با 5 فایده حمام یخ برای بدن آشنا شوید

در این مطلب شما را با فایده حمام یخ برای بدن آشنا می‌کنیم. حمام یخ، غوطه‌ور شدن در آب سرد (CWI) یا سرمادرمانی نامیده می‌شود، فرو رفتن 10 تا 15 دقیقه‌ای در آب بسیار سرد (50 تا 59 درجه فارنهایت) پس از یک جلسه ورزش یا مسابقه شدید، باعث کاهش درد عضلانی می‌شود. استفاده از حمام یخ برای تسکین درد عضلات به دهه‌ها قبل برمی‌گردد.

5 فایده حمام یخ برای بدن:

حمام یخ

اگر قصد دارید حمام یخ را امتحان کنید، ممکن است از خود بپرسید که مزایای بالقوه آن چیست و آیا ارزش دارد بدن خود را در معرض سرمای شدید قرار دهید. خبر خوب این است که استفاده از حمام یخ مزایای زیادی دارد، به ویژه برای افرادی که ورزش می کنند یا ورزشکاران رقابتی هستند.

1. درد عضلات را تسکین می‌دهد

به احتمال زیاد بزرگترین فایده حمام یخ این است که به بدن احساس خوبی می‌دهد. بعد از یک تمرین شدید، غوطه‌ور شدن در آب سرد می‌تواند تسکین‌دهنده درد و سوزش عضلات باشد.

2. به سیستم عصبی مرکزی شما کمک می‌کند

گاردنر می‌گوید حمام یخ همچنین می‌تواند با کمک به خواب به سیستم عصبی مرکزی شما کمک کند و در نتیجه باعث می‌شود از خستگی کمتر احساس بهتری داشته باشید. همچنین می‌تواند به بهبود زمان واکنش بدنتان در تمرینات ورزشی کمک کند.

3. پاسخ التهابی را محدود می‌کند

کاهش دمای موضعی بدن پس از ورزش به کاهش میزان التهاب و کمک به بهبود سریع‌تر بدن کمک می‌کند.

4. اثر گرما و رطوبت را کم می‌کند

حمام یخ ممکن است اثر گرما و رطوبت را کم کند. حمام یخ قبل از یک مسابقه طولانی در شرایطی که دما یا رطوبت بدن زیاد است، می‌تواند دمای هسته بدن را چند درجه کم کند و منجر به بهبود عملکرد بدن شود.

5. در عملکرد عصب واگ شما تاثیر مثبت دارد

عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی است که در بلیعدن غذا، صحبت کردن، فعالیت ورزشی و پارسمپاتیک نقش دارد. یکی از مزایای اصلی حمام یخ این است که می‌تواند عصب واگ شما را آموزش دهد. عصب واگ با سیستم عصبی پاراسمپاتیک مرتبط است و آموزش آن می‌تواند به شما در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا کمک کند.

عوارض و خطرات حمام یخ

قابل توجه‌ترین عارضه جانبی حمام یخ این است که وقتی بدن خود را در آب سرد فرو می‌برید، احساس سرما شدیدی می‌کنید. اما فراتر از این عارضه جانبی سطحی، خطرات دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • افرادی که بیماری قلبی عروقی یا فشار خون بالا دارند، باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرند.
  • کاهش دمای بدن و غوطه‌ور شدن در یخ، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و جریان خون را در بدن کند می‌کند که می‌تواند خطرناک باشد و شما را در معرض خطر ایست قلبی یا سکته قرار دهد.
  • خطر دیگری که ممکن است اتفاق بیوفتد، هیپوترمی است به خصوص اگر برای مدت طولانی در حمام یخ غوطه‌ور باشید.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 نیز باید مراقب حمام یخ باشند.

نکاتی برای گرفتن حمام یخ

دمای حمام یخ:

دمای حمام یخ باید تقریباً 10 تا 15 درجه سانتیگراد یا 50 تا 59 درجه فارنهایت باشد.

زمان حمام یخ

صرف زمان زیاد در حمام یخ می‌تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. به همین دلیل باید زمان خود را به 10 تا 15 دقیقه محدود کنید.

وضعیت بدن

توصیه می‌شود تمام بدن خود را در حمام یخ غوطه‌ور کنید تا بهترین اثر انقباضی در رگ‌های خونی را داشته باشید. با این حال، برای شروع می‌توانید ابتدا پاها و ساق پای خود را در تماس با آب قرار دهید.

استفاده در منزل

اگر تصمیم دارید در خانه حمام یخ بگیرید، بهتر است از دماسنج استفاده کنید تا به شما در رسیدن به دمای ایده‌آلتان کمک کند.

زمان حمام کردن

هرچه زودتر بعد از تمرین یا مسابقه وارد حمام یخ شوید، تأثیرات بهتری می‌بینید.

سرما درمانی

برخی از افراد از کرایوتراپی تمام بدن استفاده می‌کنند که اساساً سرما درمانی در محیط مطب است. این جلسات ارزان نیستند و می‌توانند از 45 دلار تا 100 دلار در هر جلسه باشد.

نتیجه

تحقیقاتی که فواید حمام یخ را زیر سوال می‌برد محدود است. اگر بعد از یک رویداد ورزشی یا جلسه تمرینی شدید استفاده از حمام یخ را به عنوان نوعی ریکاوری انتخاب می‌کنید، حتماً دستورالعمل‌های توصیه‌شده، به‌ویژه زمان و دما را رعایت کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.