ترفندهای کاهش ضایعات غذایی

ترفندهای کاهش ضایعات غذایی را یک بار برای همیشه بیاموزید

اگر تا به امروز به فکر این موضوع نبوده‌اید که چطور می‌توانید در مصرف مواد غذایی صرفه جویی کنید، در این مطلب راه حل‌هایی برای جلوگیری از هدر رفتن آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم. در ادامه با همراهی دینو ترفندهای کاهش ضایعات غذایی را یک بار برای همیشه بیاموزید و به داشتن زمین پاک کمک کنید.

ترفندهای کاهش ضایعات غذایی

اگر 100 میلیون تومان پول اضافی در حساب خود داشته باشید، آن را چگونه خرج می‌کنید؟ آیا آن را به امور خیریه اهدا می‌کنید؟ یا خواسته‌های رویایی خود را خریداری می‌کنید؟ قطعا گزینه‌های بی‌شماری برای خرج کردن این پول وجود دارد؛ اما، شما هیچ وقت به فکر دور ریختن آن نمی‌افتید! اگر به شما بگوییم که هر شخص سالیانه و به طور متوسط چه مقدار پول بابت ضایعات غذایی از دست می‌دهد، شوکه خواهید شد. در سال 2019، USDA این مبلغ را برای هر آمریکایی، به ارزش 238 پوند در نظر گرفت که سالانه افراد مواد غذایی و خوراکی خریداری شده خود را به دلیل حجم زیاد، خراب شدن، برنامه ریزی ضعیف و موارد دیگر دور می‌ریزند.

ترفندهای کاهش ضایعات غذایی را یک بار برای همیشه

تنها راه پس گرفتن این پول از دست رفته و البته بهترین راه برای کمک به کره زمین، این است که یاد بگیرید چگونه زباله‌های غذایی خود را تا حد امکان کاهش دهید. در این بخش ساده‌ترین راه‌ها و ترفندهای کاهش ضایعات غذایی در آشپزخانه‌های شخصی‌تان را به شما آموزش می‌دهیم.

1. به اندازه ظرفیت یخچال خود خرید کنید

همیشه قبل از این که به خرید بروید، ابتدا موجودی یخچال خود را بررسی کنید تا چیز تکراری نخرید. ممکن است یک یا چند مورد از نیازهای شما در یخچال و پشت سایر مواد غذایی پنهان شده باشند و شما متوجه موجودی آن نشوید؛ بنابراین، همیشه قبل از رفتن به فروشگاه، نگاهی به محتویات درون یخچال و کابینت‌های خود بیاندازید. همچنین یاد بگیرید به اندازه ظرفیت یخچال خود خرید کنید تا مواد اضافه بیرون و در هوای گرم خراب نشوند. با این کار شما ضایعات غذایی خود را به حداقل می‌رسانید.

2. حتما از قبل لیست خرید تهیه کنید

به یاد داشته باشید که همیشه و حتما قبل از رفتن به فروشگاه، لیست خرید خود را طبق موجودی فعلی‌تان تهیه کنید تا بدانید نیازهای واقعی شما چیست. زمانی که بدون لیست باشید، پیشنهادات وسوسه کننده‌ای را می‌بینید که عموما به آن‌ها نیازی ندارید. سبد خرید خود را با چیزهای تصادفی که نیازی به آن ندارید، زیاد نکنید و به لیست خود وفادار بمانید. همین طور نباید هنگام گرسنگی به خرید بروید چرا که بدون شک بیش از نیاز یا خواسته خود خرید خواهید کرد.

3. عمده و تعداد بالا خرید کردن را ترک کنید

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، ترجیح همه به ماندن در خانه و کمتر کردن دفعات خروج از منزل است. به احتمال زیاد شما نیز تمایل دارید تا دفعات خرید خود را کمتر کنید و برای تهیه تمام مواد مورد نیازتان، یک باره اقدام نمایید. باید بدانید که این روش همیشه خوب نیست. شما نباید به صورت عمده و تعداد بالا خرید کنید. همیشه به اندازه نیاز یک ماه خود بخرید و مخصوصا درباره مواد غذایی تازه که مواد نگهدارنده ندارند، محتاط‌تر باشید.

