ترفندهای افزایش رطوبت محیط

ترفندهای افزایش رطوبت محیط در یک خانه خشک ناشی از سیستم گرمایشی

در این مطلب قصد داریم شما را با چند ترفند هوشمند، راحت و ارزان برای بهبود کیفیت هوای محیط زندگی‌تان آشنا کنیم. با رعایت صرفا چند مورد ساده می‌توانید اثرات تحریک کننده و آسیب‌رسان گرمای خشک فضا به خصوص در زمستان را کاهش دهید. در ادامه همراه دینو ترفندهای افزایش رطوبت محیط در یک خانه خشک ناشی از سیستم گرمایشی را بخوانید.

خانه خشک ناشی از سیستم گرمایشی

در فصول سرد و به خصوص در طول زمستان، عموما سیستم‌های گرمایشی موجود در خانه‌ها، هوا را بسیار خشک می‌کنند و از کیفیت هوای شما می‌کاهند. کافی نبودن رطوبت موجود در هوا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل التهاب یا گرفتگی مجاری بینی، افزایش فشار خون یا تنگی نفس شود. برای پیشگیری از بروز این معضلات بهتر است سعی کنید رطوبت محیط زندگی خود را به نحوی افزایش دهید. در این حالت، اولین گزینه‌ای که به ذهن شما می‌رسد، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز است؛ اما باید بدانید که این دستگاه‌ها همیشه ارزان نیستند و در بسیاری از موارد استفاده از آن‌ها برای تمامی اتاق‌ها یا کل فضای خانه ممکن نیست. در نتیجه شما نیاز دارید تا از روش‌های آسان‌تری برای این منظور استفاده کنید. در این مطلب به این سوال شما که آیا روش‌هایی ارزان و طبیعی برای افزایش سطح رطوبت در داخل خانه وجود دارد؟ پاسخ می‌دهیم.

ترفندهای افزایش رطوبت محیط در یک خانه خشک

ترفندهای افزایش رطوبت محیط

در ابتدا باید بدانید که در ماه‌های سرد سال با وجود کار کردن مدام سیستم‌های گرمایشی، رطوبت محیط داخلی می‌تواند به کمتر از 30 درصد برسد. در این حالت، افراد عموما دچار چروک شدن و کشیدگی پوست، تحریک چشم، بینی و سینوس‌های خود می‌شوند. جالب است بدانید که رطوبت کم محیط همچنین باعث ترک خوردن چوب و سایر مبلمان و کفپوش‌های گیاهی شما خواهد شد. علاوه بر این، خشکی بیش از حد باعث کنده شدن چسب کاغذ دیواری‌ها و پژمرده شدن گیاهان خانگی در صورت خشکی شدید زیر پنج درصد می‌شود. خبر خوب این است که شما با روش‌هایی ساده و کمی دقت می‌توانید هر روز رطوبت هوای داخلی خانه خود را افزایش دهید.

ترفندهای افزایش رطوبت محیط در یک خانه خشک - قرار دادن ظرف پر شده از آب روی رادیاتور

برای شروع بهتر است یک دماسنج دیجیتالی ارزان قیمت با یک رطوبت‌سنج تهیه کنید تا بتوانید سطح رطوبت را کنترل کنید. برای رطوبت مطلوب در خانه، سطح آن باید بین 30 تا 50 درصد باشد. توجه داشته باشید که رطوبت بیش از اندازه نیز مفید نیست. مرطوب بودن دائمی محیط و سطح رطوبت بالای 50 درصد نیز می‌تواند مشکلاتی از قبیل رشد کپک، پوسیدگی سازه، تاب خوردن مبلمان چوبی و آسیب به سطوح رنگ شده ایجاد کند. برای تعدیل آب و هوای خانه و تجربه دمایی بهتر در منزل خود، ترفندهای افزایش رطوبت محیط را در ادامه بخوانید.

مرطوب کردن هوا توسط گیاهان

حرارت را کم کرده یا منابع گرمایی تابشی را جایگزین کنید

باید بدانید که گرمایش مرکزی از هوای اجباری استفاده می‌کند تا گرما را به اتاق‌های شما برساند. همین امر نیز، باعث افزایش تبخیر و خشک شدن سریع هوا می‌شود. برای کند کردن این روند، دمای ترموستات خود را به 68 درجه فارنهایت کاهش دهید. اگر این دما برای شما زیادی سرد است، روی تهیه یک رادیاتور قابل حمل یا یک بخاری برقی که از انرژی تابشی استفاده می‌کند و خشک کردن هوا در آن کمتر خواهد بود، سرمایه‌گذاری کنید. همچنین برای پایین آوردن هزینه‌های مصرف سوخت، در اتاق‌هایی که دارای سیستم گرمایشی هستند ببندید تا گرما را حفظ کرده باشید.

