خودروهای 6 چرخ

خودروهای 6 چرخ – آشنایی با مشهورترین و جذاب‌ترین آنها در جهان

از گذشته تاکنون خودروهای 6 چرخ قدرتمندی طراحی و تولید شده است که در اصل هدف از تولید این نوع خودروها کاربری نظامی، جاده‌ای و اتومبیل‌رانی بوده است. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مشهورترین خودروهای 6 چرخ جهان و ویژگی‌های بی‌نظیر آن‌ها آشنا کنیم.

همانطور که عملکرد خودرو‌‌های چهارچرخ خیلی بهتر از عملکرد خودرو‌های 3 چرخ می‌باشد، می‌توان به‌راحتی حدس زد که عملکرد خودروهای 6 چرخ نیز خیلی بهتر از خودرو‌های 4 چرخ می‌باشد. هنوز هیچ کس نتوانسته است بفهمد که هدف مهندسین خودرو از طراحی و توسعه خودرو‌های 3 چرخ چه بوده است؟ ازاین‌رو نمی‌توان به‌طور یقین گفت که در مغز مهندسین خودرو‌های 3 چرخ چه‌ می‌گذشته است؟ جالب است که همین سوالات با پاسخ‌های مبهم، دوباره و دوباره در تاریخ طراحی و تولید خودرو‌ها برای همه طرفداران خودرو مطرح شده است. چراکه مهندسین خودرو پس از طراحی و توسعه خودرو‌های 3 چرخ، خودروهای 6 چرخ را نیز طراحی و تولید کرده‌اند، سپس آن‌ها را روانه‌ی بازار کرده‌اند.

نظر شما درمورد دلیل اصلی طراحی و تولید خودروهای 6 چرخ چیست؟

در میان تمامی پاسخ‌های مبهمی که وجود دارد، برخی از کارشناسان و همچنین طراحان خودرو بر این باورند که قدرت دلیل اصلی طراحی و تولید چنین خودرو‌هایی بوده است. به‌گونه‌ای که قدرت مانور خودروهای 6 چرخ در جاده‌ها خیلی بیشتر از خودرو‌های 3 چرخ و همچنین 4 چرخ می‌باشد. البته می‌توان چنین احتمالی نیز داد که ظاهری تهاجمی و منحصربه‌فرد دلیل اصلی برای طراحی و تولید اینگونه خودروها بوده است.خودروهای 6 چرخ

اگر بخواهیم از معیار ظاهر به دلیل اصلی طراحی و تولید خودروهای 6 چرخ بنگریم، باید بگوییم که واقعا خودروهای 6 چرخ در کنار مدل‌های 4 چرخ جذاب‌تر هستند و فوق‌العاده زیاد توجه همه را به خودشان جلب می‌کنند.

آشنایی با  خودروهای 6 چرخ مشهور

امکان دارد برای شما چنین مسئله‌ای پیش نیامده باشد که خودروی 6 چرخ را از نزدیک ببینید ازاین‌رو با خود فکر کنید که خودروی 6 چرخ تنها در حد یک ایده می‌باشد که مرتبط به چند سال اخیر است. اما باید بگوییم که تاکنون خودروهای 6 چرخ فوق العاده محبوبی طراحی و تولید شده‌اند که ایده‌ی طراحی آن‌ها به چند دهه قبل باز می‌گردد و جالب‌تر از همه اینکه، حتی از خودروهای 6 چرخ در پیست مسابقات اتومبیل‌رانی نیز استفاده شده است. با تمام این تعاریف در زمینه خودروهای 6 چرخ قصد داریم در ادامه این مقاله توجه شما را به چند خودرو جذاب 6 چرخ جلب کنیم و شما را با خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا کنیم. ازاین‌رو اگر به دنیای خودرو به‌خصوص خودرو‌های جذاب و خاصی مانند خودروهای 6 چرخ علاقه دارید ادامه این مقاله را دنبال کنید.

