10 مهارت رانندگی حرفه‌ای

10 مهارت رانندگی حرفه‌ای که رانندگان متوسط ندارند: شما جزو کدام گروه هستید؟

همه رانندگان، اصول ابتدایی رانندگی را به سرعت می‌آموزند. آن چه که اهمیت دارد، مهارت‌های ویژه‌ای است که شما را به یک راننده حرفه‌ای تبدیل می‌کند. در ادامه با همراهی دینو 10 مهارت رانندگی حرفه‌ای که رانندگان متوسط ندارند را بخوانید و ببینید که شما جزو کدام گروه هستید؟

10 مهارت رانندگی حرفه‌ای

درست به همان روشی که گوشی‌های هوشمند ما را تنبل می‌کنند، خودروهای دنده اتوماتیک نیز این گونه هستند. اگر چیز بیشتری به جز اصول ابتدایی راندن خودرو را ندانید، رانندگی با دنده دستی مهارت شما در کنترل خودرو را به چالش خواهد کشید. در همین راستا، 10 مهارت رانندگی حرفه‌ای وجود دارد که رانندگان متوسط آن را نمی‌دانند. این طیف کامل از مهارت‌های غیرمعمول برای موقعیت‌های خاص نیز به کار می‌روند. گاهی اوقات فقط سرگرم کننده هستند و گاهی ناجی جان شما. با ما این مهارت‌ها را بخوانید و ببینید که به کدام یک از آن‌ها تسلط دارید.

10 مهارت رانندگی حرفه‌ای

1. ترمز گرفتن با پای چپ

ترمز گرفتن با پای چپ، در طیف وسیعی از موارد کاربرد دارد. این مهارت برای کنترل بهتر خودرو، از رانندگی در جاده‌های آفرود گرفته تا مسابقات اتومبیلرانی و رالی قابل استفاده است. شما می‌توانید این روش را در خودروهای دنده دستی یا دنده اتوماتیک اجرا کنید.

2. جابجایی پاشنه و انگشتان پا

دلیل اصلی استفاده از این روش، کنترل بهتر پدال گاز و ترمز به منظور جلوگیری از دور درجا گرفتن خودرو  است. این تکنیک در خودروهای دنده دستی برای اجرای دنده معکوس نرم و سریع انجام می‌شود.

3. شروع حرکت بدون استفاده از ترمز دستی (ترمز پارک)

برای حرکت کردن بدون استفاده از ترمز دستی، نیازمند طیف کاملی از تکنیک‌ها و مهارت‌های رانندگی است. نکته اصلی این تکنیک، تنظیم کردن حرکات دو پا به صورت هماهنگ و همزمان با یکدیگر برای کنترل پدال گاز و کلاچ می‌باشد. شما می‌توانید از این روش هم برای خودروهای دنده دستی و هم دنده اتوماتیک، استفاده کنید.

4. ترمز گرفتن مقطع

این نوع ترمز گرفتن به خصوص در خودروهایی که دارای ترمز ABS نیستند، باعث تکان خوردن شدید ماشین در هنگام توقف می‌شود. اگر شما راننده ماهری باشید، می‌دانید که برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و لیز خوردن و کشیدن شدن ماشین به خارج از مسیر در هنگام ترمزهای ناگهانی، باید به صورت بریده بریده ترمز بگیرید. هر چه در این روش حرفه‌ای‌تر شوید، خواهید دید که در هنگام اجرای آن، وسیله نقلیه شما کمتر دچار نوسان می‌شود. به دلیل کاربردی و حیاتی بودن چنین مهارتی، همه باید آن را بیاموزند.

5. تغییر دنده ناگهانی و مستقیم

هنر انتخاب دنده مناسب به طور مستقیم و نه لزوما مرحله به مرحله به صورت 1، 2، 3، 4، 5 و 6 یکی دیگر از این مهارت‌هایی که رانندگان متوسط ندارند. شما ممکن است بخواهید از دنده 2 مستقیما به دنده 4 یا از 3 به 6 بروید تا در شتاب‌گیری بهتر عمل کنید.

6. حرکت بدون دور برداشتن (افزایش درجای دور موتور)

برای تسلط به این مهارت، پای شما بر روی پدال کلاچ باید به اندازه کافی نرم حرکت کند تا ناخواسته خودرو شما دور برندارد. برای حرکت دادن ماشین بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، نباید پایتان را به صورت ناگهانی از روی کلاچ بردارید. برای حرفه‌ای شدن در این مهارت، با پارک کردن خوردو تمرین کنید.

7. استارت با دنده خلاص

آیا می‌دانید چگونه باید با این روش خودرو خود را روشن کنید؟ اگر باتری خودروی شما خالی شود و خوش شانس باشید، در بالای یک سراشیبی خواهید بود تا بتوانید آن را روشن کنید. توجه داشته باشید که این تکنیک فقط در خودروهای دنده دستی قابل اجرا است.

8. حمل یک واگن (یدک‌کش)

اگر واقعا بتوانید یک واگن اضافه را در پشت خودرو خود بکشید، شما یک راننده نسبتا حرفه‌ای هستید. انچام این کار نیازمند مهارت بالای شناختی نسبت به زوایا و عملکرد فرمان خودرو در سرعت‌های مختلف دارد.

