کاوشگر خورشیدی ناسا برای اولین بار در تاریخ خورشید را لمس کرد

کاوشگر خورشیدی پارکر در آگوست 2018 با هدف “لمس کردن خورشید” با تمرکز اصلی بر مطالعه بادهای خورشیدی به فضا پرتاب شد. این‌ بادها جریان‌هایی از ذرات زیر اتمی هستند که در اتمسفر خورشید تشکیل می‌شوند و به بیرون منفجر می‌شوند و میدان مغناطیسی خورشید را برای تأثیرگذاری بر سیاره ما و دیگر سیارات همراهی می‌کنند.

این کاوشگر خورشیدی ذوب نمی‌شود و نمی‌سوزد زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌است که در هر شرایط و دمای شدید در مأموریت مقاومت کند و با یک سپر حرارتی کامپوزیت کربن در برابر دمایی که در نهایت تا 1370 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد از خود محافظت می‌کند.  این کاوشگر از زمان پرتابش در سال 2018، به دور خورشید می‌چرخد و با هر بار عبور، به سطح خورشید نزدیک‌تر می‌شود.

کاوشگر خورشیدی پارکر چه دستاوردی دارد؟

با این کاوشگر می‌توانیم برخی از بزرگ‌ترین سؤالات بی‌پاسخ در مورد خورشید را بررسی کنیم، مانند اینکه چگونه تاج خورشیدی بیش از 300 برابر گرمتر از سطح خورشید است و چگونه این جریان ذرات باردار که ما آن را باد خورشیدی می‌نامیم تا صد هزار مایل در ساعت شتاب می گیرد. با مطالعه بادهای خورشیدی، که دانشمندان را برای دهه‌ها مجذوب خود کرده‌است، امید است که بتوانیم در مورد چگونگی عبور انرژی و گرما در جو خورشید اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

دانستن چگونگی شکل‌گیری چنین ویژگی‌هایی در خورشید، و چگونگی تأثیر آنها بر باد خورشیدی و سایر فوران‌های ذرات باردار، به مردم روی زمین کمک می‌کند تا برای آب ‌وهوای فضایی مخرب، مانند طوفان‌های خورشیدی که می‌توانند ارتباطات ماهواره‌ای را از بین ببرند، آماده شوند.

در این سفر فضایی، زمانی که فضاپیما در داخل تاج قرار داشت پیچ خوردگی‌های غیرمعمول در میدان مغناطیسی باد خورشیدی را نیز مورد مطالعه قرار داد که به نام سوئیچ‌بک شناخته می‌شود. دانشمندان قبلاً در مورد سوئیچ‌بک‌ها می‌دانستند، اما داده‌های کاوشگر به محققان این امکان را می‌دهد تا ردیابی کنند که سوئیچ‌ها از کجا می‌آیند زیرا آنها درباره منشأ باد خورشیدی به ما اطلاعات می‌دهند.

کاوشگر پارکر
شبه جریان‌هایی که توسط کاوشگر خورشیدی پارکر در داخل تاج ضبط شده‌است

کریگ دیفورست، فیزیکدان خورشیدی می‌گوید: «این یک نقطه عطف بزرگ است. او می‌گوید که پرواز به درون تاج خورشیدی نشان‌دهنده «یکی از آخرین ناشناخته‌های بزرگ» است که کاوشگر خورشیدی پارکر 1.5 میلیارد دلاری سرانجام به آن رسید. کاوشگر خورشیدی پارکر در نهایت قصد دارد 24 عبور نزدیک از خورشید را انجام دهد. در هشتمین بار از سطح Alfvén عبور کرد- مانوری که اطلاعات آن هنوز به طور کامل دانلود و تجزیه و تحلیل نشده است.

نظرات خود را در مورد این کاوشگر ناسا با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar unknow گفت:

    wow
    اولین بار همچین چیزی میبینم
    عجحب سازه ای همین یه سازه ی کوچولو 1.5 میلیارد دلار قیمتشه
    کنجکاو شدم راجبش ویدیو دیدم گفته شده با آب جولورو خنک می کنه و کناره ها جوری طراحی شده که تا حد ممکن حرارت و پروتُ هارو از قسمت حساس یعنی عقب دور کنه جایی که آب سرد میشه و برمی گرده برای خنک کردن
    ولی دلیلی که برای این پروژه مسخره اوردن واقعا خنده داره چون یه چیز بیخود هست واسه چنین چیزی لازم نیست انقدر دقیق عمل کرد یعنی تا این حد دقیق طوفان های خورشیدی ردگیری و اندازه گیری کنن بنظرم بیشتر واسه اهداف بد هست باتوجه به دلیلی که نوشته شده
    این پروژه هیچ ربطی به مردم نداره چون واسه مردم نیست
    مردم از ماهواره ها برای اینترنت شبکه های تلوزیونی و ارتباطات رادیویی و گوگل مپ استفاده می کنن نه چیز دیگه ای که طوفان های خورشیدی تاحالا اختلال خاصی ایجاد نکردن
    مهندسان شرکت تسلا هم اونقدر خنگ نیستن که فکر اینجور چیزارو نکنن
    ناسا برعکس شرکت اسپیس ایکس فقط بلده پول حروم کنه و چجوری انقدر حمایت میشه بخاطر بحث های نظامی و سیاسی هست

    • Avatar محدثه تنها گفت:

      بله این هزینه‌ها قطعا جای فکر کردن داره و نظر شخصی من هم اینه که قطعا با هدف اصلی آگاهی مردم ساخته نشده و حتی ناسا می تونه خیلی از اطلاعاتی رو که از این کاوشگرها میگیره با هر دلیلی که شده از عموم مخفی نگه داره.

    • Avatar Intel Inside گفت:

      شما برو به ناسا مشاوره بده که پول حروم نکنه! چیکار کنه خوبه؟ بره تو سوریه و یمن دوس داری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.