گربه ها پس از مرگ حیوانات خانگی دیگر، غمگین می‌شوند

گربه‌ ها به خاطر رفتارهای خونسرد و بی‌تفاوت‌شان مشهور هستند. این حیوانات خانگی به دلیل حالت‌های چهره بی‌تفاوت و گاهی اوقات اخمو، اغلب به عنوان موجوداتی سرد و بی‌عاطفه شناخته می‌شوند. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه ها برخلاف شهرت‌شان، همیشه این‌قدر بی‌احساس نیستند و گاهی اوقات نشانه‌هایی از غم و اندوه نشان می‌دهند.

غم و اندوه در گربه ها

این تحقیق نشان داده که وقتی یکی از حیوانات خانگی در یک خانه می‌میرد، گربه هایی که در آن خانه هستند، نشانه‌هایی از غم و اندوه نشان می‌دهند که مشابه با نشانه‌های دیده‌شده در سگ‌ها است.

روانشناسان بریتنی گرین و جنیفر وانک از دانشگاه اوکلند در ایالات متحده می‌گویند: «نتایج ما با این ایده همخوانی دارد که گربه‌ها ممکن است از دست دادن حیوانات هم‌خانه‌شان را به شکلی تجربه کنند که مشابه با تجربه سگ‌ها است، هرچند که گربه‌ها از نیاکان کمتر اجتماعی تکامل پیدا کرده‌اند.»

نتایج تحقیق

این نتایج بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۴۱۲ صاحب حیوان خانگی به دست آمده که در حال حاضر یک سگ یا گربه دیگر در خانه‌شان فوت کرده است. در هفته‌ها و ماه‌های پس از مرگ حیوان خانگی، صاحبان گربه‌‌ها گزارش دادند که رفتار گربه‌های دیگر در خانه تغییر کرده است. این تغییرات شامل زیاد شدن صداهای گربه، جستجو یا بو کشیدن حیوان مرده و کاهش تمایل به غذا خوردن، خوابیدن یا بازی کردن بوده است که به نوع خود نشانه‌ای از غمگین بودن است.

واکنش به مرگ سگ‌ها و گربه‌های دیگر

محققان همچنین متوجه شدند که گربه‌ها حتی وقتی که حیوان مرده یک سگ بوده، به نبود او واکنش نشان داده‌اند. صاحبان حیوانات خانگی در این نظرسنجی گزارش داده‌اند که گربه‌هایشان پس از مرگ یک سگ در آن خانه، علائمی از گیجی یا ترس نشان داده‌اند، مانند وقت گذراندن در مکان‌های مخفی یا بو کشیدن جاهایی که حیوان مرده در آن بیشتر وقت می‌گذراند.

اهمیت مطالعه

این تغییرات رفتاری می‌تواند نشانه‌ای از غم و اندوه گربه ها باشد. این یافته‌ها با مطالعه‌ای مشابه در سال ۲۰۱۶ همخوانی دارد که نشان داد پس از مرگ یک حیوان خانگی، چه گربه‌ها و چه سگ‌ها رفتارهای توجه‌طلبانه نشان می‌دهند، مانند افزایش فرکانس و حجم صداهایشان و همچنین کمتر غذا می‌خورند.

غم و اندوه احساسی پیچیده است که در حیوانات به سختی می‌توان آن را به طور عینی اندازه‌گیری کرد اما این تغییرات رفتاری نشان می‌دهد که از دست دادن یک حیوان خانگی چه تأثیری بر حیوانات باقی‌مانده در خانه دارد. البته ممکن است این تغییرات رفتاری تنها به دلیل انعکاس احساسات صاحب حیوانات باشد، زیرا این تحقیق بر اساس ادراکات صاحبان گربه‌ها انجام شده است.

بنابراین، نیاز به تحقیقات بیشتری است تا با استفاده از روش‌های عینی‌تر، دقیق‌تر بررسی کنیم که چه چیزی باعث این تغییرات رفتاری در حیوانات می‌شود.

نتیجه‌گیری

دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا نحوه ارتباط گربه‌ها با ما را درک کنند و از آنجایی که بسیاری از صداها، حرکات و بیان‌های آنها می‌توانند به راحتی اشتباه تعبیر شوند، این مطالعه می‌تواند به داده‌های محدود درباره شناخت اجتماعی گربه‌ها افزوده و درک بهتری از این موجودات را برای ما فراهم کند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.