روی سطوح مرتفع، ظورف پر شده از آب بگذارید

قرار دادن کاسه یا نعلبکی آب روی سطوح مختلف اطراف خانه یکی از ساده‌ترین راه‌های بالا بردن رطوبت در هوا است. آن‌ها را دور از دسترس و محل رفت و آمد، کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید تا از ریختن تصادفی‌شان جلوگیری شود. معمولا آستانه پنجره‌های عریض، محلی ایده‌آل است؛ چرا که نور خورشید آب را گرم کرده و به تبخیر سریع آن کمک می‌کند. اگر خانه شما به جای گرمایش مرکزی (هوای اجباری) رادیاتور داخلی دارد، با قرار دادن یک کاسه آب در بالای هر واحد، از این منابع گرمایی تابشی استفاده کنید تا اتاق‌های شما مرطوب شوند. بسته به این که رادیاتور شما چگونه گرم می‌شود، مراقب باشید و هنگام برداشتن کاسه‌ها از پارچه یا دستمال آشپزخانه استفاده کنید و خود را نسوزانید. اگر گرمایش خانه شما توسط جریان هوای گرم ایجاد می‌شود، می توانید یک کاسه کوچک آب را نزدیک دریچه‌های خروجی آن‌ها قرار دهید تا در رطوبت اضافی فضا دمیده شود.

وقتی در خانه هستید آب را روی اجاق گاز بجوشانید

جوشاندن آب روی گاز به سرعت باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود؛ اما، هنگام انجام این کار باید مراقب باشید که تمام آب به سرعت تبخیر نشود. هرگز قابلمه یا کتری چای را روی مشعل بدون مراقبت نگذارید. به محض جوش آمدن آب، ظرف شما به طور خطرناکی داغ شده و احتمال سوختن آن بسیار زیاد است. اگر مجبورید کمی از آشپزخانه فاصله بگیرید، تایمر را روی تلفن خود تنظیم کنید تا فراموش نکنید که چه چیزی را روی اجاق گاز قرار داده‌اید.

رطوبت‌ساز گیاه بسازید

اگر گیاه آپارتمانی دارید، رطوبت کم محیط ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوهای، سوختگی برگ‌ها و خشک شدن خاک آن‌ها شود. یک سینی ضد آب را با سنگ یا سنگریزه‌های تزیینی پر کنید و به اندازه کافی درون آن آب بریزید تا کف سینی را کاملا بپوشاند (این مقدار بستگی به عمق آن دارد). سنگریزه‌های فوقانی را خشک نگه دارید، گیاهان گلدانی را در بالای سنگریزه‌ها قرار دهید و با ایجاد تبخیر طبیعی باعث ایجاد رطوبت و خوشحالی گیاهان خود و همچنین هوایی دلنشین‌تر در اتاق خود شوید. اگر گلدان‌های شما در جای خود خشک به نظر می‌رسند، برگ‌های‌شان را هر چند بار که لازم است با اسپری آب شستشو دهید.

درب سرویس بهداشتی و حمام را باز بگذارید

روشی دیگر این است که بعد از دوش گرفتن، درب حمام را باز بگذارید تا رطوبت و بخار آن وارد اتاق شده و فضای شما را مرطوب نماید. همچنین سرویس بهداشتی خود را با آب گرم بشویید و اجازه دهید بخار آن وارد فضای خانه شود. اگر معمولا از فن و هواکش برای از بین بردن رطوبت حمام استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را در فصل زمستان خاموش کنید. در صورتی که در حمام خود وان دارید، لازم نیست آب آن را بلافاصله پس از استفاده تخلیه کنید. حتی می‌توانید در مواقعی که حمام نمی‌کنید، وان را از آب داغ پر کرده و اجازه دهید مدتی در جای خود بماند تا فضای شما را مرطوب نماید. در نهایت می‌توانید آب سرد شده را برای آبیاری گیاهان خود به کار ببرید.

پارچه‌ها را به جای اتو کردن، بخار دهید

استفاده از یک بخارشوی قابل حمل به جای اتو کردن، روشی آسان برای از بین بردن چین و چروک لباس‌ها و پرده‌های شما در عین بالا بردن رطوبت در محیط است. این دستگاه‌های دستی بسیار ارزان‌تر از رطوبت‌سازها هستند، نیازی به فیلتر ندارند و در چند ثانیه گرم می‌شوند.

شما درباره ترفندهای افزایش رطوبت محیط در یک خانه خشک چه می‌دانید؟ آیا روش دیگری را برای بالا بردن آگاهی ما سراغ دارید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Bob Vila

بیشتر بخوانید: 5 دلیلی که باید از پارچه‌های کتانی برای سرویس خواب خود استفاده کنید

بیشتر بخوانید: 15 کاربرد غیرمنتظره بخارشوی در زندگی روزمره شما که شاید تا کنون امتحان نکرده‌اید

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.