چرا خرد کردن پیاز باعث گریه شما می‌شود؟

آیا می‌دانید چرا خرد کردن پیاز باعث گریه شما می‌شود؟ پیاز سرخ شده، کبابی، کاراملی یا خام، یکی از مواد اصلی  آشپزی در بسیاری از غذاهای ایرانی است. این ماده طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد اما برای رسیدن به این طعم، ابتدا باید فداکاری کنیم و به سراغ خرد کردن آن برویم اما چرا خرد کردن پیاز باعث راه افتادن اشک ما می‌شود؟

خرد کردن پیاز

این عامل، فاکتور اشکی نامیده می‌شود، ماده‌ای شیمیایی که چشم را تحریک می‌کند. هنگامی که پیاز دست نخورده‌است، گروهی از ترکیبات به نام سولفوکسید سیستئین جدا از آنزیمی به نام آلیناز نگهداری می‌شود. اما وقتی پیاز را خلال، مکعبی یا خرد می‌کنید، سد جداکننده ترکیبات و آنزیم شکسته می‌شود. این دو با هم ترکیب شده و آلییناز باعث می‌شود که سیستئین سولفوکسیدها به اسید سولفنیک تبدیل شوند که عامل سوزش چشم ما است.

جوزی سیلوارولی، دکترای داروسازی در دانشگاه ایالتی اوهایو در مورد عامل اشک آور در پیاز، یعنی اسید سولفنیک دو گزینه دارد. گزینه اول این است که اسید سولفنیک می‌تواند به طور خود به خود متراکم شود و تبدیل به یک ترکیب آلی گوگردی شود. ترکیبات ارگانوسولفور همان چیزی است که به پیاز بو و طعم قوی می‌دهد. همچین واکنش مشابهی در سیر هم اتفاق می‌افتد، به همین دلیل است که طعم تند و تیزی دارد.

اما گزینه دو برای اسید سولفنیک، منحصر به پیاز و چند آلیوم دیگر، یا یک جنس از گیاهان گلدار است که سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، پیازچه و موسیر تولید می‌کنند. آنزیم دیگری به نام سنتز فاکتور اشکی که در سلول پنهان شده‌است وارد عمل می‌شود و اسید سولفنیک را به فاکتور اشکی تبدیل می‌کند.

عامل اشک آور یک مایع فرار است، به این معنی که خیلی سریع به بخار تبدیل می‌شود. به این ترتیب به چشم شما می‌رسد و اعصاب حسی را تحریک می‌کند و چشم‌های شما برای خلاص شدن از شر محرک شروع به گریه می‌کنند.

او می‌گوید: احتمالاً ترکیبات ارگانوسولفور که به پیاز طعم شدید می‌دهد و عامل اشک آور هستند، به عنوان مکانیسم‌های دفاعی تکامل یافته‌اند تا از آسیب حشرات، حیوانات یا انگل‌ها به گیاه پیاز جلوگیری کنند.

اگر این سوزش برای شما غیرقابل تحمل است، توصیه می‌کنیم برای محافظت از چشمان خود از عینک استفاده کنید. همچنین استفاده از یک چاقوی تیز که به سلول‌های کمتری آسیب بزند و کمتر از یک چاقوی کسل کننده گاز اشک آور تولید‌ می‌کند، می‌تواند کمک کننده باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.