13 کاری که وقتی احساس تنهایی می‌کنید می‌توانید انجام دهید

احساس تنهایی یک حس رایج و معمول است، اما کارهایی هستند که می‌توانید برای کمک به خود انجام دهید. گوش دادن به موسیقی، تماس با یک دوست، قدم زدن و فعالیت‌های دیگر می‌تواند احساس انزوا را در شما کم کند.

تنهایی طولانی مدت می‌تواند شما را از نظر عاطفی تخلیه کند و زندگی برای شما تیره و تار و بیهودهبه نظر برسد. همچنین می‌تواند منجر به مشکلات فیزیکی، از جمله درد، مشکلات خواب و پاسخ ایمنی ضعیف شود.

مقابله با تنهایی

توجه داشته باشید که تنهایی با انزوای اجتماعی یکسان نیست. شما می‌توانید بدون این که احساس تنهایی کنید، تنها باشید و ممکن است حتی زمانی که در اطراف افراد دیگر هستید احساس تنهایی کنید.

 تنهایی زمانی است که شما احساس ناراحتی می‌کنید، در حالی که انزوای اجتماعی عدم تعامل با افراد دیگر است. زمانی که فرار از احساس تنهایی غیرممکن به نظر می‌رسد، این 13 نکته می‌تواند به شما کمک کند تا از احساس تنهایی عبور کنید:

حس تنهایی

1. نگاه متفاوت به معنای تنهایی

نگاهی متفاوت به معنای تنهایی می‌تواند درک احساس تنهایی را آسان‌تر کند. تنهایی زمانی حس می‌شود که نیازهای شما برای تعامل اجتماعی و ارتباط انسانی برآورده نشده است. افراد نیازهای تعامل متفاوتی دارند، بنابراین این حس برای همه در یک نقطه اتفاق نمی‌افتد. مثلا:

  • اگر بیشتر شب‌ها را با دوستان و عزیزان خود می‌گذرانید، ممکن است تنها با یکبار تعامل در هفته احساس تنهایی کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید تنها باشید، ممکن است با دیدن یک دوست هر هفته احساس رضایت داشته باشید.
  • ممکن است پس از برگشتن به خانه خالی خود احساس تنهایی کنید، حتی زمانی که دوستی‌های زیادی دارید.
  • اگر برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل دارید، ممکن است احساس تنهایی کنید حتی اگر اغلب با هم باشید.

تحقیقات نشان می‌دهد که مقداری تنهایی نیاز است. تنهایی فرصت‌هایی برای خودیابی، تفکر خلاق و خود اندیشی به وجود می‌آورد. تنهایی می‌تواند در را به روی ذهن‌آگاهی بیشتر باز کند که به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

2. قدردانی را تمرین کنید

زمانی که احساس تنهایی می‌کنید ممکن است دیدن چیزهای مثبت در زندگی‌ سخت باشد، اما صرف چند دقیقه برای تمرین قدردانی از آنچه که دارید، به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

تمرین قدردانی می‌تواند به سادگی فکر کردن به چیز کوچکی باشد که اخیراً از آن لذت برده‌اید، مانند صحبت کردن با یک دوست یا خوردن یک غذای خوشمزه.

3. خانه خود را پر سر و صدا کنید

موسیقی و سایر صداها به طور خاص برای کاهش تنهایی ثابت نشده‌اند، اما می‌تواند به کاهش این احساسات کمک کند. صدا می‌تواند به پر کردن فضای محیط و افکار شما کمک کند، که می‌تواند باعث کمتر شدن حس تنهایی شود.

  • بر اساس تحقیقات، موسیقی می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و همچنین پادکست‌ها می‌تواند باعث اطلاع‌رسانی و سرگرمی شما شوند.
  • دیدن یک برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه می‌تواند به شکستن سکوت کمک کند، حتی اگر آن را تا آخر تماشا نکنید.
  • باز کردن پنجره‌ای برای شنیدن صدای پرندگان و رهگذران می‌تواند به شما کمک کند تا با دنیای بیرون ارتباط بیشتری بگیرید.

4. با یک دوست تماس بگیرید

حتی اگر همه دوستان یا خانواده خود را مرتب نمی‌بینید، می‌توانید صمیمیت خود را با آن‌ها حفظ کنید. تحقیقات انجام شده از 2021 Trusted Source نشان می‌دهد که اگر نتوانید شخصی را در دنیای واقعی ببینید، تعاملات مجازی هم می‌تواند به کاهش تنهایی و سلامت روان شما کمک کند. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که حتی یک تماس تلفنی 10 دقیقه‌ای منظم ممکن است به کاهش تنهایی کمک کند.

5. از ارتباطات خود نهایت استفاده را ببرید

صرف وقت در کنار دیگران همیشه احساس تنهایی را از بین نمی‌برد. مطالعه‌ای در سال 2021 نشان داد که حضور داشتن در موقعیت‌های شلوغ باعث افزایش احساس تنهایی می‌شود.

کیفیت تعاملات شما اغلب بیشتر از تعداد آنها اهمیت دارد. اگر احساس می‌کنید که نیاز به ارتباط در سطح عمیق‌تری دارید، سعی کنید راه‌هایی برای معنادارتر کردن ارتباطات خود پیدا کنید:

  • احساسات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارید
  • سوال بپرسید و واقعاً به حرف‌های عزیزانتان گوش دهید
  • درباره چیزهای مهم صحبت کنید: کار، پروژه‌های خلاقانه و علایق متقابل.