1. خودروی سیتروئن CX Loadrunner

خودروی سیتروئن CX Loadrunner، محصول دهه 1970 می‌باشد. به‌گونه‌ای که تولید این خودرو از سال 1974 آغاز شده است و تا سال 1991 نیز ادامه داشته است. شاید ظاهر این خودرو برای شما جذابیت آنچنان خاصی نداشته باشد اما به این دلیل که این خودرو دارای طراحی آیرودینامیک بود آن زمان در میان طرفداران خودرو برای خود اسم و رسمی داشت.سیتروئن CX Loadrunner

جالب است بدانید که از این خودرو استفاده‌های مختلفی می‌شده است، به‌گونه ای که از این خودرو به‌عنوان آمبولانس، خودروی فیلم‌برداری، لیموزین و همچنین خودروی حمل روزنامه نیز استفاده می‌شده است. البته این خودروی فرانسوی، با هدف حمل و انتقال روزنامه طراحی و تولید شده بود. جالب است بدانید که تا قبل از اینکه اینترنت به‌وجود بیاید به این دلیل اکثر مردم اخبار را از روزنامه‌ها دنبال می‌کردند مسئول پخش روزنامه در کشور فرانسه خودروی سیتروئن CX Loadrunner بود. این خودرو دارای پیشرانه 4 سیلندری با حجم‌های 2 تا 2.5 لیتری بود.

2. خودروی کارمایکل کوماندو هایلندر

این خودرو نیز مانند خودروی سیتروئن CX Loadrunner، محصول دهه 1970 می‌باشد. البته این خودرو در دهه 1980 نیز طراحی و تولید شده بود.‌خودروی کارمایکل کوماندو – هایلندر، یک خودروی ایتالیایی می‌باشد که توسط شرکت طراح و سازنده بریتانیایی کارمایکل طراحی و تولید شده است. شرکت بریتانیایی کارمایکل در دو دهه 1970 و همچنین 1980 دو مدل 6 چرخ کوماندو و هایلندر را براساس محصول لندرور طراحی و تولید کرد. هر دو نوع خودرویی که کمپانی بریتانیایی کارمایکل طراحی و تولید کرده بود از قوای فنی رنجرور استاندارد بهره‌مند شده بودند.کارمایکل کوماندو – هایلندر

البته لازم است بدانید که محور اضافه شده در این دو مدل خودرو به هیچ وجه محرک نبود. موارد استفاده از دو مدل خودروی شرکت کارمایکل شامل خودرو‌های اکتشافی، آتشنشانی و همچنین خدمات فرودگاهی بوده است. شاید فکر کنید که خودروهای کوماندو – هایلندر به این دلیل که محور اضافه شده در آن‌ها متحرک نبوده‌ است عملکرد خوبی در مسیر‌های آفرود نداشته‌اند، اما باید بگوییم که وزن این دو مدل خودرو بین 6 چرخ آن‌ها تقسیم می‌شده است از این رو هیچ خللی در عملکرد آن‌ها در مسیر‌های آفرود ایجاد نمی‌شده است.

3. خودروی فرمول یک تیرل P34

مدیر بخش طراحی تیم تیرل با نام درک گاردنر، فرد فوق‌العاده خلاقی بود که ایده‌های متعددی برای طراحی و تولید خودرو‌های منحصر‌به فرد می‌داده است، یکی از این ایده‌های خلاقانه در طراحی و تولید خودرو به ساخت خودروی 6 چرخ فرمول یک تیرل P34 تبدیل شد. هدف درک گاردنر، مهندس خلاق خودروساز برای طراحی و ساخت این خودروی جذاب و منحصر‌به‌فرد، استفاده از دو تایر کوچک در جلوی خودرو برای افزایش چسبندگی و همچنین کاهش داونفوریس بوده است.خودروی فرمول یک تیرل P34

جالب‌ترین بخش از طراحی و تولید خودروی فرمول یک تیرل P34 استفاده از تایر‌های اختصاصی در این خودرو بوده است. به‌گونه‌ای که از تایر‌های اختصاصی 10 اینچی در ساخت این خودرو استفاده شده بود. اما شاید برای شما هم سوال باشد که چرا از تایر‌های 10 اینچی برای طراحی و تولید این خودرو استفاده شده بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آقای درک گاردنر تمایل زیادی داشت که ماشینی که طراحی کرده است در پیست اتومبیل‌رانی با دیگر خودرو‌ها مسابقه بدهد، ازاین‌رو در طراحی و تولید این خودرو از تایر‌های 10 اینچی استفاده شده است تا برای اولین بار در گرن پری اسپانیا در سال 1976 مسابقه دهد.

