برانگیختن اقدام آگاهانه

برانگیختن اقدام آگاهانه: بیاموزید چگونه اهداف خود را به درستی تعیین کنید

با نو شدن سال و تغییر فصل‌ها بد نیست ما نیز به سراغ خودمان برویم و دست به تغییرات اساسی بزنیم. اهداف جدید تعیین کنیم و در مسیر درست قدم برداریم. در ادامه با همراهی دینو بخوانید: برانگیختن اقدام آگاهانه: بیاموزید چگونه اهداف خود را به درستی تعیین کنید.

برانگیختن اقدام آگاهانه

برانگیختن اقدام آگاهانه

اقدام آگاهانه برای تعییر مسیر زندگی و دستیابی به اهداف، عموما بسیار دشوار و مشکل ساز است. البته باید بدانید که در حقیقت ما با برانگیختن اقدام آگاهانه، به دانش درونی خود اجازه می‌دهیم تا خودآگاه‌مان در مسیر رسیدن به هدف‌ها راهنمایی کند. اقدام آگاهانه زمانی آغاز می‌شود که ما شروع به دیدن چشم انداز ایجاد شده و تامل در مورد چگونگی شکل گیری مسیر خود می‌کنیم. می‌دانیم که می‌خواهیم با چه کسانی همراه شویم و یک برنامه بلند مدت پایدار تنظیم می‌کنیم که از خواسته‌های ما حمایت کند. برای اینکه بدانید چطور می‌توانید به این مرحله از ادراک و خودآگاهی برسید، یکی از راهکارهای محبوب استفاده از چهارچوب SMART است.

تکنیک اسمارت

برای اطمینان از این که هدف گذاری شما صحیح و نتیجه بخش است، اجازه دهید شما را با تکنیک «اسمارت» (SMART) آشنا کنیم تا دید شما نسبت به موضوع، بهتر از گذشته شکل بگیرد. 5 چهارچوب اصلی برای تعیین اهداف را در ادامه می‌خوانید.

1. مشخص و دقیق (S -Specific)

هر چه اهداف خود را مشخص‌تر و با ویژگی‌های دقیق‌تری تعیین کنید، قادر خواهید بود اقدامات مناسب‌تری را برای رسیدن به آن‌ها انجام دهید. در این حالت شما می‌توانید دید بهتری به ابعاد مختلف موضوع داشته باشید و به دورنمای صحیح‌تری برسید. باید بدانید که اهداف مبهم و تعریف نشده فقط باعث شکست شما می‌شوند؛ زیرا باعث می‌شوند شما در جزئیات گم شده و از مسیر اصلی منحرف شوید.

2. قابل اندازه گیری (M – Measurable)

همیشه در زمان تعیین اهداف‌تان از خود بپرسید: آیا این هدف قابل اندازه گیری است؟ داشتن یک هدف قابل اندازه گیری به شما امکان می‌دهد تا دقیقا زمان دستیابی به آن را تشخیص دهید و درک بهتری از کارهایی که باید انجام شود یا تغییر یابد تا به آن هدف برسید، داشته باشید.

3. قابل دستیابی و پایدار (A – Achievable)

هدف شما باید برای خودتان و همچنین طبیعت اطراف‌تان پایدار و قابل دستیابی باشد. دلیل تعیین هدف این است که انگیزه خود برای رسیدن به آن را برانگیزانید و به خواسته‌های درونی خود مسلط شوید. با این حال اگر اهداف شما خیلی دور از انتظار و غیرواقعی باشند، می‌توانند نتیجه معکوس ایجاد کنند. بسیار مهم است که مسیر رسیدن به هدف به تدریج طی شود. شما اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خواهید داشت و با حرکت تدریجی ولی مداوم به سمت جلو، اهداف کوتاه مدت به تدریج افزایش و تکامل می‌یابند.

4. واقع بینانه (R – Realistic)

با این که داشتن یک چشم انداز شگفت انگیز برای رسیدن به هدف‌تان می‌تواند نکته بسیار مثبتی باشد؛ اما، مهم است که از نقطه شروع خود آگاه باشید و منابع موجود را در آن لحظه از زمانی که خود را برای این تغییر جدید تنظیم کرده‌اید ارزیابی کنید. این ارزیابی شامل موارد مختلفی مانند: زمان، تجهیزات و امکانات موجود، هزینه و هر دارایی که شما نیاز دارید، می‌شود.

5. محدود به زمان (T – Time-bound)

همیشه به یاد داشته باشید که برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کردن بسیار ضروری است. سعی کنید خودتان را با یک برنامه روزمره و هفتگی وفق دهید تا مطمئن شوید که برای رسیدن به هدف‌تان زمان کافی را اختصاص داده‌اید. به این ترتیب با استراحت مناسب در روزهای تعطیل و پاداش دادن به خودتان، انگیزه و نظم مسیر را حفظ می‌کنید. این حالت بهترین راه برای ادامه کار شما در هر زمینه‌ای است.

در کل باید بدانید که چارچوب‌ها به ما کمک می‌کنند تا برنامه‌های واضح و روشنی را برای ایجاد تغییرات در مسیر زندگی خود ایجاد کنیم. با این وجود تمام این تکنیک‌ها بدون تمایل شما برای ادامه دادن و رسیدن به آن چه که می‌خواهید، بی‌فایده هستند و نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند. مدتی را به اتصال این دو قسمت از فرآیند دستیابی به اهداف‌تان – میل (هدف) و دلیل (ادامه کار) – و چگونگی عملی کردن آن‌ها در کنار هم اختصاص دهید.

