‌ی بهتر به کودکانتان کمک کنید. این روزها علاوه بر کتاب‌های ایرانی شاهد کتاب‌های ترجمه‌شده نیز هستیم که از نشریات مختلف ارائه می‌شوند. درنتیجه می‌توانید باکمی تحقیقات و جستجو، کتاب‌های بهترین نویسندگان جهان را در اختیار کودکان خود قرار دهید. سالانه لیست کتاب‌های محبوب ازنظر کودکان و لیست کتاب‌هایی که موفق به دریافت جایزه شده‌اند منتشر می‌شود که می‌توانید بر اساس علایق کودکان، در این لیست بهترین کتاب‌ها را پیدا کنید.

آشنایی کودکان با کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌ها

برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه کتاب باید آن‌ها را با کتاب‌خانه و کتاب‌فروشی های جذابی چون شهر کتاب آشنا نمایید. در محیط‌هایی که کتاب و کتاب‌خوانی رایج باشد، کودک نیز علاقه‌مند می‌شود و پس از مدتی با دیدن تنوع کتاب‌ها، کنجکاو خواهد شد. کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی با تنوع زیاد کتاب‌ها وسوسه‌انگیز هستند و قطعاً نظر کودکان را به خود جلب خواهند کرد. درنتیجه می‌توانید کودکان را هفته‌ای یک‌بار به مکان‌های این‌چنینی ببرید.

کتاب فروشی

همان کتابی را تهیه کنید که کودک می‌خواهد

ممکن است کودکان نظرشان به کتاب‌هایی جلب شود که ازنظر ما جالب یا مفید نیستند و ممکن است از خرید آن‌ها خودداری کنیم. اما این کار اشتباه است. باید کتابی را برای کودک بخریم که به آن علاقه نشان داده و نظرش به آن جلب شده است. حتی اگر کتابی برایمان جالب نیست ولی نظر کودکمان را جلب کرده نیز می‌تواند برای او مفید باشد و علاقه‌ی او به مطالعه را افزایش خواهد داد. دقت داشته باشید که کتاب خواندن کودکان باید یک عمل تفریحی باشد درنتیجه به‌اجبار کتابی را برای کودکان و نوجوانان تهیه نکنید و بگذارید خودشان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند. تنها وظیفه‌ی شما در این بخش این است که آن‌ها را راهنمایی کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar محمد ریاحی گفت:

    متاسفانه در ایران اوضاع کتابخوانی خوب نیست ما باید ازکتاب به عنوان یک شمع روشن در تاریکی جامعه استفاده کنیم .از شما متشکرم

  2. Avatar سارا گفت:

    مطلب کاربردی و خوبی بود. مخصوصا برای کسانی که بچه دارند و این دوره که همه بچه ها تو دستشون گوشی یا تبلته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.