6. بیرون بروید

تغییر محیط می‌تواند حواس شما را پرت کند و احساس تنهایی را کاهش دهد. بیرون رفتن از خانه می‌تواند شما را در مسیر دیگران قرار دهد و به شما یادآوری کند که در دنیا تنها نیستید. همچنین سپری کردن زمانی در طبیعت می‌تواند به کاهش ناراحتی عاطفی و افزایش سلامت کلی شما کمک کند.

چند ایده برای امتحان:

  • در پارک مورد علاقه خود قدم بزنید و به صدای پرندگان گوش دهید. طبق تحقیقات اخیر، آواز پرندگان می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشد.
  • در محله خود قدم بزنید و خیابان‌های جدیدی را پیدا کنید.
  • پیاده‌روی (یا دوچرخه) می‌تواند شما را خسته کند و خواب خوبی داشته باشید.

7. در مورد احساسات خود صحبت کنید

احساسات هنگامی که ناشناخته می‌مانند یا بیان نمی‌شوند، ممکن است تشدید ‌بشوند. ابراز احساسات خود با صدای بلند، می‌تواند حس تنهایی را کم کند.

همچنین اگر احساست خود را به یکی از نزدیکانتان بگویید، می‌تواند در کم کردن احساس تنهایی بسیار کمک کننده باشد.

اما گاهی به اشتراک گذاشتن احساسات دردناک یا ناخواسته با دیگران ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر عادت به صحبت در مورد احساسات خود ندارید. اگر به این کارعلاقه ندارید، ژورنال‌نویسی راه دیگری برای بیان و نظم دادن به احساساتتان است.

8. جنبه خلاقانه خود را بیرون بکشید

فعالیت‌های خلاقانه مانند هنر، موسیقی و نویسندگی می‌تواند به بهتر کردن سلامت روانی شما و کاهش احساس تنهایی کمک کند.

9. وقت خود را با حیوانات بگذرانید

حضور یک موجود زنده دیگر می‌تواند به شما آرامش دهد و به تقویت روحیه و کاهش استرس کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی می‌تواند سلامت روانی و جسمی شما را بهتر کند. به عنوان یک امتیاز دیگر، داشتن سگ به شما دلیلی می‌دهد که به طور منظم بیرون بروید.

10. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

در حالی که رسانه‌های اجتماعی اغلب راهی جذاب برای حفظ ارتباطات و کاهش تنهایی به نظر می‌رسد اما گاهی اوقات می‌تواند احساس تنهایی را افزایش دهد.

وقتی تنها هستید، دیدن دیگران که وقتشان را با شرکای عاشقانه یا اعضای خانواده می‌گذرانند و مقایسه خودتان با آن‌ها می‌تواند به حس تنهایی شما دامن بزند.

11. کاری را انجام دهید که به آن اهمیت می‌دهید

تنهایی می‌تواند افکار شما را به حدی درگیر کند که فکر کردن به هر چیز دیگری از جمله چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید، دشوار باشد.

با این حال، سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان می‌توانند زمان شما را پر کنند. انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برید یا برای شما معنادار هستند، از یوگا گرفته تا بازی‌های ویدئویی و یا شیرینی‌پزی می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش درونی را پیدا کنید.

12. به خود یادآوری کنید که این حس دائمی نیست

هر چقدر هم که این حس طاقت فرسا باشد، تنهایی شما همیشگی نیست و فقط شما نیستید که این حس را دارید. فکر کردن و اعتراف به این واقعیت گاهی اوقات می‌تواند باعث آرامش شما شود.

13. از متخصص کمک بگیرید

اگر احساس تنهایی در شما حس ناامیدی ایجاد کرده است، ممکن است برای عبور از بحران به یک گوش شنوا و شخصی که بتواند به شما کمک تخصصی کند، نیاز داشته باشید. پس اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، حتما با یک درمانگر صحبت کنید.

امتیاز: 4.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۴ دیدگاه

  1. Avatar محدثه تنها گفت:

    امیدوارم روزی بتونید معنای واقعی این مطلب رو درک کنید. هم شما و هم امثال شما که همچین طرز فکری دارید.

  2. Avatar مهمان گفت:

    تنهایی شما همیشگی نیست
    پاشید برید دوست پسر پیدا کنید خخخخخخ
    مثه اون دختره که تنهایی زده زیر دلش جاستین ولش کرده میخونه من دوست پسر میخوام خخخخخخخخ
    وقتی ازدواج و خانواده رنگ ببازه و ارزشش رو بخاطر شهوترانی ها از دست بده جامعه و افراد باید با چنین معضلاتی دست و پنجه نرم کنن ، دودش تو چشم خودش میره

    • Avatar محسن گفت:

      خب تو برو ازدواج کن و یه قیافه رو واسه 50 سال تحمل کن و کهنه بچه عوض کن و برو سرکار دربیار بده اینا بخورن و غذا درست کن واسشون بعدش پیر شو بمیر 😀

      • Avatar مهمان گفت:

        اولا وقتی درست انتخاب کنی اسمش تحمل کردن نیست وفاداری ه ، با هم بودن ه ، ارزش قائل شدنه ، اونی که شما میخوای فقط هوس بازی ه دو روز با این دو روز با اون
        ضمنا تو که نمیدی زن و بچه ت بخوره باید بدی یه زنی که با صد نفر قبل از تو بوده و ارزشی برا خودت قائل نیست بخوره ، پولتو باید حروم دختری که دو روز دیگه از زندگیت میره بکنی ، بالاخره هرکی یه جور خرج میکنه
        مردن هم برا همه ست ولی یکی وقت مریضی یه نفر بغل دستشه دستش رو بگیره ، یکی دیگه هم بلانسبت یه قطره آب میپره تو گلوش کسی نیست بزنه پشتش ، مثه حیوون میوفته یه گوشه بوی گند جنازه ش که در اومد ملت میفهمن مرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.