نظر شما درباره راهکارهای ما در زمینه برانگیختن اقدام آگاهانه چیست؟ آیا موارد دیگری را برای اضافه کردن به فهرست ما می‌شناسید؟ دیدگاه‌ها و پیشنهادات ارزشمندتان را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Wander Lust

بیشتر بخوانید: 5 مهارت ضروری برای نسل آینده که در مسیر موفقیت به آن نیاز دارند

بیشتر بخوانید: 10 روش ساده تمرین خودمراقبتی برای پرورش روحیه مثبت در زندگی

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar ایرج گفت:

    گوگل ترنسلیت چه جالب می‌نویسه

  2. Avatar سید گفت:

    …………اصلاح…………………..
    برای انکه که بهشتی بشیم اول نیاز تمام انواع گناها را بدانیم……و حدود قران بدانیم …….که نیاز بود در مدرسه به ما می گفتند و باید خودمان پرس وجو وتحقیق کنیم …………….به نظر من ..خوب تحقیق کنیم اما به نظرم باید به سمت روشنایی و ومحبت را جلو خودمان بزاریم و حرکت به سمت خوبی ها کنیم …….چون در مکانیک کوانتم ثابت شده شما اگر چیزهایی در ظهن شما باشند و به وجود میاند اینکه اگه ما دلمان را با فکرها زشت پر کنیم زشت میشیم و از این جهت چرا باید حتی در روز قیامت هم به خاطر این فکر بد و نیت بد در دل خودمان هم باز خواست بشیم به خاطر این و در سخن امام علی ع که میگه به سمت خدا… چنگ بزیم به خاطر این چیزی در دل خودمان نباشه چون ان چیز به حقیقت به وجود میاد ………..و حدیث داریم بلا ها مثل هوا شنوارند و با دعا و غیره دفع می شوند …اما درست در نظریه کوانتم نمی دونم فکر کنم این بود که میگه احتمالات یک پیده ممکن به وجود بیاند……………
    و ما با اینترنت الوده احتمالات زشتی در کشور و نیت زشت در کشور امار بالا بردیم و ان طرف یا هر یک ایرانی نمی دونه باید چنگ بزنه به سمت خوبی که اگر نکند این احتملات زشت مثل باتلاق او را خفه می کنند و باعث می شوند ان فرد ظلم کند و حق دیگران به برد ………..پس با محدود کردن اینترنت حدف این که این احتملات زشت کم می کنیم و طبیعتا” خطای مردم کم میشه …………..؟با خواندن دعا جوشن در تمام کشور هر روز احتملات صفات و نام های خدا در کشور بالا می رود و مشکل روحی مردم و خوب میشه …

    • Avatar محسن گفت:

      جمع کن سید جان. پرت و پلاها رو جمع کن برا خودت ببر برو بهشتی شو. پای منبر نرو وقتی نه سنت و نه تجربه ات در زندگی در حد دور و بریات نیست. ازین حرفها سال های ساله ما میشنویم. بهش میگن “حرف مفت”. شما برو حرکت به سمت “خوبی ها” کن. عصبی نشو وقتی رُک یه حرفی میشنوی که به مذاقت خوش نمیاد.یه مدت دیگه سنت بره بالا، سختی زندگی بهت بخوره، خیلی چیزا دستت میاد. فعلا در یوفوریای خودت خوش باش سید جان، امیدوارم یروزی بیاد که بیدار بشی و ایراداتت رو بپذیری و تلاش کنی و چهارتا کار مفید برای دور و بریات انجام بدی و اثر مثبتی به جا بگذاری، نه این حرفهای مفت رو.

  3. Avatar سید گفت:

    برای انکه که بهشتی بشیم اول نیاز تمام انواع گناها را بدانیم……و حدود قران بدانیم …….که یاز بود در مدرسه به ما می گفتند و باید خودمان پرس وجو وتحقیق کنیم ……………به نظر من خوب تحقیق کنیم اما به نظرم باید به سمت روشنایی و وحبت را جلو خودمان بزاریم و حرکت به سمت خوبی ها کنیم …….چون در مکانیک کوانتم ثابت شده شما اگر چیزهایی در ظهن شما باشند و به وجود میاند اینکه اگ ر ما دلمان را با فکرها زشت پر کنیم زشت میشیم و از این جهت چرا باید حتی در روز قیامت هم به خاطر این فکر بد و نیت بد در دل خودمان هم باز خواست بشیم به خاطر این و در سخن امام علی ع که میگه به سمت خوبی ها هم چنگ بزیم به خاطر این چیزی در دل خودمان نباشه چون ان چیز به حقیقت به وجود میاد ………..و حدیث داریم بلا ها مثل هوا شنوارند و با دعا و غیره دفع می شوند …اما درست در نظریه کوانتم نمی دونم فکر کنم این بود که احتمالات یک پیده ممکن به وجود بیاند……………
    و ما با اینترنت الوده احتمالات زشتی در کشور و نیت زشت در کشور امار بالا بردیم و ان طرف یا هر یک ایرانی نمی دونه باید چنگ بزنه به سمت خوبی که اگر نکند این احتملات زشت مثل باتلاق او را خفه می کنند و باعث می شوند ان فرد ظلم کند و حق دیگران به ………..پس با محدود کردن اینترنت حدف این که این احتملات زشت کم می کنیم و طبیعتا” خطای مردک کم میشه …………..؟با خوان دعا جوشن در تمام کشور هر روز احتملات صفات و نام های خدا در کشور بالا می رود و مشکل روحی مردم و خوب میشه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.