وضعیت بدنی بهتر -

9 نکته مهم برای داشتن وضعیت بدنی بهتر در هنگام انجام فعالیت های روزانه

ممکن است تا به حال کسی به شما درباره وضعیت نامناسب بدنی‌تان هنگام خوابیدن یا راه رفتن هشدار داده باشد و یا خودتان با مشکلاتی مانند کمردرد و بدن درد مواجه باشید. خوب است بدانید که توجه نکردن به وضعیت سلامتی‌تان هنگام انجام دادن فعالیت‌های روزانه، می‌تواند در طولانی مدت باعث بروز آسیب‌های جدی شود. در ادامه با همراهی دینو درباره 9 نکته مهم برای داشتن وضعیت بدنی بهتر در هنگام انجام فعالیت های روزانه بخوانید و با مشکلات خود آشنا شوید.

وضعیت بدنی بهتر

بسیاری از ما به دلیل مشغله‌های کاری زیاد عموما درگیر فعالیت‌های روزمره می‌شویم و از توجه به خود و سلامتی‌مان غافل هستیم. همچنین عده زیادی درباره وضعیت بدنی مناسب برای سالم نگه داشتن اسکلت بدن خود چیزی نمی‌دانند و بعد از مدتی در میان سالی دچار دردهای کمری و دیسک در ستون فقرات می‌شوند. چه بهتر که قبل از بروز مشکل، با کسب آگاهی در این زمینه، جلوی بروز آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر را بگیریم. در این مطلب قرار است درباره 9 نکته مهم برای داشتن وضعیت بدنی بهتر صحبت کنیم که در ادامه این نکات مهم را می‌خوانید.

1. بی‌حال و خمیده نباشید

وضعیت بدنی بهتر - 1. بی‌حال و خمیده نباشید

باید بدانید که شل کردن عضلات و لم دادن هنگام نشستن روی صندلی بسیار راحت و حتی کمی خوشایند است؛ اما، این کار به فشار وارد بر ستون فقرات شما می‌افزاید. رها کردن عضلات باعث فشار بر استخوان‌ها، مهره‌ها و مفاصل می‌شود که در دراز مدت شما را مستعد انواع دیسک و مشکلات ارتوپدی می‌کند. شما نیاز دارید تا ستون فقرات خود را همیشه در جای خود ثابت نگه دارید. بودن در یک وضعیت شکننده، فقط برای کمر شما مضر نیست بلکه همچنین باعث گرفتگی مداوم اعضای داخلی شما می‌شود و فعالیت ریه‌ها و روده‌ها را دشوار می‌کند. با گذشت زمان، هضم غذا یا دریافت هوای کافی هنگام تنفس برای شما سخت خواهد شد.

2. همیشه صاف بایستید

وضعیت بدنی بهتر - 2. همیشه صاف بایستید

یک راه عالی برای جلوگیری از مشکلات ارتوپدی ستون فقرات و وضعیت بدنی شما، این است که همیشه سعی کنید صاف بایستید و شل نباشید. با این کار شما هم احساس خوبی دارید و هم لاغرتر به نظر می‌رسید. طوری بایستید که ظاهرا در مقابل دیوار ایستاده‌اید تا قد خود را اندازه بگیرید. سر را صاف نگه دارید و شانه‌های خود را به عقب متمایل کنید. زانوهای‌تان صاف باشند و شکم خود را با منقبض کردن، سفت نگه دارید. صاف شوید تا احساس کنید سرتان به سمت بالا کشیده شده است. با تمرین این حرکت ستون فقرات شما بعد از مدتی به شکل مناسب و سالم خود در می‌آید.

3. روی میز کار خود خم نشوید

وضعیت بدنی بهتر - 3. روی میز کار خود خم نشوید

شاید زمانی که در حال کار کردن پشت میزتان هستید، بعد از مدتی بخواهید روی میز خم شوید یا میل خود را به سمت کار خود بیشتر کنید، حتی شاید بدن خود را به جلو خم کنید و یا کمی چرخش به اطراف نیز داشته باشید؛ اما، این حالت‌های نادرست بعد از مدتی به راحتی می‌توانند سلامت مهره‌های شما را به خطر بیاندازند. برای جلوگیری از آسیب به بدن‌تان باید سعی کنید همیشه صاف بشینید. حالت درست این است که موقع نشستن تا حد امکان تا انتهای صندلی به عقب بروید و برای محافظت از انحنای طبیعی ستون فقرات، یک حوله یا کوسن کمری کوچک و رول شده را پشت گودی کمر خود قرار دهید. زانوها را در زاویه راست خم کرده و در همان قد یا کمی بالاتر از لگن‌تان نگه دارید. پاها را صاف روی زمین قرار دهید و اگر ارتفاع صندلی از قد شما بالاتر بود، زیر پای‌تان را با یک چهارپایه کوچک یا هر وسیله دیگری بالا بیاورید.

