مشکلات پلاستیک در جهان

آیا می دانید مشکلات پلاستیک در جهان و راه حل های پیش روی آن چیست

همگی می‌دانیم که امروزه پلاستیک با زندگی روزمره ما درهم تنیده شده است و به طوری که یکی از دغدغه­‌های بزرگ محققان، تولید نمونه‌های طبیعت-دوست آن و ابداع روش‌­های نوین و کارآمد بازیافت می‌باشد. مشکلات پلاستیک در جهان در صورت عدم توجه می‌تواند به بزرگ‌ترین معضل آیندگان تبدیل شود. در ادامه با ابعاد مختلف این مسئله زیست‌محیطی همراه دینو باشید.

مشکلات پلاستیک در جهان را بشناسیم

از دیدگاه علم، بزرگ­‌ترین چالش زمینه‌ای حل مشکلات پلاستیک در جهان، تولید مواد خاصی است که در هنگام مصرف به راحتی از بین نروند و همچنین در زمان عدم نیاز، به راحتی دفع شوند. «اندرو داو» (Andrew Dow) پروفسور شیمی دانشگاه بیرمنگام انگلستان این­ گونه عنوان می‌­کند:

جهان هر دو حالت را می­‌خواهد.

«مارک هیلمایر» (Marc Hillmyer) که مرکز پلیمرهای پایدار در دانشگاه مینه سوتا را اداره می‌­کند، معتقد است که پلاستیک، یک ماده بسیار شگفت‌­انگیز است و ما به آن‌ها احتیاج داریم؛ اما نه همه‌شان. او به کاربردهای متعدد پلاستیک در حمل و نقل آب و مواد غذایی، حفاظت سلول‌­های خورشیدی و تیغه­‌های توربین­‌های بادی که لنگر انرژی تجدیدپذیر است، اشاره می­‌کند.

مشکلات پلاستیک در جهان و راه حل‌های پیش‌رو- زمین یا پلاستیک

برای حل مشکلات پلاستیک در جهان چه باید کرد

پلاستیک‌­ها به عنوان منابع انرژی عموما یا بازیافت شده و یا سوزانده می­‌شوند. در حالی که تخمین زده شده در حدود 79 درصد پلاستیک‌­های مصرفی، از زمین‌های دفن زباله و محیط زیست ما سر در می­‌آورند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پلاستیک‌ این است که با سایر مواد پلاستیکی و رنگی ترکیب می‌شود. این مسئله، روند بازیافت را پیچیده کرده و عمل تصفیه و جداسازی مواد قابل استفاده را محدود می­‌کند. ترویج جریان «پلاستیک سبز» که از مواد پایدار تهیه می­‌شود، به ما محصولی متفاوت عرضه می­‌کند. از جمله آن می­‌توان به لیوان­‌های پلاستیکی پلی­‌اتیلنی یا کیسه­‌های چیپس کامپوزیتی اشاره کرد. محققان در تلاشند تا موادی تولید کنند که جایگزین پلاستیک‌­های رایج امروزی شوند. چالش اصلی یافتن راهی برای تولید موادی می­‌باشد که به راحتی دفع شده و همچنین در زمان استفاده استحکام لازم را تامین کند. در زمینه شکست ساختارهای پلاستیک نیز محققان بر روی دو مورد زیر فعالیت می‌کنند:

1. بازیافت شیمیایی

اسیدها و مواد اولیه متفاوتی هستند که می‌­توانند برای شکستن ساختار پلاستیک‌­ها استفاده شود. محققان امیدوارند که بتوانند مواد شیمیایی ویژه­‌ای بسازند که قادر به جداسازی و تصفیه مواد پلاستیکی از سایر ناخالصی­‌ها باشد.

2. آنزیم‌­ها

آنزیم‌ها از مزیت ویژه بودن برای انواع پلاستیک برخوردارند؛ اما، متاسفانه در مقایسه با روش شیمیایی بسیار کند عمل می‌­کنند.

کلام آخر مشکلات پلاستیک در جهان

برای به حداقل رساندن وابستگی ما به مواد پلاستیکی، نیازمند ترکیبی از روش­‌های نوین و بهینه بازیافتی و تولید مواد جدیدی برای جایگزینی هستیم. هیلمایر می‌گوید:

هیچ اکسیر شفابخشی وجود ندارد.

نظرات خود را در زمینه مشکلات پلاستیک در جهان و راه حل‌های پیش‌روی آن با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: National Geographic

بیشتر بخوانید: چگونه پلاستیک را از زندگی روزمره حذف نماییم و چه چیزهایی را جایگزین آن کنیم؟

بیشتر بخوانید: تصمیم جدید بریتانیا و کشورهای اروپایی در راستای کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.