خودروی فرمول یک تیرل P34 بهترین عملکرد را داشته است به‌گونه‌ای که در سال 1976 در گرن پری سوئد باعث شد مقام‌های اول و دوم به تیم تیرل الف برسد و همچنین در پایان سال 1977 مقام سوم تیمی برای آن‌ها کسب شود. در سال 1978 دومین نمونه از این خودرو با نام P34B طراحی و تولید شد اما متاسفانه نتوانست مانند نمونه اول این خودرو به شکل آنچنان موفقی ظاهر شود.

4. خودروی پنتر 6

خودروی پنتر 6 در سال 1977 طراحی و تولید شد. این خودرو در نگاه اول به‌نظر خیلی عجیب و غریب است. مطمعناً شما هم با دیدن این خودرو چنین فکری کرده‌اید. این خودرو توسط یک برند خودروساز فوق‌العاده مطرح ایتالیایی با نام پنتر وست ویندز در سال 1977 تا سال 1978 تنها در دو دستگاه طراحی و تولید شده است. خودروی پنتر 6 دارای پیشرانه 8 سیلندری وی شکل، 8.2 لیتری کادیلاک به‌همراه دو توربوشارژر می‌باشد. البته لازم است بدانید که دو توربوشارژر این خودرو در جلوی اکسل عقب نصب شده بود.

پنتر 6

علاوه‌ بر تمامی این‌ها این خودرو دارای یک گیربکس 3 سرعته اتوماتیک نیز بوده است. طراحی و عملکرد پیشرانه کادیلاک استفاده شده در این خودرو به این شکل می‌باشد که پیشرانه کادیلاک 600 اسب بخار قدرت را تنها به محور عقب خودرو ارسال می‌کند. به این دلیل که دو محور جلویی این خودرو تنها وظیفه فرمان‌پذیری دارند. هدف از طراحی و تولید این خودرو سواری لوکس و راحت بوده است که با قیمت 39 هزار و 950 پوند یعنی 51 هزار دلار به فروش می‌رسیده است. جالب است بدانید که قیمت این خودرو دو برابر قیمت خودرو فراری مدل 512BB بوده است. با چنین براوردی به‌‌راحتی می‌توانید حدس بزنید که چرا تنها دو دستگاه از آن طراحی و تولید شده بوده است. به دلیل قیمت فوق‌العاده بالای این خودرو بود که تنها دو دستگاه از آن طراحی و تولید شد.

5. خودروی ساب 906

خودروی ساب 906، محصول سال 1981 می‌باشد. این خودرو توسط طراح مطرح و مشهور لیف ملبرگ طراحی و تولید شده است. البته طراحی این خودرو تنها طرح پیشنهادی از سوی لیف ملبرگ نبوده است بلکه جزء چندین طرح فوق‌العاده جذاب و منحصربه‌فرد از سوی این طراح خبره بوده است. ساب 906

درواقع کار طراحی و تولید این خودرو توسط لیف ملبرگ به این شکل آغاز شد که یک دستگاه ساب 900 به او تحویل داده شد تا او 60 سانتی متر به طول این خودرو اضافه کند و همچنین 18 سانتی متر نیز به پهنای آن اضافه کند تا این مدل به مدل 906 تبدیل شود. جالب است بدانید که افزایش طول و پهنای مدل 900 که سرانجام به تولید مدل 906 تبدیل شد باعث شد تا فضای قابل توجهی در عقب این خودرو ایجاد شود که از فضای ایجاد شده در عقب این خودرو برای نصب یخچال فریزر، کابینت گرم کن غذا، سیستم صوتی با 16 بلندگو و همچنین تلوزیون استفاده می‌شد. متاسفانه در حال حاضر تنها می‌توان قطعات اوراق شده این خودرو جذاب و منحصربه‌فرد را در قبرستان‌های ماشین در سوئد یافت.