4. گردن خود را برای مدت طولانی پایین نیاندازید

وضعیت بدنی بهتر - 4. گردن خود را به مدت طولانی پایین نیاندازید

به طور حتم شما نیز در تمام طول روز گوشی هوشمندتان را در دست دارید و شاید حتی ساعت‌ها مشغول استفاده از آن باشید. کار کردن با این گوشی‌ها و برای مدت طولانی برای سلامتی بدنی شما بسیار مضر است. البته اگر به نکات بهداشتی و سلامتی در این باره توجه کنید، می‌توانید بدن سالم‌تری داشته باشید. فراموش نکنید که حتما میان کار کردن‌های خود، زمانی را برای استراحت و صاف کردن عضلات خود در نظر بگیرید. همچنین برای خواندن پیام‌ها یا گشتن در شبکه‌های اجتماعی بهتر است گوشی را بالا نگه دارید و گردن خود را برای مدت طولانی پایین نیاندازید که این کار ستون فقرات شما را خسته می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. در حقیقت برای داشتن دید بهتر باید چشمان خود را حرکت دهید نه سرتان را.

5. صندلی راننده را زیاد از فرمان دور نکنید

وضعیت بدنی بهتر - 5. صندلی راننده را زیاد از فرمان دور نکنید

مطمئنا اگر برای مدت طولانی پشت فرمان هستید، دوست دارید صندلی را کمی به عقب بکشید و از راحتی آن هنگام رانندگی لذت ببرید. متاسفانه باید بگوییم که برای این کار باید خم شوید و برای وضعیت بدنی شما اصلا خوب نیست. در عوض، صندلی خود را به سمت فرمان نزدیک کنید. سعی کنید پاهای خود را سفت نگیرید و زانوهای‌تان را کمی خم کنید. آن‌ها باید در سطح لگن یا کمی بالاتر باشند. فراموش نکنید که برای مراقبت از ستون فقرات خود یک بالش کوچک یا حوله رول شده را در پشت‌تان قرار دهید.

6. کفش‌های پاشنه بلند خود را برای مهمانی‌ها نگه دارید

6. کفش‌های پاشنه بلند خود را برای مهمانی‌ها نگه دارید

درست است که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در بیشتر مواقع همراه بودن با مد روز است و باعث جذابیت بیشتر شما می‌شود؛ اما، باید بدانید که با استفاده مداوم از آن‌ها به سلامتی خود آسیب می‌رسانید. پاشنه‌های بلند باعث می‌شوند تا ستون فقرات شما به سمت جلو رانده شود و کمرتان قوس اضافی بردارد. این حالت می‌تواند وضعیت قرارگیری ستون فقرات و فشار متعادل بر اعصاب را تغییر دهد که در نهایت باعث کمر درد می‌شود. همین طور بد نیست بدانید که کفش‌های پاشنه بلند وزن بیشتری روی زانوهای شما وارد می‌کنند. پس بهتر است آن‌ها را برای مهمانی‌های مهم نگه دارید.

7. روی تشک طبی و سفت بخوابید

7. روی تشک طبی و سفت بخوابید

چرت زدن روزانه نباید بهانه‌ای برای خوابیدن شما در جاهای نامناسب باشد. تشک نرم و فنری شل را فراموش کنید. بهتر است یک نوع محکم و طبی را برای سلامتی‌تان انتخاب کنید که به حفظ شکل طبیعی ستون فقرات شما کمک کند. اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، زانوهای خود را کمی خم کنید اما آن‌ها را در آغوش نگیرید و یک بالش زیر سر خود قرار دهید تا با ستون فقرات همسطح شود. اگر هم به پشت می‌خوابید، باید یک بالش محکم را زیر زانوها و یک بالش کوچک را در زیر گردن قرار دهید.

8. ورزش کنید و شکم خود را متناسب نگه دارید

8. ورزش کنید و شکم خود را متناسب نگه دارید

شاید ندانید که چربی‌های اضافه در شکم و پهلوهای شما، فشار و استرس بیشتری به مهره‌های پشتی وارد می‌کنند. شما برای حمایت از ستون فقرات خود به عضلات قوی نیاز دارید. یک برنامه تمرینی کاملا مناسب، بدن و ستون فقرات را به شکل عالی حفظ می‌کند. فراموش نکنید که در تمرینات ورزشی خود افراط نکنید و ورزش‌هایی کششی مانند یوگا را امتحان کنید.

9. مشکلات خود را بررسی کنید

9. مشکلات خود را بررسی کنید

اگر می‌خواهید بدانید که شما جزو آن دسته از افرادی هستید که گودی کمر دارند و شکل ستون فقرات آن‌ها متعادل و سالم نیست، تمرینی که در ادامه گفته می‌شود را امتحان کنید. یک راه سریع برای فهمیدن وضعیت بدنی‌تان این است که پشت به دیوار بایستید و سر خود را به دیوار بچسبانید. پاهای خود را 6 اینچ از انتهای دیوار جلوتر قرار دهید. باسن شما باید دیوار را لمس کند و پایین کمر و گردن شما باید حدود 2 اینچ از دیوار فاصله داشته باشد. در غیر این صورت، بهتر است با پزشک متخصص ارتوپد در مورد راه‌های بهبود وضعیت بدنی خود مشورت کنید.

نظر شما درباره نکات مهم داشتن وضعیت بدنی بهتر چیست؟ چه روش‌های دیگری برای حفظ فرم صحیح ستون فقرات سراغ دارید؟ دیدگاه‌ها و اطلاعات ارزشمندتان در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Web MD

بیشتر بخوانید: 5 روتین ورزشی اشتباه که شما را زودتر پیر می‌کنند و چگونگی اصلاح آن

بیشتر بخوانید: 8 اشتباه چاق کننده در ورزش که برخلاف تصور شما باعث اضافه وزن می‌شود

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.