4. غذای خود را به درستی ذخیره کنید

غذای فاسد یا خراب اصلی‌ترین مشکل ایجاد ضایعات غذایی است. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی، ذخیره محصولات به روش‌هایی است که طراوت آن‌ها را حفظ می‌کند. روش صحیح نگهداری مواد غذایی را بیاموزید و اگر میوه و سبزیجات اضافی دارید، آن‌ها را منجمد کنید تا هفته‌ها و ماه‌ها بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر فقط مقدار کمی در روز نان می‌خورید، مقدار اضافه را فریز کرده و هر بار چند برش به اندازه نیازتان را یک ساعت قبل از مصرف بیرون بیاورید. حتی می‌توانید آن‌ها را در مایکروویو یا روی شعله گاز گرم کنید تا حس تازگی داشته باشند. برای باقی مانده برش‌های خشک شده نیز راه حلی وجود دارد که آن‌ها را دور نریزید. با کمک یک مخلوط کن، بهترین آرد سوخاری خانگی را به همراه کمی ادویه تهیه کنید!

همچنین به یاد داشته باشید که همیشه موز، سیب و گوجه فرنگی را به تنهایی نگهداری کنید. این میوه‌ها گازهای طبیعی از خود ساطع می‌کنند که می‌تواند هر محصولی در اطراف آن‌ها را خراب کند.

5. وسایل را در قفسه‌ها جابجا کنید

هنگام خرید مواد غذایی جدید از فروشگاه، تمام وسایل قدیمی موجود در کابینت و یخچال خود را به جلو بیاورید و مواد جدید را به عقب ببرید. با در دسترس قرار دادن گزینه‌های قدیمی‌تر، خطر فاسد شدن یا کپک زدن این مواد بسیار کمتر می‌شود و شما به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک کرده‌اید.

6. هوشمندانه آشپزی کنید

آیا دستور تهیه شما فقط نصف پیاز را می‌طلبد؟ در چنین مواقعی که مواد اولیه شما برای تهیه هر چیزی، اضافه می‌ماند، آن‌ها را دور نریزید و برای تهیه چیزهای دیگر از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال نصفه دیگر پیاز را برای تهیه سوپ، خورشت و یا هر غذای دیگری صرفه‌جویی کنید. همیشه راه‌های بسیار خوبی برای تبدیل آن چه تصور می‌کنید به عنوان زباله مواد غذایی است به چیزهای جدید وجود دارد. شما همیشه می‌توانید هویج، کلم، خیار و سبزیجات اضافی خود را به سالاد تبدیل کرده و همراه غذا میل کنید.

7. ضایعات غذایی خود را کمپوست کنید

به زبان ساده، «کمپوست» (Compost) به مواد آلی گفته می‌شود که می‌تواند برای کمک به رشد گیاهان به خاک اضافه شود. منظور از مواد آلی چیست؟ پوست میوه و سبزیجات، پوسته تخم مرغ، کیسه‌های چای، هسته‌های میوه و مانند آن. در واقع همه چیزهایی که عادت دارید در سطل زباله خود بریزید، می‌توانند کمپوست شده و به مواد آلی مغذی برای گیاهان تبدیل شوند. فقط کافی است ته مانده‌های غذایی خود را منجمد کنید و به یک مرکز محلی کمپوست مانند باغ گل یا بازار کشاورزان تحویل دهید.

شما کدام یک از این ترفندهای کاهش ضایعات غذایی را بلدید و از آن‌ها استفاده می‌کنید؟

منبع: Good Housekeeping

بیشتر بخوانید: ۴ مواد غذایی که می‌توانید برای صرفه ‌جویی در هزینه‌ ها ، در خانه درست کنید

بیشتر بخوانید: 30 ترفند پخت و پز برای مبتدیان آشپزی و شیرینی‌پزی که نتیجه دلخواه شما را تضمین می‌کنند

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.