راهنمای محلی اردن

راهنمای محلی اردن: نکات مهمی که برای سفر به این کشور باید بدانید

در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از کشورهای زیبای خاورمیانه به عنوان مقصد گردشگری برای سفرهای آتی شما برویم و با جنبه‌های مختلف آن بیشتر آشنا شویم. در جواب این سوال که چرا باید از اردن دیدن کنید، باید بگوییم که این کشور به جرات می‌تواند به عنوان بهترین مقصد سفر در خاورمیانه به حساب آید. کشوری با مناظر طبیعی بسیار زیبا و مردمی مهمان‌نواز که به خوبی از بازدیدکنندگان استقبال می‌کنند و مشتاق نشان دادن جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده غنی خود هستند. در ادامه همراه دینو راهنمای محلی اردن: نکات مهمی که برای سفر به این کشور باید بدانید را می‌خوانید.

راهنمای محلی اردن

کشور اردن واقع در آسیای غربی و پایتخت آن شهر «امان» (Amman) است. اردن از شمال با سوریه از جنوب با عربستان و از غرب با عراق و از شرق با اسراییل همسایه بوده، جمعیت آن حدود ۱۰٫۲ میلیون نفر و ۹۸ درصد مردم آن عرب هستند. همچنین واحد پولی این کشور، دینار اردن (JD) است. شما با سفر به آن شاهد گنجینه‌های فراوان تاریخی و باستانی از شاهکار دراماتیک صخره‌های شکسته پترا و ویرانه‌های حماسی رومی جراش گرفته تا شن‌های بی‌انتهای صحرا و کوه‌های وادی رم و شوری باورنکردنی دریای مرده خواهید بود. راهنمای محلی اردن را بخوانید و سفر خود به این کشور اصیل را هیجان‌انگیزتر نمایید.

قبل از رفتن به اردن چه باید بدانید

بهترین زمان برای سفر به اردن

اگر مسافر اردن هستید، باید بدانید که این کشور از اواخر ماه مارس میلادی تا اوایل آوریل، بهترین آب و هوای سالانه خود را تجربه می‌کند. در این ماه‌ها، گل‌های وحشی در حومه شهرها و روستاها، سبز شده‌اند و مناظر طبیعی زیبایی فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده‌اند. بین ماه‌های ژوئن و آگوست، درجه حرارت روزها افزایش می‌یابد و بازدید از جاذبه‌های این کشور را در طول روز دشوار می‌کند. اواخر سپتامبر تا اواسط ماه نوامبر، آسمان آبی و دما مطبوع می‌شود؛ اما، دسامبر و ژانویه سرمای سختی را به ویژه در شب خواهند داشت.

راهنمای محلی اردن - بهترین زمان برای سفر به اردن

رفت و آمد در شهرها و روستاها

دروازه اصلی ورود به این کشور فرودگاه «ملکه آلیا» (Queen Alia) است که کمی بیش از 20 مایل در جنوب امان قرار دارد. هر چند شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پروازهای بیشتری را به فرودگاه «عقبه» (Aqaba) در جنوب منتقل می‌کنند. خیابان‌ها و جاده‌ها در این کشور به خوبی حفاظت شده و به آن‌ها رسیدگی مداوم می‌شود. علامت‌ها و تابلوها خوانا بوده و تمام مسیرها را به خوبی مشخص می‌کنند و اردن را به یکی از آسان‌ترین کشورها در خاورمیانه برای پیمایش با اتومبیل تبدیل کرده‌اند. اتوبوس‌ها و تاکسی‌های حمل و نقل عمومی کرایه ارزان دارند و بین مراکز بزرگ توریستی رفت و آمد می‌کنند. البته این اتومبیل‌ها برنامه مشخصی برای حرکت ندارند؛ در عین حال، شرکت ملی حمل و نقل JETT، خدمات منظم و راحتی را بین شهرهای بزرگ ارائه می‌دهد.

راهنمای محلی اردن - رفت و آمد در شهرها و روستاها

در مناطق روستایی‌تر، حمل و نقل عمومی به شدت محدود است. به این معنی که برای مراجعه به آن‌ها مجبورید یک تاکسی خصوصی بگیرید.