6. خودروی فرمول یک ویلیامز FW07D

جالب است بدانید که این خودرو حاصل اولین تلاش مهندسین تیم فرمول یک ویلیامز بود. به‌گونه‌ای که تیم فرمول یک ویلیامز در تلاش بودند تا خودرویی 6 چرخ را طراحی و تولید کنند که سرانجام تمامی تلاش‌های آن‌ها به موفقیت رسید و توانستند در سال 1982 این خودرو را روانه بازار کنند. این خودرو به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده بود که در بخش عقب خود دارای دو محور بود. الگوی طراحی این خودروی منحصربه‌فرد به نمونه اولیه این خودرو که چهار چرخ بود برمیگرده است.ویلیامز FW07D

به‌گونه‌ای که مهندسین طراح این خودرو از نمونه چهار چرخ این خودرو ایده گرفتند و آن را مورد تست و بررسی قرار دادند تا توانستند ایده 6 چرخ بودن این خودرو را بدهند و آن را طراحی و تولید کنند. یکی از احتمالاتی که می‌توان در زمینه مطرح نبودن خودروهای 6 چرخ در فرمول یک مورد بررسی قرار داد این است که اگر تولید خودروی ویلیامز زودتر به پایان می‌رسید مطمعنا امروزه خودروهای 6 چرخ در فرمول یک جولان می‌دادند. مهم‌تر از همه اینکه مانع بزرگی بر سر راه مهندسین تیم فرمول یک ویلیامز به وجود آمد به‌گونه‌ای که در سال 1983 قوانین تغییر کرد و استفاده از خودروی 6 چرخ ممنوع شد.‌ از این رو این خودرو به عنوان آخرین خودروی مسابقه 6 چرخ در تاریخ شناخته می‌شود.

7. خودروی هاسلر

 هاسلر

طراح بریتانیایی به نام ویلیام تونز که دارای ذهن فوق‌العاده خلاقی می‌باشد و طرح خودرو‌های فوق‌العاده استون مارتین لاگوندا و DBS را داده است، خودروی هاسلر را نیز طراحی و تولید کرده است. ویلیام تونز خودروی هاسلر را به‌گونه‌ای طراحی و تولید کرده است که دارای یک پیشرانه سری A مینی و همچنین سیستم انتقال قدرت محور جلو در قالب خودروی کیت می‌باشد.

8. خودروی فورز آیبکس

فورز آیبکس

این خودرو توسط شرکت مهندسی انگلیسی فورز در سال 1988 تولید شد. البته این شرکت مهندسی سال‌ها به دنبال طراحی و توسعه این خودرو در بریتانیا بود. در کل تمامی خودروهایی که توسط این کمپانی طراحی و تولید می‌گردند با هدف استفاده به ‌عنوان خودرو‌های آتشنشانی، جنگلبانی و کشاورزی طراحی شده‌اند. این خودرو دارای 6 چرخ محرک می‌باشد که دارای پیشرانه 2.4 لیتری توربو دیزل فورد و گیربکس 6 سرعته دستی می‌باشد.

9. خودروی دوج T-Rex

خودروی تی رکس در سال 1997 طراحی و تولید شد. این خودرو به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده است که دارای یک پیشرانه 10 سیلندری می‌باشد که وی شکل است. این پیشرانه 10 سیلندری استفاده شده در خودروی تی رکس 8 لیتری می‌باشد که به همراه سیستم انتقال قدرت به هر 6 چرخ این خودرو مجهز شده است.دوج T-Rex

جالب است بدانید که طراحان و سازندگان این خودرو هیچ وقت میزان قدرت و گشتاور آن را اعلام نکرده‌اند. این مسئله خیلی عجیب به‌نظر می‌رسد اما همچنان دلیل پنهان ماندن آن مشخص نیست. خودروی تی رکس دارای فضای بار 2.6 متری می‌باشد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این خودرو این است که می‌توان ارتفاع سیستم تعلیق آن را تا 10 سانتی‌متر افزایش داد. عجیب‌تر از پنهان ماندن مسئله میزان قدرت و همچنین گشتاور تولیدی این خودرو این است که این خودرو هیچ وقت به مرحله تولید نهایی نرسید.

