گرانترین مواد غذایی

با پنج تا از گرانترین مواد غذایی که در دنیا وجود دارند آشنا شوید

احتمالا ماجرای بستنی طلای برج میلاد را به خاطر دارید. اضافه شدن طلا به هر غذایی حس گران‌قیمت بودن را به افراد منتقل می‌کند، اما چند ماده خوراکی دیگری نیز در دنیا وجود دارند که قیمتی بیش از طلا دارند. این مواد اکثرا کمیاب بوده و در برخی موارد در حراجی‌های بین المللی به فروش می‌رسند. در ادامه شما را با پنج تا از گرانترین مواد غذایی دنیا آشنا می‌کنیم. جالب است بدانید که دو ماده از مواد غذایی موجود در این لیست، در ایران تولید می‌شوند.

گوشت واگیو

گوشت واگیو

واگیو گران‌ترین گوشت دنیاست. این گوشت از گاو چهارنژاده واگیو (Wagyu) به دست می‌آید. گاو واگیو معمولا ترکیبی از گاو ژاپنی سیاه، ژاپنی قهوه‌ای، ژاپنی بدون شاخ و ژاپنی با شاخ کوتاه است که در شرایطی خاص و با تغذیه‌ای متفاوت پرورش پیدا کرده. این گاوها از خدمات درمانی و بهداشتی مناسبی برخوردار هستند و پیوسته ماساژ داده می‌شوند تا عضلات، قدرت خود را حفظ کنند. قیمت گوشت گاو واگیوی ژاپنی بین 1200 تا 3000 دلار است. البته پرورش این گاو در چند کشور دیگر با قیمت‌های پایین‌تر نیز انجام می‌شود.

خاویار

خاویار الماس

خاویار همیشه به عنوان یکی از گرانترین مواد غذایی دنیا شناخته می‌شود. خاویاری که بصورت تجاری به فروش می‌رسد در اصل تخم ماهی خاویاری است و ارتباطی به گوشت آن ندارد. حدود 93درصد از ماهی‌های خاویاری دنیا در دریای خزر زندگی می‌کنند که پنج گونه‌ی آنها، از مرغوبترین ماهی‌های خاویاری جهان هستند. کمیاب‌ترین و گران‌ترین خاویار دنیا مربوط به فیل ماهی است که گرانترین نوع آن در بازارهای جهانی با نام خاویار الماس شناخته می‌شود. این خاویار در هر کیلو با قیمت 25 هزار دلار به فروش می‌رسد. سایر خاویارهای مرغوب دریای خزر قیمتی بین 7 تا 10 هزار دارند.

یوباری کینگ

یوباری کینگ

یوباری کینگ (Yubari King) از پیوند دو نوع طالبی تولید می‌شود. کشت این طالبی در گلخانه‌های یوباری، شهری کوچک در نزدیکی هوکایدوی ژاپن انجام می‌شود. بهترین نوع این طالبی دارای شکلی کاملا گرد و پوستی صاف و هموار است که قیمت بسیار بالایی دارد. در سال 2019 یک شرکت فعال در صنعت مواد غذایی در توکیو، یک جفت از بهترین نوع یوباری کینگ را با قیمت 5 میلیون ین (حدود 47 هزار دلار) خریداری کرد.

زعفران

زعفران

زعفران گرانترین و یکی از محبوبترین ادویه‌های دنیاست که با نام طلای قرمز شناخته می‌شود. برداشت زعفران از گیاه آن کاری سخت و وقت‌گیر است که تنها به کمک دست انجام می‌شود و برداشت آن بصورت اتوماتیک امکان پذیر نیست. هر گیاه دارای تنها سه کلاله است که به عنوان زعفران قابل استفاده هستند. تولید سالانه زعفران در دنیا 250 تن است که حدود 90درصد از آن در ایران تولید می‌شود. گرانترین نوع زعفران با قیمت 65 دلار در هر گرم به فروش می‌رسد که به مراتب بیشتر از قیمت یک گرم طلا است. البته انواع دیگر زعفران می توانند قیمتی بین 2 تا 20 هزار دلار در هر کیلو داشته باشند.

ترافل سفید

ترافل سفید، گرانترین مواد غذایی دنیا

ترافل سفید (White Truffle) که در فارسی با نام قارچ دنبلان نیز شناخته می‌شود، نوعی قارچ خوراکی و بسیار کمیاب است که معمولا در عمق 30 سانتی‌متری از سطح زمین و در کنار ریشه گیاهان رشد می‌کند. این قارچ که به الماس آشپرخانه شهرت دارد قیمت فوق العاده زیادی دارد، به طوری که در سال 2014، 1.89 کیلوگرم از ترافل سفیدی که در اومبریای ایتالیا پیدا شده بود در حراجی ساتبیز نیویورک با قیمت 61 هزار دلار به یک خریدار تایوانی فروخته شد. اما رکورد قیمت یک ترافل سفید مربوط به حراجی سال 2007 است. در این سال فردی آمریکایی که صاحب یک کازینو بود برای خرید 1.5 کیلو از این ماده، 330 هزار دلار پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید: 10 تا از زیباترین رستوران‌های دنیا – رستوران‌هایی شگفت‌انگیز

امتیاز: 4.3 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۵ دیدگاه

  1. Avatar مهدی گفت:

    شما باید به اول لیست خاویار بادمجون چین چین رو اضافه میکردید :))

  2. Avatar سعید گفت:

    جالب 3 تا از این 5 تا توی ایران قابل تولیده یعنی خاویار(تولید کننده عمده)،ترافل کوهی(اینجا ترافل سفید مثال زده اما توی ایران ترافل کوهی که سیاه رنگ بهتر رشد میکنه که البته اونم مثل نمونه سفیدش گرانه)،زعفران(تولید کننده عمده) اما وضعیت ما از همه بدتره
    این حجم از ثروت کجا میره؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.