راهنمای محلی اردن - رفت و آمد مناطق روستایی

غذاها و نوشیدنی‌های محلی برای امتحان کردن

کشف تنوع و طعم متفاوت غذاهای عربی، نکته برجسته هر سفری به اردن است. خوراکی‌های وسوسه‌انگیز و جذاب در فروشگاه‌های مواد غذایی خیابانی و نانوایی‌ها خودنمایی می‌کنند. حتما فلافل، شاورما و غذاهای تازه تنوری (شیرینی‌هایی شبیه سمبوسه) و «منوشی» (Manoushi نان تختی که با za’atar همراه است) را امتحان کنید.

راهنمای محلی اردن - غذاها و نوشیدنی‌های محلی برای امتحان کردن

غذای ملی این کشور یک وعده لذیذ برای بادیه نشین عربی است که «منسف» (Mansaf) نام دارد. این خوراک ویژه، در حقیقت بره پخته شده با ماست است که روی برنج و همراه آجیل سرو می‌شود. بارها و مشروبات اردن، به سختی در خارج از امان و عقبه پیدا می‌شوند؛ اما، نوشیدنی‌های الکلی متنوع در بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها موجود است.

راهنمای محلی اردن - منسف

فرهنگ مردم

اردن با گنجینه‌ای از بقایای باستان‌شناسی موجود در خود، فرهنگ اصیل و پذیرایی از زائرانی که می‌توانند در ردپای پیامبران قدم بردارند، علاقه‌مندان به تاریخ را به سوی خود می‌کشد. با این حال، جنبه معاصر و امروزی این کشور نیز به همان اندازه جذاب است. رویدادهای سالانه جذابی مانند «جشنواره جراش» (Jerash Festival) که طی ماه‌های جولای و آگوست برگزار می‌شود، برنامه‌ای مهیج پر از انواع تئاترهای زیبا، موسیقی و رقص و آواز را به همراه دارد که ارزش سفر شما را دو چندان می‌کند.

راهنمای محلی اردن - فرهنگ مردم

بد نیست بدانید که مسافرت به اردن در ماه رمضان مشکلات عمده‌ای برای گردشگران ایجاد نمی‌کند. اگر چه بازدیدکنندگان باید از سیگار کشیدن، غذا خوردن و آشامیدن مایعات در ملا عام و در طول روز خودداری کنند و توجه داشته باشند که برخی از رستوران‌ها در ساعت‌های روشن روز بسته می‌شوند. حتی برخی از مکان‌های توریستی و سنتی برای حفظ فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، ساعات کمتری را پذیرای بازدیدکنندگان هستند و این بخشی از زندگی مدرن اردن است.

مکان‌هایی که نباید از دست بدهید

خرابه‌های گلگون و زیبای «پترا» (Petra)، شهر باستانی تراشیده شده از صخره‌ها و دره‌های جنوب اردن، یک شاهکار در میراث جهانی است که هرگز نباید بازدید آن را از دست بدهید. همچنین باید حتما از «جراش» (Jerash)، یکی از مکان‌های بسیار ارزشمند و دست نخورده رومی در جهان و «وادی رام» (Wadi Rum) برای ماجراجویی‌های بیابانی مانند اردو، پیاده‌روی در صحرا، صخره‌نوردی و سفر با شتر دیدن کنید.

مکان‌هایی که نباید از دست بدهید پترا در اردن
سفر با شتر در اردن

اردن حتی دارای دو پهنه آبی عظیم برای اکتشاف است که می‌توانید در آن‌ها به شنا، موج‌سواری و غواصی بپردازید. اولی، دریای مرده فوق‌العاده شور در نزدیکی امان و دومی دریای سرخ در عقبه است. شما درباره راهنمای محلی اردن چه می‌دانید؟ از تجربیات خود برای سفر به این کشور برای ما بنویسید و دیدگاه‌های خود را با ما و همراهان عزیز دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Afar

بیشتر بخوانید: راهنمای محلی یورک: بهترین فعالیت‌ها هنگام بازدید از شهرستان تاریخی شمال انگلستان

بیشتر بخوانید: راهنمای محلی سویل: 8 فعالیت گردشگری در بازدید از پایتخت دیدنی اندلس اسپانیا

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.