10. خودروی ترکول

خودروی ترکول محصول کمپانی مطرح روسی خودروساز ترکول می‌باشد. هدف کمپانی ترکول برای طراحی و تولید خودروهای خود، تولید خودروهای آف رود همه‌جارو می‌باشد. این کمپانی تاکنون خودرو‌های فوق‌العاده جذاب و منحصربه‌فردی را طراحی و تولید کرده است که این خودروها شامل: شاسی بلند‌های 4 و 6 محور متحرک می‌باشند که دارای تایر‌های بزرگی هستند و همین تایر‌های بزرگ جلوه و زیبایی خاصی به خودرو‌های این کمپانی داده است.ترکول

حتی در طراحی و ساخت خودروی ترکول نیز از تایر‌های بزرگ استفاده شده است. شاید با خود فکر کنید خودروی ترکول که دارای تایر‌های بزرگی می‌باشد تنها در مسیر‌های خاکی کاربرد دارد. اما باید بگوییم که خودروی ترکول علاوه براینکه در مسیر‌های خاکی کاربرد دارد به شناور شدن خودرو بر روی آب و همچنین حرکت در گل و لای و مرداب‌ها نیز کمک می‌کند. از‌این‌رو می‌توان نتیجه گرفت تایر‌های بزرگ و بادکنکی کاربرد‌های فراوانی دارند. این خودروی روسی دارای پیشرانه 4 سیلندری 2.4 لیتری توربو دیزل می‌باشد که نهایت قدرت آن 130 اسب بخار است. می‌توان گفت یکی از خودروهایی که به بهترین شکل از قدرت پیشرانه خود استفاده می‌کند، خودروی ترکول می‌باشد.

11. خودروی کوینی C6W

 کوینی C6W

جالب است بدانید که برای طراحی و تولید این خودرو از خودروی تیرل مدل P34 الهام گرفته شده است. ساخت این خودرو از سال 1974 آغاز شده است اما به دلایل گوناگونی تولید آن با تاخیر روبه‌رو شده است. اما ساخت این خودرو در سال 2003 از سر گرفته شد و به تمامی طرفداران آن وعده داده شد که تا یک سال بعد نمونه پروتوتایپ این خودرو رونمایی می‌شود. این خودرو دارای یک پیشرانه 8 سیلندری وی شکل 4.2 لیتری می‌باشد که 434 اسب بخار نیز دارد. نهایت سرعت این خودرو برابر با 300 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.‌ از دیگر ویژگی‌های این خودروی بی‌نظیر می‌توان به سقف کروک و ظرفیت اتاق دو سرنشین اشاره کرد. درنهایت باید بگوییم که قیمت این خودرو 400 هزار دلار می‌باشد.

12. خودروی آرگوکت فرانتیر

یکی دیگر از کمپانی‌های مطرح در زمینه خودرو، کمپانی آرگوکت می‌باشد. کمپانی آرگوکت یک کمپانی بریتانیایی می‌باشد که از گذشته تاکنون خودروهای متعددی را طراحی و تولید کرده است که همه خودرو‌های این کمپانی از نوع خودروهای همه‌جارو بوده‌اند و می‌باشند.آرگوکت فرانتیر

خودرو‌های تولید شده توسط این کمپانی دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مشترکی هستند برای نمونه همه آن‌ها دارای تایر‌های آفرود، بدنه‌ای سبک وزن و فرمان هندل مانند می‌باشند که در مدل‌های 4، 6 و 8 چرخ طراحی و تولید شده‌اند.‌ خودروی فرانتیر در سال 2006 رونمایی شد. کاربرد این خودرو نیز تنها به مسیر‌های خاکی محدود نمی‌شود بلکه در مسیر‌های آبی نیز کاربرد‌های فراوانی دارد. این خودرو دارای یک پیشرانه 747 سی سی هوای خنک می‌باشد که قدرت آن برابر با 23 اسب بخار است. لازم است بدانید که حداکثر سرعت این خودرو در مسیر‌های خاکی 35 کیلومتر بر ساعت و همچنین در مسیر‌های آبی برابر با 5 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

