کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان

کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان در حال آزمایش زیست‌پذیری بطری‌های کاغذی

به نظر می‌رسد سرانجام انتخاب عنوان بزرگترین کارخانه آلاینده جهان از لحاظ تولید زباله‌های پلاستیکی (برای 4 سال متوالی) برای عنوان تجاری محبوب «کوکاکولا» (Coca-Cola)، مدیران آن را به فکر انداخته که در جهت ایجاد تغییر دست به کار شوند. آن‌ها تا همین سال گذشته اظهار داشتند که قصد ندارند به هیچ وجه از روند تولید پلاستیک خود خلاص شوند؛ با این حال، امسال پس از انتخاب بدنام کننده برای چهارمین سال پی در پی، این شرکت به آرامی ارزیابی مجدد زنجیره تامین و انتخاب مواد را آغاز کرده است. به لطف همکاری با شرکت دانمارکی «پابوکو» (Paboco، شرکت ساخت بطری‌های کاغذی)، کوکاکولا اکنون از اولین «بطری کاغذی» خود رونمایی کرده که برای انجام آزمایش زیست‌پذیری به تعداد محدود در مجارستان عرضه شده است. از این رو در ادامه همراه دینو، جزییات بیشتر خبر کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان در حال آزمایش زیست‌پذیری بطری‌های کاغذی را می‌خوانید.

کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان

همان طور که می‌دانید در حال حاضر جهان با معضل افزایش بی‌رویه زباله‌های پلاستیکی تجدیدناپذیر در طبیعت روبرو است که نیاز به ایجاد تغییر در الگوهای قدیمی را دو چندان می‌کند. در این میان کوکاکولا پس از بدنامی بزرگ خود در این زمینه سرانجام به فکر افتاده تا شرایط را بهبود ببخشد. این برند تجاری معروف با همراهی سازنده بطری‌های کاغذی به نام Paboco، موفق به رونمایی از مدل‌های جدید خود شده است که نمونه‌هایی تجدیدپذیر و طبیعت دوست هستند. در حالی که این بطری‌ها قابل تجزیه در محیط زیست هستند، کوکاکولا امیدوار است که یک زنجیره طراحی و تولید ایجاد نماید تا بازیافت دوباره بطری‌ها را مانند کاغذ ممکن سازد. در این رابطه «استین فرانسن» (Stijn Franssen)، مدیر نوآوری تحقیق و توسعه بسته‌بندی EMEA در Coca-Cola می‌گوید:

چشم‌انداز ما، ایجاد یک بطری کاغذی است که می‌تواند مانند هر نوع کاغذ دیگری بازیافت شود و این نمونه اولیه، اولین قدم در راه رسیدن به این هدف است.

کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان در حال آزمایش زیست‌پذیری بطری‌های کاغذی

ویژگی‌های بطری‌های کاغذی

این بطری‌ها دارای یک پوشش داخلی از پلیمرهای زیستی برای ایجاد مانعی ضدآب هستند، به طوری که کاغذ خیس نشود. همچنین لایه بیرونی آن‌ها از یک کاغذ مبتنی بر خمیر چوب اسکاندیناوی ساخته شده تا بستر مناسبی را برای چاپ روی سطح بطری فراهم کند و نیاز به برچسب را از بین ببرد. این بطری‌ها را می‌توان کاملا مانند بطری‌های پلاستیکی قالب زد، که این موضوع زمینه را برای استفاده از فرم‌ها، بافت‌ها و الگوهای متنوع به جهت برجسته شدن محصول نهایی به خوبی فراهم می‌کند. این طراحی همچنین قابلیت پیچ‌زنی (رزوه کردن) گردن بطری و استفاده از درپوش کاغذی به جای کلاهک‌های فلزی چین‌دار را نیز در اختیار قرار می‌دهد. کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان در ابتدا با تعداد محدود 2000 عدد شروع کرده که مشخصا مقدار کافی و برجسته‌ای به حساب نمی‌آید؛ با این وجود، چالش‌های پیش روی شرکت برای تغییری به این بزرگی قابل درک است.

کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان - بطری‌های کاغذی
زیست‌پذیری و طبیعت دوستی بطری‌های کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان

برنامه کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان

همان طور که می‌دانید بطری‌های کاغذی می‌توانند به راحتی در هنگام حمل و نقل خرد شوند یا آسیب ببینند، عارضه‌ای که در ظروف حاوی نوشیدنی تحت فشار پر از CO2 به طور تصاعدی افزایش می‌یابد. با این حال، به نظر می‌رسد AdeZ بهترین نامزد این دوره آزمایشی است؛ زیرا، محصولات آن در حقیقت همان اسموتی‌های غلیظ و بدون لبنیاتی هستند که حاوی تکه‌های میوه، آب میوه‌ها و انواع ویتامین‌ها است. در صورت موفقیت این محصول، کوکاکولا ممکن است به دنبال گسترش تدریجی این روش در محصولات خود باشد و به کمک آن، هدف بسته‌بندی پایدار برای «جهان بدون زباله» را به ثمر برساند. این برنامه‌ریزی بلند مدت که به طور قابل توجهی میزان زباله‌های تولیدی را کاهش می‌دهد و راه‌حل‌هایی برای بازیافت آسان بطری‌ها و قوطی‌های خود ایجاد می‌کند، قرار است تا سال 2030 به طور کامل اجرا شود.

کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان و طراحی جدید
طراحی بطری‌های کاغذی کوکاکولا
بطری‌های جدید کوکاکولا همسو با طبیعت
کروکی‌های اولیه بطری‌های جدید کوکاکولا

آیا شما نیز یکی از طرفداران همیشگی کوکاکولا بزرگترین آلاینده پلاستیکی جهان هستید؟ درباره ایده جدید این شرکت چه دیدگاهی دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما و همراهان دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Yanko Design

بیشتر بخوانید: کوکاکولا برای سومین سال به عنوان بزرگترین تولید‌کننده پلاستیک در جهان معرفی شد

بیشتر بخوانید: آیا کیسه‌های خرید پلاستیکی بازیافتی در دوران شیوع ویروس کرونا ایمن هستند

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.