9. تعویض دنده دوگانه با دو کلاچ

در خودروهای مدرن و دنده اتوماتیک، نیازی به انجام این کار نیست. با این حال چنین مهارتی منسوخ نشده و حتی امروزه در برخی از وسایل نقلیه سنگین دنده دستی نیز کاربرد دارد. هدف اصلی انجام این کار، خلاص کردن دنده درگیر و استفاده از گاز و سرعت درجا برای تنظیم دنده متناسب است.

10. کنترل لغزش و انحراف

آیا می‌توانید خود را هنگام لغزش خودرو و انحراف از مسیر نجات دهید؟ می‌دانید باید چه کار کنید؟ مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید فرمان خودرو را در خلاف جهت لغزش بچرخانید و مسیر حرکت خود را مستقیم نگه دارید. بهتر است این مهارت را به خوبی بیاموزید چون همیشه هوا آفتابی نیست!

نکات مهم مهارت رانندگی حرفه‌ای

برای حرفه‌ای شدن در رانندگی، فقط اصول اولیه حرکت دادن خودرو کافی نیست و شما نیاز به شناخت قسمت‌های مختلف وسیله نقلیه خود دارید. همچنین باید بدانید که خودروهای مدرن دارای ویژگی‌های پنهان بسیاری هستند که اغلب رانندگان هرگز از آن‌ها اطلاعی کسب نمی‌کنند. شاید اتومبیل شما دارای کنترل فعال کروز، ترمز اضطراری یا سنسورهای هوشمند برای پارک کردن باشد. خودرو شما چند دیفرانسیل است؟ اگر با عبارت 4X4 روبرو شدید، آیا می‌دانید همه حالت‌های آن چگونه عمل می‌کنند؟ به عنوان یک راننده حرفه‌ای، شما نیاز دارید خودروی خود را به طور کامل بشناسید و بتوانید رفتارهای آن را در هنگام نیاز کنترل کنید. پس بار دیگر به سراغ دفترچه راهنمای خودروی خود بروید و به خوبی آن را مطالعه نمایید.

شما در کدام گروه رانندگان قرار دارید؟ اگر موارد دیگری را برای افزودن به 10 مهارت رانندگی حرفه‌ای ما می‌شناسید، می‌توانید آن را با ما و خوانندگان دینو به اشتراک بگذارید. در نظرات همراه ما باشید.

منبع: Practical Motoring

بیشتر بخوانید: هشدار دانشمندان: گرد و غبار ترمز به اندازه دود دیزل سمی است

بیشتر بخوانید: دانستنی‌های بی‌اهمیت جهان هستی: واقعیت‌های جالبی که نمی‌دانید – بخش دوم

امتیاز: 3.8 از 5 (10 رای)
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar شوماخر تنبل گفت:
    1

    دلم میخاد این تکنیکا رو اجرا کنم ولی میترسم خودرو پدر رو به فنا بدم!!!
    واسه حرفه ای شدن تکنیک های خیلی بیشتری نیازه. ای کاش نحوه دریفت کشیدن رو هم میذاشتید. خیلی دوس دارم بدونم.

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:
      0

      دوست عزیزم ترجیحا اصلا با موردای ایرانی تست نکنین!!! دریفت هم موردیه ک نیاز داره ماشینتون تقویت شده باشه از لحاظ لاستیک و سیستم تعلیق هم باید حواستون باشه ک اصلا با موردای ایرانی نمیشه!! تاکیدا!😅👍🏼
      توضیحات کاملش رو باید مطالعه کنین اما کلیت قضیه اینه ک دریفت عموما با ماشینهای دیفرانسیل عقب انجام میشه و هدفش اینه ک وقتی ب پیچ رسیدین کاری کنین ک چسبندگی لاستیکهای عقب از بین بره و عملا ماشین رو ب دیفرانسیل جلو تبدیل کنین! با ترمز دستی رایج تره ولی روش حرفه ای تر و آزادتری هم داره ک با تنظیم کلاچ و گاز انجام میدن. وقتی ب پیچ رسیدین باید ترمز دستی رو بکشین (بدون ترمز گرفتن) ک سرعت ماشین باعث بشه لاستیکای عقب آزاد بشن و رو زمین کشیده بشن و همزمان هم باید فرمون رو ب ی سمت بچرخونین و در ی حد مشخصی ثابت نگه دارین. این نوع در حد کم قابل امتحان کردنه فقط مراقب باشید ک خیلی سرعتتون زیاد نباشه و هم اینک فرمون رو بی هوا نباید خیلی بچرخونین! باعث میشه ماشین چپ کنه و دستی پاره بشه!!!
      روش دیگه هم اینه که موقع رسیدن به پیچ معمولا ماشین رو میزارن رو دنده 2 و دور موتور حدود ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نگه میدارن و با همین دور موتور وارد پیچ میشن. بعد باید کلاچ رو سریع فشار بدید و ول کنید تا چرخای عقب دچار هرزگردی بشن و چسبندگیشون رو از دست بدن و برای ادامه باید با گاز تنظیم کنین. امیدوارم سالم بمونین و بیاین برای ما تعریف کنین!😅👍🏼🏎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.