13. خودروی مرسدس ‌بنز G63 AMG 6×6

شاید در بین این لیست از خودرو‌های جذاب و منحصربه‌فرد 6 چرخی که تاکنون ارائه داده‌ایم یکی از جذاب‌ترین و همچنین زیباترین خودروی 6 چرخ، خودروی مرسدس ‌بنز  G63 AMG 6×6باشد چراکه دارای طراحی منحصربه‌فردی می‌باشد. جالب است بدانید که این خودرو در سال 2007 ابتدا با هدف استفاده به‌عنوان یک خودروی نظامی ارتشی استرالیا طراحی و تولید شد اما پس از آن برای استفاده عموم مردم در قالب یک خودروی جاده‌ای نیز طراحی و تولید شد که طرفداران فوق‌العاده زیادی نیز پیدا کرد.مرسدس ‌بنز G63 AMG 6×6

این خودروی منحصربه‌فرد دارای 3 محور از پیشرانه 8 سیلندری وی شکل 5.5 لیتری می‌باشد که دارای دو توربوشارژ و قدرتی برابر با 530 اسب بخار نیز است. در طراحی و تولید این خودرو از تایر‌های آفرود 37 اینچی استفاده شده است. از ویژگی‌های جالب و بی‌نظیر این خودرو می‌توان به قابلیت افزایش طول، پهنا و همچنین ارتفاع آن اشاره کرد. علاوه بر تمامی این‌ها لازم است اشاره کنیم که تمامی چرخ‌های این خودرو متحرک هستند که دارای 5 قفل  دیفرانسیل می‌باشد از این‌رو به‌راحتی می‌توان با استفاده از آن‌‌ها از هر نوع مسیری بدون هیچ سختی عبور کرد. جالب است بدانید که این خودرو تنها در اروپا عرضه شد که قیمت آن نیز برابر با 370 هزار پوند یعنی 472 هزار دلار بود.‌ تنها یک مدل از این نوع خودرو در سال 2016 در آمریکا یک میلیون دلار قیمت زده شد.

14. خودروی کان دیفندر فلایینگ هانتزمن

این خودرو توسط کمپانی تیونینگ طراحی و تولید شده است که این کمپانی به طراحی خودرو‌های خود به شکل کان دیزاین در جهان شهرت دارد. کمپانی تیونینگ تاکنون به طراحی و تولید انواع مدل‌های منحصربه‌فرد و فوق‌العاده لندرور پرداخته است. خودروی کان دیفندر فلایینگ هانتزمن نیز یکی دیگر از خودرو‌های سفارشی این کمپانی است. اگر بخواهیم این خودرو را با خودروی لندرور مقایسه کنیم باید بگوییم که این خودرو از نظر طولی 1200 میلی متر و از نظر پهنا 150 میلی متر افزایش یافته است.کان دیفندر فلایینگ هانتزمن

این خودرو دارای یک پیشرانه 6 سیلندری وی شکل 6.3 لیتری شورولت است که قدرت آن برابر با 430 اسب بخار می‌باشد. قیمت پایه خودرو کان دیفندر فلایینگ هانتزمن برابر با 325 هزار دلار بود. لازم است به برخی از شایعات و نظرات مهندسین و طراحان خودرو در زمینه این خودرو نیز بپردازیم، برخی از کارشناسان و مهندسین خودرو بر این باورند که طراحی و تولید خودروی کان دیفندر فلایینگ هانتزمن بیش از حد اندازه از خودروی 6 چرخ مرسدس بنز تقلید شده است. البته برخی دیگر از کارشناسان و مهندسین خودرو به خصوص طراحان و مهندسین خود کمپانی تیونینگ با چنین مسئله‌ای کاملا مخالف بودند.

امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar بابك گفت:

    دوست عزیز پنتر انگلیسی میباشد و نه ایتالیا و این پنتر ۶ چرخ توسط شاه به بریتانیا سفارش داده شد که با انقلاب نرسید

  2. Avatar Behnam گفت:

    عالی بود، منتظر G63 بودم که دیدم هست چون بنظرم جذاب ترین شش چرخ همین ماشینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.